CERCANT NOUS PASSOS PEL MONTSEC DE RUBIES: PAS DEL TOSSAL DE LES TORRETES O DE LES FEIXES

M'arriba un correu que em pregunta si conec un pas que hi ha a la dreta - mirant del sud - del tossal de les Torretes (hauria de ser de la Torreta doncs actualment només hi ha una). Afirmo que només conec el del Reguer. En Ermengol Gimeno em diu que n'hi ha un altre pas, força interessant, que denomina de les Feixes, ja que segons la cartografia és el nom més proper. Jo preferiria anomenar-lo Pas del tossal de les Torretes. Així que quan tinc un moment em vaig a explorar -  fer visita d'obres que fem els jubilats, el pas - ja que l'Ermengol té la deferència de passar-me el track.
Deixem la furgoneta a la cruïlla de la pista a Rúbies que puja de Vilanova de Meià pel santuari de Meià i la pisa que puja pel barranc de la Cabroa, a la vora de la cabana del Pere.
Proposta molt interessant que permet descobrir una aportació d'un amic d'internet que ha trobat un pas per accedir al tossal de les Torretes, cap del Montsec.
Dificultat: Baixa. Encara que hi ha trams sense camí ben definit i cal anar intuint el millor pas.
Temps:  2 hores  17 minuts.
Seguim la pista a l'esquerra (cap a Rúbies).
4 min Barranc del Reguer (1273 m.).
8 min Cruïlla. Anem a la dreta per la vora d'un camp. Cartell que indica el camí del Reguer.
11 min Cruïlla. Anem a la dreta en pujada.
13 min Nova bifurcació. Anem a l'esquerra. Estem en les Planelles.
16 min Darrera bifurcació. Anem a la dreta. Pot sembla molt complicat de seguir aquesta descripció però el millor és seguir el criteri racional. Dalt veieu la cinglera de les Freixes i hi ha un indret on aquesta perd la verticalitat. És per allí per on hem d'anar. Muntanya amunt i amb reductora.
Arribem a l'extrem d'un camp i agafem un corriol que surt per l'esquerra i amunt.
Damunt nostre albirem una mena d'agulla. El sender passa per darrera.
24 min Una lleixa rocosa barra el nostre pas. Fa estona que l'albirem però quan hi arribem veiem que no és gaire vertical i la passem per on volem. Coordenades UTM: 31T  x=329918  y=4653950.
El sender no arriba mai a ser evident però si que es pot anar seguint amb cura.
50 min Arribem al pas del Tossal de les Torretes o de les Feixes. Es tracta d'una osca que ens recorda la Portella Blanca. Pas curiós i interessant. Imprescindible pels enamorats del Montsec.
Coordenades UTM: 31T  x=329583  y=4654346 altura: 1642 metres. Podem algunes fites per indicar l'indret.
Dalt està tot gebrat. Val a dir que fa fred. Molt de fred. És el primer dia d'un nou hivern. I pensa que a l'estiu estàvem desitjant el fred. I ara que el tenim damunt ja demanem la calor.
Anem a l'esquerra tot seguint una pista.
56 min Assolim el tossal de les Torretes (1677 m), el vèrtex geodèsic més alt del Montsec.
Refem el camí. Passem per la vora del pas de les Torretes.
1 h 09 min Per l'esquerra (nord) surt una pista. Continuem per la pista. Continuem per la carena.
1 h 24 min Arribem al baixador del Reguer (1612 m.). Prosseguim per la carena.
1 h 34 min Tossal del Mirapallars (1672 m). Només 5 metres de diferència amb el tossal de les Torretes.
1 h 41 min. Grau Ample (1595 m). Hi ha una pista que davalla per l'esquerra però nosaltres seguim per la dreta (sud) un corriol que els primers metres no és massa evident.
1 h 58 min Sortim a un camí carreter que voreja un camp. Anem a la dreta.
2 h 04 min Voregem la font del Flequer que dona lloc a una bassa. El camp està conreat d'alzines tofoneres. Sortim a la pista principal. Anem a la dreta.
2 h 08 min La pista gira a la dreta i fa una mica de marrada. Decidim anar al recte seguint l'instint salvatge.
2 h 17 min Arribem a la cruïlla del barranc de la Cabroa on hem començat l'itinerari.
A la baixada decidim aturar-nos al poble de Perauba i ens permetem fer-vos un repte. Arribar al castell de Perauba i fer una foto com aquesta. Caldrà lluitar amb els esbarzers i tenir un bon sentit d'aventura. Ara no us decebrà la volta que podeu fer voltant el castell. Envieu-me la foto please.