LA POLÈMICA PASSAREL·LA DE MONT-REBEI

Avui he anat a veure la passarel·la de Mont-rebei,
el pas encara està tancat però potser hi havia una cinquantena de persones a la passarel·la. La veritat és que el pont sobre el riu està molt bé i és molt interessant. Com explicaré al final vaig estar un dels responsables d'aturar el pont que volien enllaçar l'ermita de la Pertusa i Sant Quitèria i vam permetre aquest passarel·la menor. El problema és que els aragonesos han resolt molt malament el pas cap a Montfalcó. Han fet uns baixadors extremadament complexos. No pot passar tothom ja que estan 80 metres per damunt d'un cingle vertical. Jo que no tinc vertigen em feia cosa. El pas és estret. Si feu 60 centímetres de cadera segurament no passareu. Les rampes han estat fetes de fusta i ja està una mica resseca que passarà d'aquí 30 anys?. No m'estranya que no s'inauguri. No compleix els requisits bàsics de seguretat. I això ho hem pagat entre tots a traves d'una subvenció de la Unió Europea que  va recollir el Ministeri que va dilapidar un fotimer de diners. Crec que la únic solució és desmuntar els dos baixadors i buscar solucions perquè tothom pugui visitar aquest bell paratge des del vessant de la Franja d'Aragó.
Els excursionistes avesats a passos aeris no han de tenir cap mena de problema - al menys els primers anys - però no porteu gent amb problemes d'equilibri i amb una bona empenta.

Sortim de l'aparcament de la Pertusa (660 m.) (a 2,1 km del poble de Corça). S'hi arriba per una carretera estreta asfaltada per on passa el GR. núm. 1. Cartells indicatius.
7 min. Per la dreta surt la via ferrata Urquiza Olmo, també coneguda com la ferrata de la Pardina. El camí comença a baixar cap al barranc de la Pardina. Descendim tot fent ziga-zagues.
18 min. Arribem a les restes de la casa  solitària de la Pardina (566 m.). Els que l'hem vist en peu ens corprèn l'ànima. A mà esquerra hi ha la font. Continuem pel sender molt evident cap amunt per contornejar un serrat del Mill
34 min. Passem per una bonica feixa. Hi ha alguna pleta arrecerada al cingle.
49 min Punt més alt del serrat. Iniciem un suau descens.
53 min. Primera visió del congost de Mont-rebei amb la torre de guaita de Xiribeta a l'altre extrem del congost i les muntanyes del Corrunco de Durro al fons ja en la Vall de Boí.
1 h Mas Carlets (753 m.) amb una bella alzina a l'entrada. Havia fet funcions de refugi però cada dia que passa està lamentablement en pitjor estat. Continuem davallant.
1 h 15 min. Arribem a la cruïlla de la passarel·la. Deixem el sender al Congost de Mont-rebei que tenim ben proper i anem a l'esquerra. Plafó informatiu.
1 h 27 min. Passarel·la en l'estret del Seguer (més amunt veurem escrit incorrectament del Siegué). Té una llargada d'una vintena de metres i està situat a uns 40 metres sobre la llera del riu, encara que aquesta dada no és gaire exacta ja que dependrà molt del nivell de l'aigua, avui curiosament l'embassament de Canelles està força baix.
El pas no és especialment compromès ja que les sirgues metàl·liques dones molta seguretat   Cimbreija menys que el que hi ha al barranc de la Maçana.
Coordenades UTM: 31T 307647E 4660166N 510 metres
Pugem un bon tirapit pel barranc del Seguer. El camí és molt dret però esta sustentat en taulons laterals i escales.
 1 h 38 min. Baixador per una rampa arrapat al cingle que davalla prop de 80 metres de desnivell, fent marrades. Construcció de fusta i esgraons molt estrets. En baixar vas insegur al posar el peu.Al pujar hi ha tant poc desnivell estre escala i escala que no pots pujar d'un en un. Molt incòmode. Les tramades de fusta són impressionants i no aptes per a persones amb vertigen. Com a aventura està molt bé però no pagat amb diners públics. Hagués estat millor una ferrata o una rampa més llarga sense giravolts.
Coordenades UTM: 31T 307396E 4659977N 626 metres.
Penso que aquesta passarel·la està pensada amb els peus.

1 h 54 min. Segona passarel·la per descendir una nova cinglera. Aquí no fa tants trams de ziga-zagues sinó que va baixant amb una mica de lògica. Penseu que si haguessin evitar la paret només caldria que haguessin fet pujar el camí per la barrancada del Seguer i haguéssiu arribat al poble de l'Estall, però clar el camí no arribaria a l'alberg de Montfalcó on també es van gastar una fortunada arreglant-lo!!!
De fet els treballadors per fer aquestes passarel·les del dispendi passaven per allà.
Coordenades UTM: 31T 307229E 4659556N 559 metres.
2 h 24 min. Font de Montfalcó. Per l'esquerra surt una pista. Anem pel camí que poc després la creua. Trobem uns cartells informatius sobre la flora i la fauna local
2 h 38 min. Arribem a Montfalcó  (772 m.).  A l'entrada hi ha l'alberg que ocupa l'espai de Cal Batlle. Hi ha qui diu que aquesta "moguda" es va fer per afavorir aquest alberg de PRAMES. Penseu que amb el que va costar la passarel·la es podria pagar un bon sou als cuidadors de l'alberg que podrien estar un parell d'anys tocant-se els ...

Dificultat: Mitjana. Sempre i quan no us faci cosa l'alçada.
Itinerari d'anada i tornada.
Desnivell: + 1162 metres - 1162 metres.
Inici. Aparcament de la Pertusa.
Itinerari molt interessant.
Temps total: 5 h (anada i tornada)

A mena de confessió:
Per allà l'any 2007, essent president del Centre Excursionista de Lleida, ens vam fer ressort de la campanya moguda per Ipcena de Lleida i vam posar tota la carn en denunciar el projecte d'una passarel·la bestial que volien fer PRAMES i la Federació de Muntanya d'Aragó. El pont volia unir  l'ermita de la Pertusa i la de Santa Quitèria. Permetria el pas de vehicles i tindria un pont d'uns 200 metres d'arc. La primera vegada que ho vaig sentir no m'ho vaig ni creure però després vaig tenir a les mans el projecte. S'havien begut l'enteniment.
Entre les accions que vam dur vaig reclamar a l'assemblea anual de la FEEC, que es va fer a Balaguer, que aquesta es manifestes en contra de l'esmentat projecte. Vam arribar a anar pels pobles per demanar la seva oposició. Curiosament la Diputació de Lleida hi estava a favor.
A l'estiu , el 2 de setembre de 2008,  vam tenir una reunió/dinar de treball a Barbastre amb en Modesto de Prames, el vicepresident de la Diputació d'Osca, el Joan Vàzquez d'Ipcena i jo per parlar del tema de la passarel·la. El mateix Modesto va reconèixer que se li havia anat l'olla en el projecte de la Pertusa. Si no arriba a ser per la pressió popular ara parlaríem de la passarel·la de la vergonya.
En aquella reunió vam manifestar els representants catalans que no ens oposaríem a una passarel·la que es fes sense permetre el pas de vehicles i que la instal·lació es fes per camins  d'abast i en l'estret del Seguer on ja havia hagut un camí que baixava a unes mines properes.. De fet els materials es van portar en helicòpter. No ens vam manifestar mai a favor però no ens hi vam oposar.
Ara ja està feta la passarel·la, que es va fer amb criteris mediambientals ( i m'agrada) però trobo una rucada les dues rampes que s'han fet per arribar a Montfalcó. Trobo que s'ha gastat molts diners per no res.
En Modesto de PRAMES va dir que allò ho pagaria la Unió Europea a través del projecte Live i que Catalunya no hauria de pagar res. No m'estranya que ara els europeus ens girin l'esquena quan veguin que gastem aquestes calderades de diners que en principi anirien a igualar les zones pobres d'Espanya... US ESTRANYA QUE ARA ESTIGUEM EN CRISI!!! QUE LA PASSAREL·LA  - mal ressolta - LA PAGUIN ELS QUE LA VAN IDEAR!!!

Per veure més fotos clica aquí.
Per si voleu agafar el track:

1. el que arriba a fer la estupidesa humana amb els calers dels demés..

2. Encara no he acabat l'article i ja has arribat a la mateixa conclusió que jo...

3. En concret s'han gastt 773.052 euros. "poca broma". una quantitat no menor en temps de crisis. i a sobre ho defensen els politics.....

4. Totalment d'acord. Ja coneixia aquesta obra, però la informació que doneu és molt bona. El dispendi econòmic és al·lucinant. No faran falta 30 anys, d'aquí un any, qui es farà càrrec del primer desperfecte: un cables destensat, un cargol fluix, un tauló trencat, etc. Hi hauran diners? Al·lucinant!
    jordi

5. Ahir vam pujar i baixar per la passarela superior i els cables ja estaven tots força destensats i un fora del seu lloc.

6. Tant malament està? Jo tenia previst anar-hi ja que havia estat al Congost i no sabia que existia la passarel·la vertical. Hi volia portar uns amics pero m'esteu cagant una miqueta...

7. Ves-hi ara d'aquí 10 anys estarà tot trencat. No hi ha cap perill objectiu...(El vertigen és subjectiu)

8. Hòstia nosaltres els catalans trobem inclús pels en els ous (de gallina). No estan tant malament les dues passarel•les de fusta a la banda d’Aragó !. Talment sembla que com aquell indret no es de Catalunya, ja ho trobem malament. Cullons ! Jo he anat al Congost varies vegades portant-hi gent excursionistes de Girona, tant per una banda (La Pertusa) com des de Can Batlle, i a tothom els hi ha agradat molt. I mira que venint de La Pertusa s’hi ha d’anar i tornar expressament, doncs ningú se n’ha penedit de visitar aquest enginy encolat al cingle. A vegades ens hauríem de fotre la llengua al cul !
    Pere Magrià, 17162 Bescanó
    magria@bescano.com

1. Pere Magrià respectaré la teva opinió, ara si que qüestionaré el teu apreci a la natura... vols dir que calia aquest baixadors... si vols ves al dragon Kan però si vols fruir de la natura!!! Potser he portat més jo i tots coincideixen amb la meva opinió. A Catalunya no l'haguessin fet perquè ja ens hi vam oposar en el seu moment.

9. Ostres ja m'agrada ja el Dragón Can, aixì com també fer acrobàcia amb l'avioneta.
    Ahir hi varem anar i vaig poder comprovar que Aragó en fa un manteniment de les escales, ja que el Decembre hi havien escalons trencat i ara tot s'ha reposat. Per cert, molta gent i "overbooking" a les escales. Ara Canelles està al 100% i es espectacular, tot ajudat pel dia que ens va fer ahir:
    Fotos:

Bones caminades !!!

10. Doncs jo no perdria un dia anant al Dragon Can (ja vaig complir com a pare)... prefereixo més anar a caminar, a escalar o anar en bicicleta...encara que hi ha gent que va a Port Aventura i no els desitjo cap mal.