EL PEDRAFORCA PER LA CANAL DEL VERDET

El coll de la Canal del Verdet amb la canal entre ombres i sol.
El Pedraforca són, amb Montserrat,  les muntanyes màgiques de Catalunya. Ens atreu amb força als muntanyencs i és l'anhel de molts catalans encara que els exigeix fer un bon tirapits per assolir-la.
He pujat una dotzena de vegades entre el Pollegós Superior, el Pollegó inferior i el Calderer, alguns cops per la paret nord, i puc afirmar que la baixada per la tartera de Saldes esdevé perillósa i darrerament miro d'evitar-la. Però també m'agrada pujar per la canal del Verdet, crec que la millor solució és pujar al Verdet des de Gósol i baixar per la tartera de Gósol menys exposada.
Pujar per la Canal del Verdet exigeix un parell de passos de grimpada (II grau d'escalada). Han posat una corda que facilita molt el pas, de totes maneres caldria dur algun cordino i bagues per assegurar si algú va insegur per terreny exposat.
Vaig tenir la gran sort de pujar per segon cop amb les meves filles. L'altra vegada vaig tenir que pujar esperant-les, avui hem anat a la par però sé que la propera vegada elles m'hauran d'esperar. És llei de vida.

Valoració: Proposta molt interessant, la millor forma de pujar al Pedraforca (encara que no la més fàcil).

Dificultat: Entre moderada i alta doncs cal grimpar per la canal del Verdet i la carena cimal.
Desnivell: 1150 m

Temps: 4 hora 45 minuts

Descripció de l'excursió:
Sortim de la plaça de Gósol (1427 m.) i agafem el carrer que puja a la part alta del poble. En el carrer més enlairat trobem un cartell que marca el camí a Set Fonts, i a la canal del Verdet, encara que crec el darrer nom no ho el posava.
La pujada està marcada amb marques de color groc prou abundants però cal anar sempre alerta.
1 h 10 min. Arribem al Prat de Castellet (2000 m.). Veiem a la dreta el coll de la canal (foto). Les marques es fan més carres de veure però hem de pujar a la carena que tenim davant.
1 h 25 min. Assolim la carena del serrat de les Gralles o del Verdet (2.232 m.)  Passem arran de l'avenc de les Gralles. Hi ha algun pas que ens obliga a agafar-nos a la roca, aquest indret és ideal per veure el nivell del grup.
2 h Coll de la canal del Verdet (2244 m.), amb una agulla al costat. Pel vessant oposat puja el camí procedent del refugi Estasen.
Ara ens encarem a la paret per una carena. Anem a la dreta i comencem a grimpar. A mitja canal trobem una corda que facilita la progressió que no arribar a ser difícil però es dreta i per un terreny molt "sobat" per pas de tants excursionistes.
2 h 30 min. Sortim a la carena principal en l'anomenat cim Nord (2428 m.). La cresta és entretinguda doncs cal pujar i baixar per diferents cotes. No cal posar-se neguitós doncs el cim està encara lluny.
3 h 10 min. Assolim el cim del Pollegó Superior (2497 m.). Davant tenim la serra del Cadí que s'estén des de la Punta Cabirolera fins a la Comabona, el Moixeró, el Pollegó inferior, el Cadinell, la serra del Verd, la serra de Busa ... un bon grapat de muntanyes que dic de memòria.
Cal baixar per l'extrem oposat per un corriol poc definit que va per una mena de canal.
3 h 25 min. Arribem a l'Emforcadura (2348 m.). A l'esquerra baixem per la Tartera de Saldes al refugi Estasen. Personalment la valoro com a perillosa i crec que caldria posar cordes/cadenes per evitar patinades. Baixem per la dreta cap a Gósol, camí molt fressat. En els trams drets també cal anar amb una mica de compte doncsel terra llisca en haver desplaçat el pedruscall i podem fer una culada. Un cop fet els trams més pendents anem girant a la dreta.
4 h 05 min. Assolim una carena i abandonem la tartera.
Anem entre pins primer uns metres sota de la carena i després per un pendent més dret pel vessant obac.
4 h 30 min. Arribem al torrent de Rubinat que baixa de la canal del Verdet. Ara el camí esdevé pla i aviat serà un camí carreter.
4 h 45 min. Arribem al primer carrer de Gósol. Anem a la plaça on tenim el cotxe aparcat (4 h 55 min.).

Si voleu obtenir el track: