IIIa TROBADA TRANSFRONTERERA DE SENDERS AL PORT DE SALAU

Aquest cap de setmana s'ha acumulat la vida social muntanyera. Per una part havia l'Acampada Social del Centre i per altra la IIIa trobada Transfronterera de senders de la FEEC. Per sort, el Centre ha tingut la pensada d'unificar les dues activitats i els dos esdeveniments s'han produït al Port de Salau.
Dissabte, dins de l'Acampada Social vaig anar al pic de Moredo i el diumenge a Salau. Un cap de setmana redó. L'estatge l'hem fet en el refugi de Fornet. Servei molt recomanable. A destacar el sopar del dissabte amb bon menjar i bon ambient.
La pujada al port de Salau es fa seguint el GR®T 57. Però abans de començar a caminar caldria que sabessis que aquest pas, com d'altres passos del Pirineu, van servir per fugir del conflicte de la Guerra Civil, o per entrar els maquis - veure tomba al cementiri d'Alòs d'Isil - , per passar jueus fugint de la Gestapo, o aviadors britànics que havien caigut en la França ocupada. Per la qual cosa que els vostres passos no haurien d'oblidar la por de molts ciutadans que van creuar per aquest pas fronterer en la recerca de la felicitat.
Sortim del refugi del Fornet seguint la pista cap a Montgarri.
12 min. A la dreta del camí hi ha un cartell que ens indica el sender que puja al Port de Salau. Pugem en mig d'un bell bosc de bedolls i pins.
26 min. Travessem el barranc de Salau. El sender no continua amunt si no que gira a l'esquerra per anar a buscar el pla de Monet. Trobem algun tram de cable de l'antic telefèric que pujava la fusta fins al port per passar a l'Arieja.
En algun punt el sender no és gaire evident però les marques blanques i vermelles i les fites ens ajuden a orientar-nos. Més amunt el sender és més evident. Cal entretenir-nos mirant les marrades que fa el camí que amb una pendent constant facilitava la pujada dels animals carregats. Llàstima que no sempre el sender conservi aquest pendent.
1 h 04 min. Per l'esquerra s'incorpora el camí que puja de la borda Perosa que sembla ser que pensen condicionar. Anem a la dreta.
2 h 17 min. Assolim el Port de Salau (2087 m.). Ja ens estan esperant els francesos que han arribat fa poc. Veiem les construccions del telefèric. Aquí dalt el segle XIX havia hagut una duana doncs éls altres passos fronterers més baixos estan molt lluny i en el seu moment era un port molt important.
Hi ha els tradicionals parlaments i canvi de presents. A l'hora de dinar els francesos trauen formatges i vi. Nosaltres no som tan servicials. Amb el Paulino diem que aquest cop hem quedat França 1 Catalunya 0 però caldrà esperar el que passarà el proper any.
En Cisco compartint pastís amb un francès.
Del Centre hem pujat 39 socis (molts nens/es), de Ripoll 9, del Tarradell 2, 2 de Valls i 3 de la FEEC. Total 55 catalans mentre que francesos només en són 9. Aquí si que hem guanyat!!!
Dinar de germanor. En baixar decideixo fer-ho per la pista per canviar. A més a l'aparcament de la borda Perosa agafo el cotxe del Lluís Santiago que ha decidit baixar amb els seus fills pel camí tradicional.
El camí surt planejant cap el nord-oest.
24 min. Arribem a la pista. La pista fa algunes ziga-zagues. Les primeres són molt dretes però després podem adreçar-les.
1 h 08 min. Arribem a un coll on la pista fa un revolt molt tancat. Nosaltres anem a la dreta segons ens indica un cartell.
1 h 14 min. Fem cap a la pista. Al costat surt el sender que puja al port d'Aulà, també transfronterer.
1 h 19 min. Arribem a l'aparcament de la borda Perosa.
De l'aparcament de la borda Perosa al Refugi de Fornet hi ha 5 km.

1. bones Joan Ramon. et volia demanar permis per utilitzar aquesta foto per fer un fulletó d'excursions al port de salau.