PEL MONTSEC MÉS GENUÏ: EL BARRANC DE SANT ESTEVE

Parlant amb en Joan Vàzquez de la meva excursió Cercant baixadors pel Barranc del Bosc ell em va proposa una sortida més genuïna per descobrir racons amb encant pel nostre estimat Montsec. La part superior del barranc del Bosc sembla que es coneguda per la gent del país com barranc de Sant Esteve.
En Joan em proposa un repte, pujar a una balma que li crida l'atenció des de fa anys. Al seu peu hi ha marges de pedra que indicarien que aquella contrada havia estat conreada i en la balma podria haver un assentament estable. Així que caldrà portar material d'escalada. Aviat contrastem agendes i quedem per aquest diumenge.
Esmorzem al corral del Sastre i ens posem a caminar. Serem en Joan, l'Antoni Satorra, l'Alba Muro, la Txell d'Ipcena i jo.
El corriol que avui seguim serà arranjat a l'estiu en el Camp de Treball d'Ipcena de l'estiu així que els temps es veuran reduïts amb facilitat.
Valoració: Itinerari molt interessant per descobrir un dels racons més genuí del Montsec.
Dificultat: Mitjà,  A L'estiu s'adreceran els senders i serà de més bon seguir. Pujar a la balma exigeix un pas de II+ d'escalada. Està pendent de posar-hi una cadena per pujar amb facilitat.
Desnivell: 500 m.
Temps: 3 hores 04 minuts.
Sortim de l'aparcament de Sant Miquel de les Tombetes (664 m.) en direcció a la font de la Veça.
3 min. Corral del Sastre. Un cop passat la construcció trobem un sender que surt a mà dreta, amunt. Abandonem el barranc de Sant Esteve i ens enfilem muntanya a dalt. Davant nostre el rierol forma un curiós meandre molt característics del barranc de Sant Esteve que més avall passa a denominar-se barranc del Bosc però és el mateix curs fluvial.
10 min. Fem cap a la carena que seguim a l'esquerra. Pugem pels Brugals d'Alzina. Un camí obert per IPCENA,
22 min. Trencall a la dreta. Abandonem la carena i anem planejant.
24 min. Fem cap a una pista de desforestar que seguim.
35 min. Abandonem la pista per agafar un sender que surt a l'esquerra i que baixa cap al barranc.
47 min. Trencall a la dreta que mena a una balma que albirem penjada en la part baixa d'un cingle.
52 min. Arribem a les balmes. A la dreta hi ha una de més estreta on encara es podem veure uns troncs bastits en el seu interior per poder pujar-hi. El més impressionant és un tronc col·locat en una balma superior d'accés molt difícil i que no som capaços de poder interpretar. El que és inqüestionable és la habilitat per pujar per les parets de l'escalador prehistòric que va pujar allà dalt sense dur els actuals estris d'escalada.
A l'esquerra hi ha una balma més gran. Per pujar-hi ens situem a la base de la cova i observem que hi ha unes escales picades en la roca per on podem pujar amb una relativa facilitat si estem acostumats a grimpar per les parets. Ens plantegem posar una cadena per pujar-hi amb seguretat. Baixar per aquest indret és força complicat ara mateix. Potser és millor anar a l'esquerra per una feixa inferior, per darrera d'una alzina i pujar per uns replans.
Arribem dalt de la balma. No es gaire fonda, uns 7 metres. El fons està tapat per un esbarzer. Cal portar estisores. Al fons hi ha un broll d'aigua que forma una mena de font. En algunes ocasions aquesta petita surgència deu de sortir pel davant. A la paret hem cercat pintures rupestres però no hem tingut sort. Hi ha un tram que es veu que ha estat repicat fent una mena de corba. També hi ha una línia de metall de ferro que es veu perfectament oxidada. A la base de la cova vam trobar altres pedres de ferro.
Coordenades UTM: 31T 3 182 34 - 46 59 634
Després de l'exploració d'aquest indret retornem pel camí d'anada.
57 min. Cruïlla amb el camí principal. Anem a la dreta i avall.
Prop del rierol trobem terrasses fluvials que foren conreades antigament.
1 h 04 min. Abandonem la terrassa fluvial per baixar al rierol del barranc de Sant Esteve que creuem.
Ens enfilem decididament per l'altre vessant de la muntanya amb tendència a la dreta doncs guanyem alçaria per anar al barranc de l'Alzina que baixa del vessant septentrional del Montsec. Davant tenim un paret calcària que forma un impressionant triangle rocós. El sender passa per un collet que albirem més amunt.
1 h 24 min. Fem cap al barranc de l'Alzina que seguim pujant.
1 h 34 minm. Travessem el barranc de l'Alzina i remuntem per l'altre vessant. Aviat deixem una roca enlairada a la dreta que està damunt d'un primer contrafort.
Ara el sender dibuixa unes treballades ziga-zagues.
1 h 47 min. Sortim dalt d'un collet (820 m.) amb una altra roca a la dreta que ens ofereix una
dilatada visió de la contrada feréstec que acabem de travessar. Indret excepcional. En la roca veiem picat una mena de mola però no podem acabar d'interpretar. El paratge és tan excepcional que la imaginació ens fa pensar en una transcripció de caire religiós.
1 h 52 min. Un altre pas per la roca. Encara que si està moll es pot evitar per sota per on segurament passarien els animals carregats que utilitzarien aquest sender per dur el carboneig.
Continuem baixant.
2 h 04 min. Arribem al barranc de Sant Esteve que seguim aigües amunt.
2 h 09 min. Fem cap a un antic camp on hi ha una cabana de pedra sense sostre. Anem per l'altre costat del rierol que tornem a travessar aviat.
2 h 14 min. Per l'esquerra davalla el sender que baixa del Montsec d'Ares pel camí del Montsec de l'Alzina.
Abandonem el barranc del Bosc pujant pel barranc de l'Alzina.
2 h 20 min. L'antic camí va a la dreta però actualment es puja per l'esquerra.
2 h 24 min. Sortim a la pista que segueix la barrancada. Anem a la dreta.
2 h 30 min. Deixem la pista principal i agafem un trencall secundari que surt a la dreta.
2 h 37 min. Per la dreta s'inicia el camí que hem agafat a l'anada (35 min. de la descripció). Seguim el camí d'anada.
3 h 04 min. Aparcament de Sant Miquel de les Tombetes on hem iniciat aquest recorregut.

En el km 78,3 de la carretera C-13, entre Cellers i Tremp, prenem un trencall a l’esquerra cap a Guà

dia de Tremp (L-9124).

7,3 km Travessem el llogarret de Moror i a la sortida prenem una pista de terra per on hem de baixar