ESLOVENIA (6): PICS MOJSTROVKA

La proposta d'avui és pujar als pics Mojstrovka situats damunt del coll de Vrsic (1611 m.) per la carretera russa. Ja hi varem estar per la zona quan vam pujar al pic Jalovec però com ens va agradar no ens va saber greu tornar-hi. En algun moment ens vam plantejar pujaral Prisank, a l'altre costat de la carretera però no vam trobar prou informació i vam anar cap aquí.
Sortim del coll de Vrsic vers a ponent cap a una bretxa molt evident. Si teniu problemes de localització, cerqueu una tartera vertiginosa que surt al peu de la bretxa. A la baixada podeu descendir per ella. Nosaltres porucs no ho vam fer però vam veure un pare amb el seu fill d'uns 5 any que hi baixaven i vam pensar que l'havien cagat poden fruir lliscant entre el pedregam...
Fins a la bretxa puja un sender amb uns revolts lògics que fan la pujada més sua del que sembla des de la base.
45 min. Bretxa. Una mica abans de la bretxa hem vist el sender que puja al pic Sitna Glava que farem a la tornada.
La cara de la Noia que es pot veure prop del coll
Des de la bretxa anem cap a la dreta seguint un sender molt fressat. En arribar a l'aresta observem que hi ha una divergència de camins. Uns van pel fons per una marcada tartera mentre que d'altres van més per l'aresta (menys evident). Fins arribar al cim no ho comprendre. El primer és per pujar al Mojstrovka mentre que el segon és per pujar al Mali Mojstrovka (petit Mojstrovka). El primer és més alt però als eslovencs els hi agrada més el segon perquè potser té millor panoràmica. Nosaltres fem els dos - som el Paulino, el Pere i jo - però els tres anem en diferent ordre i per separat per coronar els cims. És el que té ser mediterranis.
1 h 50 min. Assoleixo el cim del Mojstrovka (2372 m.). Al fons veig el Jalovec i la veritat fa respecte. L'ascensió després de la feixuga tartera he pres una vira a l'esquerra que m'ha dut al cim. Ara em toca baixar i anar a coronar el germà petit.
2 h Mali Mojstrovka (2332 m.) on trobo el Pere que s'ha fet mal al genoll en una patinada i baixem conjuntament.
Tornem a situar-nos a la bretxa i baixem cap al coll de Vrsic on tot és soroll i brogit. Més tard sabrem que entre d'altra gent que vindrà ho farà properament el president de Rússia que ve amb motiu del centenari de la capella russa que van construir en record dels 10000 russos presoners que van treballar en la carretera. Uns 400 van morir en un allau que es va produir i en el seu record van bastir la capella que ara el president Putin ve a recordar.
A la baixada ens escapem el Paulino i jo a fer el cim Sitna Glava (2087 m.) que forma un marcat contrafort al peu del Mali Mojstrovka. Hi ha una ferrata que hi puja per aquí...
En total han estat 4 h 45 min. caminant.