MAREJANT EL GPS PER LA VALL DE JUCLAR

Agafar els mapes, buscar algun lloc desconegut, o que fa temps que no he estat, és un dels millors plaers de les meves vacances. Treballo durant l'any amb afany tot esperant la meva llibertat estiuenca.
Aquest cop he decidit anar a Andorra. Hi ha racons veritablement bells, malgrat el centre de la vall on tot és comerç i especulació que han malmès bona part del País dels Pirineus, però les valls laterals són molt interessants pels excursionistes. Pels racons principals hi ha molts caminadors i turistes però no cal negar-nos el plaer d'anar-hi.
Avui he pujat fins la vall d'Incles - d'una estructura glacial amb un perfil de U, de manual. A la cua aparco el cotxe, sembla que durant el dia hi ha restriccions. Estreno el cotxe - un peugout 308 familiar -  que m'ha de servir de llit. Excel·lent, encara que millor, si no plou, i fer bivac pur.
Pujaré als estanys de Juclars - on hi ha un bon refugi -  i coronarem al pic d'Escobes - el gegant de la vall. Ja que estic aquí aniré fins al pic Negre de Juclar. Però si sou racionals, crec que es comprimir massa l'excursió en un sol dia i millor fer-ho en dos tranquil·lament. El granet és tan bell de sensacions que us el menjaríeu com la xocolata. És la roca mare del Pirineu.
Anem a pams.
Dificultat:  Excursió llarga. Alguna breu grimpada.
És preferible fer només el tram del Pic d'Escobes - molt interessant - i una altra vegada el tram del pic Negre de Juclar - sols per col·leccionistes.
Desnivell:  1250 metres.
Distància:  17 km.
Inici i acabament: Pont de la Baladosa (vall d'Incles).
Temps total:  10 hores 10 minuts.
Sortim de l'aparcament del pont de Baladosa (1854 m.), a l'extrem de la vall d'Incles. Prenem el camí carreter prou evident que tira amunt.
13 min. Trencall a l'esquerra cap a la vall de Siscaró. Cartell indicatiu i banquet on descansar. Anem a l'esquerra. Aviat creuem el riu Juclar per un pont. Deixem al costat una àrea de pic-nic i una font.
Pugem per la vall del riu Juclar d'un caire totalment pirinenc: nerets, granet i aigua, tot un plaer si aneu a primera hora quan encara no hi ha gaire gent.
55 min. A la dreta hi ha un aixopluc bastit sota una roca. Ens recorda que per aquí no sols anaven excursionistes sinó traginers/contrabandistes i pastors que tenien el ramat en els prats superiors.
1 h Mirador de la Pleta de Juclar. Esplanada amb herbei.
Passem per antigues instal·lacions de la reclosa de Juclar.
1 h 14 min. Arribem a l'estany de Juclar (2287 m.) i poc més amunt trobem el refugi de Juclar (2294 m.) (tel. 00 376 678 145). Anem continuant vorejant per dalt el primer estany de Juclar. El sender queda tallat per un cingle; hi ha un passamà que pot ser útil si el terra està moll però en condicions normals no és pas necessari).
1 h 40 min. Arribem a l'estret isme que separa el primer estany de Juclar i el segon. El travessem i ens enfilem amunt per pujar el port.
2 h 25 min. Collada de Juclar (2465 m.) que davalla cap al nord (França) però nosaltres prenem un sender que surt a la dreta. Visió impactant del pic de Rulhe que atreu potentment la nostra atenció.
2 h 40 min. Collada de l'Alba (2546 m.) que també comunica la vall d'Incles andorrana amb l'Ariege francesa. La nostra primera fita és el pic de Noe que resta a la nostra dreta. Sembla un pic difícil però un corriol enfitat ens permetrà pujar-hi tot seguint els munts de pedres.
3 h 20 min. Ens desviem un xic a l'esquerra i assolim el cim de Noe (2748 m.). Veure llegenda final. impressionant visió sobre els contorns. Davant destaca imponent el pic d'Escobes que sembla encara més compromès. Anem per l'esquerra de la carena, per un corriol. Al peu de l'Escobes trobem unes fites que ens decanten a l'esquerra per on trescarem.fins un collet per on pujarem sense gaires dificultats.
3 h 54 min. Arribem al pic d'Escobes (2781 m.) que és la cota més elevada del cercle de Juclar. Davallem pel mateix camí de la pujada, encara que potser anem una mica més a l'esquerra separats de la línia més carenera del Noe, tot seguint una altra línea de fites.
4 h 56 min. Coll de l'Alba (2546 m.). Davant hi ha el pic de Ruf - que no és pas un gran pic - però l'afany de tatxar em fa agafar una mica de revolada i pujar-hi per congestes d'herba i roques que evitem fàcilment.
5 h 16 min. Pic de Ruf (2619 m.) en la carena del llunyà pic de Rulhe. Retornem sobre les nostres passes.
5 h 34 min. Estem al coll de l'Alba (2546 m.) i baixem pel camí de pujada.
5 h 48 min. Coll de Juclar (2465 m.). D'aquí, si sou entenimentats anireu a l'esquerra cap al cotxe, però si sou col·leccionistes de l'inútil tirareu carena enllà cap a la línia de pics del davant.
6 h Davant tenim un mur que ens barra el pas. Arribem a una tartera, a la dreta, i trobem alguna fita escadussera que seguim flanquejant la muntanya.
6 h 30 min. El nostre corriol, ben poc evident, s'acaba. I ens queda dues opcions: Si volem anar directament al pic Negre de Juclar, baixar una mica d'alçada i contornejar per la base una agulla rocosa en la carena entre la Pala de sobre l'Estany i el pic Negre, o bé sortir, penosament, a la carena principal i fer el primer dels pics. Opció que faig.
6 h 35 min. Pic de la Pala de sobre l'Estany (2629 m.), sense més rellevància que la seva preeminent ubicació sobre el llac. Continuem la carena cap al pic Negre. Ens trobem una agulla que ens barra el pas. Hi pugem, millor per l'esquerra, i baixem una sèrie de bretxes de mal passar ja que estan tallades i ens obliguen a grimpar. Cal anar amb cura.
Finalment arribem al coll entremig i ascendim una pesada pala cap al pic Negre. Uns metres abans d'arribar hi ha un petit mur que ens obliga a fer anar les mans (II).
7 h. 05 min. Pic Negre de Juclar (2629 m.) i fi del nostre contorneig particular del cercle de Juclar. Davallem per la carena i en arribar al coll baixem cap al vessant francés i anem a buscar - pujada - el corriol que tan bé ens ha anat a l'anada.
8 h 10 min. Tornem a estar al coll de Juclar (2465 m.) i prenem el camí cap els estanys de Juclar, vessant andorrana per on hem pujat al matí.
8 h 58 min. Refugi de Juclar. Continuem pel camí d'anada.
10 h 10 min. Pont de Baladosa (1854 m.) i fi de la nostra excursió.
Pugem de Canillo cap al Pas de la Casa. Abans d'arribar a Soldeu, per l'esquerra s'obre una vall glaciar amb el característic perfil en forma d'U que és l'entrada a la vall d'Incles. Prenem un trencall a l'esquerra. Anem per una carretera estreta. Durant el dia sembla que el pas està tancat per a turistes que han d'anar en un trenet. Passar-hi al vespre.
3 km. Pont de Baladosa.
Llegenda de la zona:
Prop del pic de Noe hi ha el pic Ancorat on segons la llegenda hauria tirat l'ancla el bíblic Noe. Sembla ser que prop del cim havia hagut una anella que donava força a la tradició.Per aquest motiu aquesta muntanya porta el nom del vell patró del vaixell. Un nom tan poc usual en les muntanyes pirinenques. Als andorrans els deu de fer il·lusió haver tingut un port de mar.