LES CAMPOSINES - LES TRINXERES DE LES DEVEES (FATARELLA)

Ahir un grup de francesos em van convidar a fer una visita a la Seu Vella. Al matí havien posat unes flores al monument del Liceu Escolar i havien anat al Museu Morera a veure l'exposició de les fotos d'Agustí Centelles referents al bombardeig del 2 de novembre de 1937. Una visita imprescindible per comprendre els terrors de la Guerra.
Es tracta del grup Memoria y exilio de Saint-Gaudens, format principalment per descendents de republicans que van haver d'exiliar-se de l'Espanya feixista. A la Seu Vella els hi vaig parlar de la batalla de Lleida i el Front del Segre.
El dissabte havia d'anar a escalar però la previsió no era gaire bona i vaig decidir, en un darrer moment, retrobar-me amb la colla francesa doncs dona goig veure com ells recorden el seu passat mentre nosaltres sembla que l'hem oblidat.
Hem anat amb el Guillermo Viu a l'ossari de Camposines on ens esperava l'alcalde de la Fatarella i els francesos. Aquí la Chantal ha llegit unes sentides frases recordant els fets de la Guerra Civil des del punt de vista d'algú de fora. Tota una lliçó per aprendre.
Després hem anat a les trinxeres de les Devees on veiem un tram de trinxera i les restes d'un refugi antiaeri; un conjunt prou interessant que desconeixia.
Reflexió final, ahir i avui, m'he sentit molt ben acollit per aquesta colla de descendents de lluitadors per la democràcia i m'ho he passat molt bé. No serà la primera vegada que ens trobarem doncs crec que podem fer moltes coses conjuntament.

Comentaris