EL MONTSEC ACROBÀTIC: CANAL DE L'EMBUT I EL SEU BAIXADOR

A última hora decideixo organitzar una sortida pel Centre Excursionista de Lleida i trio que sigui la pujada de la Canal de l'Embut del Montsec d'Ares. Diuen que han posat una cadena en el tram inferior on vaig deixar desequipat perquè d'aquesta forma fos un bon filtre d'entrada. Baixaré pel mal anomenat coll de l'Os, nom que ningú reconeix a la vall. Sempre he preferit anomenar-ho el Baixador de la Canal de l'Embut. La previsió del temps era perfecte però ens hem trobat la boira.

Proposta molt interessant. És tracta d'una ideal perfecta per uns paratges corprenedors, protegits per cadenes.
Dificultat: Mitja - alta doncs cal remuntar agafant-nos a cadenes i anem per trams aeris. La baixada no es fa per un sender traçat.
Temps:2 hores 30 minuts
Aparquem al peu d'una tartera. Els cotxes es poden aparcar a la vora de la pista. Veig que hi ha un camí marcat. Collons!!! abans pujàvem com podíem. El camí puja per una canal costeruda (de fet, quan no havia camí, dibuixàvem una diagonal que era menys costeruda).
20 min. Arribem prop del cingle. Anem a la dreta. Observo a l'esquerra una fita que potser em duria al baixador de la Canal de l'Embut.
Anem a la dreta.
25 min. Arribem a l'entrada de la canal de l'Embut.  Hi ha dos trams de cadena instal·lat. Jo no vaig posar mai aquest tram doncs crec que és el pas més difícil de la canal i si es superava aquest tram tenies l'èxit assegurat. Ara el criteri ha estat un altre... Es puja sense dificultat fent una mica de força de braços i amunt. Després un petit flanqueig a la dreta. Jo vaig voler mantenir l'estil i no vaig fer anar el ferro.
Coordenades UTM: 31T  x=316306  y=4656587
Ara estem dins de l'embut. Anem caminant. Llàstima que la boira no ens permeti fruir de la cinglera impressionant que tenim davant.
Quan la roca es posa una mica dreta, trobem un nou tram de cadena, molt més fàcil. Arribem al Feixant del Montsec, que un dia d'aquest haurem de repetir. Anem a l'esquerra i seguim la feixa. Hi ha, potser, algun tram aeri. D'alguna forma estem sortint de l'embut. En l'extrem trobem un punt baix de la cinglera per on ens enfilarem abandonant el Feixant.
Trobem uns nous trams de cadena de bon fer.  Finalment hi ha algun tram on hem de grimpar.
1 h 07min. Sortim a la carena cimal (1568 m.). Tota la carena es plena de antenes de comunicació. Cal aquesta contaminació visual?? Algunes, a més, estan en desus.
Anem a l'esquerra (ponent) tot perdent la vista al Pirineu encara ben nevat.
1 h 14 min. Pista. Baixador de la canal de l'Embut per on baixarem després però ara seguim fins al cim més alt del Montsec d'Àger.
1 h 29 min. Assolim el cim del Santalís (1675 m.) amb un vèrtex.
Fem un descans i decidim que podem anar a dinar a Lleida i celebrar la diada de la festa major.
Retornem a buscar el baixador de la canal de l'Embut.
1 h 41 min. Baixador de la Canal de l'Embut Coordenades UTM: 31T  x=315923  y=4656743
Aquí trobarem tres trams de cadenes que ens han d'ajudar a baixar. Informació més concreta Aquí.
El camí no sempre està tan definit però es va baixant. El tram final es una mica dret i assalvatjat però es baixa.
2 h 30 min. Aparcament.
Aproximació:
A Àger agafem la pista asfaltada que puja al coll d'Ares. En la graonada mitjna agafem la pista, en força bon estat, que va a Colobó. Aparquem en una tartera prou evident on hi ha el camí que hi remunta a la canal de l'Embut.

1. És curiós que et queixis havent posat força ferro a aquests racons, lo del criteri sembla un acudit havent equipat força grimpades similars al nostre prepirineu, fora totes les deixalles humanes de les muntanyes! Com bé dius qui pugui que pugi i qui no que es busqui una altra ruta. Jo no tinc nivell per fer la cresta de Salenques, però no patiu, no hi posaré mai una cadena ni graons, però n'hi ha que no ho entenen i van "facilitant" l'accés als demès, poseu-ho al menjador de casa home... Quan veig la Regina per exemple, quin fàstic, i totes, totes acabaran igual, sense manteniment, i contaminant, passaran 20, 30 o 100 anys però arribarà un dia que s'abandonaran aquestes cadenes que poses i hauràs empastifat un entorn natural que no t'ho demanava pas.

Em sap greu perquè fas una molt bona feina de divulgació de terres poc aprofitades pels excursionistes, però el ferro a cal ferrer, i a la muntanya, muntanya.