PLAN B: CIRCULAR OS DE BALAGUER - COVA DE FORIC - OS VELL - COVA DELS VILARS (PINTURES RUPESTRES ).

L'altre dia com havia fet molta calor volia anar a explorar un barranc amb unes gorges que em van semblar prou interessants però el dia aixeca núvol i més tard plourà així que he de buscar un pla B. Decideixo anar a Os de Balaguer i anar a l'ermita de Cèrvoles. Excursió que he fet força vegades. Veure aquí però quan em trobo a l'altiplà damunt de la cova de Fòric decideixo seguir unes fites i un track que em permeten fer un tomb ben original. Algú ha marcat un sender amb fites cada cinc metres que es pot seguir força bé. De la cova dels Vilars decideixo baixar directe pel barranc dels Vilars sense camí, però sense problemes però quan arribo al riu Farfanya he de travessar un tram amb esbarzers. Recomanable dur unes estisores i guants per superar aquest petit pas.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
Valoració: Excursió molt interessant i innèdita. Ideal per conèixer racons encisadors. Evitar quan faci molta calor.
Dificultat: Baixa. Però recordeu de dur unes tisores i uns guants per netejar el pas del riu de Farfanya.
Temps: 2 hores

En el poble d'Os de Balaguer agafem la pista asfaltada cap a Castelló de Farfanya. A la part inferior, ja fora del poble travessem el riu Farfanya i aparquem aquí. Coordenades UTM: 31T  x=310934  y=4637462
Pont sobre el riu Farfanya (396 m.) que travessem. Trobem el cartell cap a l’ermita de Cèrvoles que surt uns 20 metres més endavant on deixem l’asfalt i ens enfilem per la dreta per un coster pendent. Cal anar seguint les nombroses fites ja que el rastre està poc dibuixat.
12 min. El carrerany traça unes marrades per superar un petit grau.

33 min. Arribem a la cova del Foric (555 m.). No està en el mateix camí sinó que hem de seguir un carrerany poc evident que ens deixa uns 20 metres a l'esquerra en un indret ben amagat. Oberta en un barranc amb una entrada d’uns 2 per 4 metres. Té una llargada de 115 metres de profunditat. Presenta algunes formacions calcàries encara que algunes han estat malmeses per brètols que les han arrancades. Hi ha dues sales. Cal entrar amb una llanterna ja que al fons hi ha un pou de 6 metres.
Coordenades UTM: 31T  x=310555  y=4637001
Seguim el camí amunt.
40 min (sense incloure la visita de la cova). Observo una bifurcació de camins. El de l'esquerra és el que va a l'ermita de Cèrvoles que ja vaig fer fa uns 4 anys i decideixo anar per l'esquerra. Es tracta d'un sender perfectament fitat que va travessant longitudinalment diferents barrancs entre coscoll.
1 h 07 min Arribo a Os Vell que era l'antiga localització del llogarret d'Os de Balaguer, encimbellat dalt d'una barranc amb penyals. Només es pot pujar amb comoditat per la part del darrera per on pujo. Es tracta d'un turó de roques. Dalt podem observar el que serien restes d'edificacions però poc visibles.
Coordenades UTM: 31T  x=310156  y=4637738. Agafem un corriol qeu va pel costat oposat. Baixa decididament. Hi ha alguna marca de pintura blava però molt bella.

1 h 18 min Anem a ran de paret i trobem una petita balma d'un parell de metres. Coordenades UTM:31T  x=310054  y=4637963. Continuem davallant cap al barranc dels Vilars, amb cingles on podem veure escaladors.
1 h 25 min Entrada al barranc de Vilars. Agafo un corriol que davalla decididament però el sender sembla que puja amunt. Perdo el camí però davant tinc la balma dels Vilars i, sense camí, em dirigeixo cap a ella pel millor terreny.

1 h 28 min Sortim al camí. Tirem amunt per veure la reixa de les pintures rupestres de la cova dels Vilars tancada per una reixa. Tornem pel camí per on hem vingut.
1 h 33 min Abandonem el camí - massa fàcil - decideixo baixar pel barranc de Vilars. Es deixa baixar sense gaire dificultat per la fondalada del torrent.

1 h 45 min Ens incorporem a la llera del riu de Farfanya, però aquí tinc una petita sorpresa - disgust - ja que uns esbarzers em volen posar una mica d'emoció i alguna punxa traïdora. Jo no deixaria de fer aquest itinerari per aquest problema una altra vegada, el que faria és dur unes estisores i uns guants per anar fent camí. El Farfanya baixa ple però es travessa amb facilitat amb un bon salt. Sortim a un camí carreter que seguim. Trobem algunes passarel·les per travessar el riu.

1 h 50 min Abandonem la llera i pugem per una rampa, si més no curiosa, amb cadenes laterals. Poc després baixem. Hi ha un camí que marxa a l'esquerra.
1 h 52 min Cascada que forma el riu. Aquest tall justifica la volta que hem fet. Racó molt agradable. Veure foto del començament.
Continuem baixant  pel riu Farfanya.
2 h Pont sobre el riu Farfanya on hem començat a caminar.