LA MUNTANYA SOMNIADA, EL PIC DE RULHE


El pic de la Rulhe des de l'Alt de Juclar

Fa uns anys vaig pujar al pic d'Escobes de les valls d'Andorra i en sortir en la carena em vaig adonar d'una altiva muntanya del territori francès i que desconeixia el seu nom. Quan vaig arribar a casa em vaig posar a mirar i remirar. Llavors vaig descobrir que aquella bella silueta era el pic de Rulhe a les terres de l'Arieja. Són d'aquelles muntanyes que captiven i un cop l'has vist i vols pujar. És la muntanya cònica per excel·lència Però és una muntanya dreta, costeruda. Però ens acompanyat la boira i hem pujat una mica com hem pogut amb el GPS en mà i ens n'hem sortir de fer cim però, malgrat estar dues hores al cim, la gabatxa no s'ha aixecat en tot el dia. Així vam pujar un gran cim però no el vam poder fruir.

Descripció de l'itinerari:

Sortim del refugi de Juclar  vorejant per dalt l'estany de Juclar. Es tracta de l'estany més gran d'Andorra. El sender queda tallat per un cingle; hi ha un passamà que pot ser útil si el terra està moll però en condicions normals no és pas necessari).

26 min. Arribem a l'estretisme que separa l'estany de Juclar. El travessem i ens enfilem amunt per pujar el port.

Des del pic de Juclar el dia següent

1 h 10 min. Collada de Juclar (2465 m.) que davalla cap al nord (França). Deixem a la dreta el camí que puja a la collada de l'Alba.

1 h 32 min Estany de Juclar en el vessant de l'Ariege que voltem.

1 h 33 min Deixem el sender que davalla al refugi de Rutle i agafem un corriol poc evident que tira amunt per la dreta. En un primer moment no hi ha fites però més amunt anem trobant-ne. Coordenades UTM: 31T  x=395918  y=4719538

1 h 51  min Passem per l'esquerra d'un estanyol. Hi ha un tram sense fites, però ja s'ha de veure clarament la canal de pujada. Pugem per una tartera fitada.


2 h 12 min Fi de la tartera i ens trobem davant d'una canal herbosa. Hi ha dos ramals. Agafem primer el ramal de l'esquerra. Tram amb poques fites.

2 h 48 min Sortim a la carena. Anem a l'esquerra.

2 h 57 min Collada entre les dues puntes del pic de Rulhe. Anem a la dreta.

Al cim esperant que marxi la boira

3 h Pic de Rulhe (2785 m.). A l'altre costat de la collada hi ha dues puntes d'una alçaria molt assemblada (2783 m./2782 m.). Des del cim no podem fruir gaire del paisatge per la boira per culpa de la boira.


CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Estic enamorat de les siluetes del pic de Rulhe encara que aquest dia no vaig poder fruir-ne per la boira. És un cim bestial.

Dificultat: Moderada malgrat el fort desnivell i la pujada sense sender.

Desnivell: + 700 metres des del refugi de Juclar.

Temps: 5 hores (3h de pujada i 2 h de baixada)

Itinerari lineal.

Comentaris