PERDRE'M PER L'ERMITA DE SANT DOMENECH DE CASTELLÓ DE FARFANYA

 Aquest cap de setmana he tingut molta vida social que m'ha impedit fer muntanya però, finalment, he pogut anar a estirar les cames prop de Castelló de Farfanya.
He anat a veure una ermita que feia temps que em cridava l'atenció. A més a més he tingut ocasió de parlar amb els propietaris d'un antic moli i m'han donat molt detalls que em semblen molt interessants per estimar la contrada.
A l'entrada del poble de Castelló de Farfanya, venint de Balaguer, en el km 17,5 de la C-26 agafo una carretera que va paral·lela al riu Farfanya, passant per les afores del poble. Un pont de pedra em permet entrar al poble però continuo per la vora del riu.
1,5 km. A l'esquerra trobo la font de Mili (que raja) amb una decoració naif i a la dreta un trencall amb un indicador vers l'ermita de Sant Domenech. He aparcat el cotxe aquí encara que tot el recorregut es pot fer en cotxe.
Als pocs metres trobo una casa que aviat intueixo que es tracta d'un molí doncs està arran del riu.Tinc la sort de trobar-me el propietari i em confirma la meva sospita. Als mapes apareix com el molí de la Torre però aquest en realitat està més amunt. Aquest és el molí del senyor Josep. Fa molts anys que no funciona com a molí però a la casa encara tenen les moles al terra i una al jardi.
Em diuen que entre Os de Balaguer i Castelló de Farfanya havia hagut fins a 5 molins. Dona gust parlar amb gent tant atenta. Els pregunto sobre l'ermita de Sant Domenech on encara fan aplec el 9 d'agost. Ara em toca caminar.
Travesso el riu Farfanya i la pista gir a l'esquerra. Pujo vall amunt.
15 min. Trencall. Vaig a mà esquerra. En totes les cruïlles hi ha cartells indicadors. Vaig pel camí vell del Molí de la Boria.
19 min. Abandono la pista principal agafant un trencall a la dreta i amunt.
24 min. Arribo a l'ermita que es trobo dalt d'un petit turó (401 m.). Una filera de xiprés em donen la benvinguda. Uns bancs amb travesses de via forrats amb cautxú negre m'indica que aquí hi ha gent que s'estima aquest racó. Després veig un altar nou i molts d'altres detalls. Una curiosa caixa - tipus llibre gran - guarda un plafó informatiu perquè no el malmeti el sol ni la pluja. M'explica que hi ha una antiga ermita romànica que només en queda algun muret. Més importants són les restes de l'ermita del segle XVIII encara que només hi queden només tres parets... Crec que tot el racó respira amor.
Crec que aquest emplaçament podia estar comunicat amb la torre dels Moros que hi ha damunt de l'ermita de Cervoles que veig al fons. Per cert, al fons de l'ermita hi ha el molí de la Torre. Això em fa pensa que potser aquí havia hagut una torre. El castell de Castelló de Farfanya està també davant nostre. 
Refaig el camí i torno a parlar amb els habitants del molí del senyor Josep.

Comentaris