GR 3: D'ÀGER A SANT ESTEVE DE LA SARGA TRAVESSANT EL MONTSEC D'ARES

Feia temps que tenia pendent la travessa del Montsec seguint les traces del GR 3. M'ha permet recórrer indrets tan entranyables com l'ermita de Colobó on havia passat les meves primeres estades excursionistes quan era refugi de la FEEC. Ara roman mig enrunat, pel contrari a la cova d'en Rosell hi estan fent obres. En el diari va sortir que volien fer un hotel de luxe (¿?) per fruir de la soledat. Perquè el senyor Sandro Rosell no rehabilita l'ermita de Colobó i fa un centre d'acolliment?
La travessa ha estat possible gràcies a la família Perelló que ens ha vingut a buscar a Sant Esteve. Gràcies per acompanyar-me i fer-me recordar tants i tants bons moments viscuts a la muntanya.
Valoració: Excursió imprescindible pels excursionistes que volen conèixer el Montsec.

Dificultat: MODERADA. Tota l'estona anem per sender fressat. La únic a dificultat és el desnivell.

Desnivell: +1000 m. - - 700 m.
Distància: 17 km.

Temps: 4 hores 28 min.
Sortim de la vila d'Àger (606 m.) de la carretera C-12 km. 200 prop del bar Torres. Un cartell ens indica la direcció. Al llarg de recorregut anirem trobant cartells informatius.
3 min. Travessem les instal·lacions del Càmping de la Vall d'Àger seguint l'antic camí. En algun indret anem entre marges.
16 min. Sortim a una pista principal. Anem a l'esquerra.
21 min. Cruïlla. Anem a l'esquerra. Als pocs metres, a mà esquerra, hi ha un curiós
pou circular exterior que recollia l'aigua de la barrancada.
23 min. Nova cruïlla. Anem recte tot seguint les marques blanques i vermelles de Gr.
40 min. Masia de Mosseguer. La pista empitjora i no es transitable per vehicles normals.
57 min. Abandonem el camí carreter i prenem un sender a mà esquerra. Si anessim rectes seguiríem el barranc de l'Obaga de la Tossa que ens duria fins al Roure monumental de Calafí.
1 h 24 min. Ermita de Colobó (1059 m.). És un edifici sorprenentment gran. Abans funcionava com a refugi pels traginers que havien de travessar la muntanya. A les seves dependències havia hagut un refugi excursionista.
Prenem el sender que surt abans d'arribar a Colobó. Fa uns anys es va construir una pista per rehabilitar l'edifici, es va arranjar el teulat però de l'estructura interior no es va fer res.
1 h 30 min. Sortim a la pista. Anem uns metres a l'esquerra i prenem un corriol a la dreta.
1 h 36 min. Cova d'en Rosell habilitada en una balma. És una raconada encantadora encara que si ho arreglen no podrem fruir de la bellesa de l'indret. Han fet una porxada gran que impedeix adonar-nos amb claretat de la singular edificació que té dos nivells.
1 h 41 min. Les recents obres han malmès les marques del sender. Cal anar recte fins sortir a la pista i obviar un punt blau que adreça el recorregut. A la pista anem a la dreta amunt.
1 h 49 min. Arribem a un revolt molt marcat. L'antic camí anava recte, un punt blau recorda el vell camí que adreçava.
2 h  07 min. Travessem el barranc de Finestrelles i abandonem la pista per prendre un corriol costerut a mà dreta.
2 h 10 min. Sortim a un coll on retrobem la pista que seguim a la dreta. Hi ha un cartell que ens informa del mirador de Gabrieló.
2 h 15 min. Trencall a la dreta a la font de Gabrieló. Per aquí davalla el camí a l'ermita de Pedra i Àger. Tomb molt interessant.
2 h 23 min. Per la dreta s'incorpora la pista procedent del Pla d'Escumó.
2 h 26 min. Sortim a la carretera que puja al coll d'Ares. Anem a la dreta.
2 h 50 min. Abandonem l'asfalt per agafar una drecera a la dreta. Per aquí pujava la cabanera que unia Lleida amb el Pirineu. Adrecem de nou la carretera.
2 h 54 min. Coll d'Ares (1534 m.). Estratègic pas que unia la vall d'Àger (al sud) amb els pobles de la Feixa del vessant nord. El topònim Ares indicaria un altar que haurien bastit els romans per invocar els seus déus en superar aquest altiu paratge.
Vam anar a veure la roca Foradada i els Pous de neu però això és una altra història que ja us explicaré, no hem de matar tot el que és gros d'un cop.
Abandonem la comarca de la Noguera i ens endinsem en el Pallars Jussà.
3 h 02 min. Travessem a la carretera. Per l'esquerra surt l'accés al telescopi del Montsec. Les marques no es veuen molt clares, cal anar amb cura els primers metres.
3 h 18 min. Travessem de nou la carretera. Anem per una zona de repoblació forestal i el sender va seguint el camí de servei que es va fer servir.
3 h 28 min. Sortim de nou a la carretera. A la dreta podem observar un com picat a la roca que recull d'aigua per unes canaleres. Anem per la carretera, a la dreta.
3 h 33 min. Coll de la Pua (1257 m.) Abandonem la carretera per un sender que surt per l'esquerra. Com a moltes cruïlles trobem un cartell indicatiu.
4 h 08 min. Cal posar atenció doncs el sender gira cap a l'esquerra. Voregem un camp tancat per una balla. Travessem un bosc de roures on cal anar amb molta cura seguint les marques blanques i vermelles doncs el camí ha desaparegut pel pas del ramat. Les fites de pedra que es van posar s'han malmès. Caminar amb cura en direcció nord cercant les marques. El poble de Sant Esteve en alguna clariana ja l'hem pogut veure a l'altre vessant del barranc.
4 h 20 min. Pal que ens indica el camí cap a Sant Esteve de la Sarga i la bifurcació que ens duu a la preciosa ermita de la Fabregada a uns 10 minuts. Anem a la dreta avall.
Aviat arribem a l'antiga font de Sant Esteve ara seca ja que hi ha una captació d'aigua que abasteix bona part dels pobles de la Feixa. La caseta està propera.
4 h 23 min. Travessem el barranc de Sant Esteve que després passarà a denominar-se barranc del Bosc. Pugem per una pista de terra.
Abans d'arribar a l'església de Sant Esteve prenem una drecera i pugem pels carrers del llogarret de Sant Esteve de la Sarga.
4 h 28 min. Sortim a la carretera en la part superior del poble. El GR 3 continua per la carretera per l'esquerra.

Aquí podeu obtenir el track: