EIVISSA NORD: LA SUBLIM TORRE DEL MOLAR O DE BALANSAT - LA COVA DE CAN MARÇA

La Torre del Molar està situada en un emplaçament idíl·lic, estem en l'extrem nord de l'illa.. Totes les torres son belles, però aquesta veritablement es espectacular pel recorregut de pujada i, per si fos poc, estava oberta i hem pogut visitar-la per dins i fruir de la panoràmica cimal. Estem en el Port de Sant Miquel, a la vora hi ha la cova de Can Marçà. Casualment els divendres es pot visitar-la i hem aprofitat per veure-la. Recomanable.

Descripció de l’itinerari:

Ens situem en el Port de Sant Miquel, que ja per si sol, justifica la sortida. En l’extrem esquerre hi ha un corriol que s’enfila després de passar la darrera construcció. El camí puja muntanya amunt amb algun pas feréstec per cal anar amb cura.

9 min Un sender marxa a l’esquerra (va a la torre sense passar per l’isme de sa Ferradura, però continuem per la costa. Tornarem per aquí.

18 min Sortim a una pista que seguim. En un marcat revolt veig que un sender s’enfila amunt per l’esquerra. Després l’agafarem.

22 min Agafem, opcionalment, un corriol que passa a una casa. Travessa la construcció per un túnel sorprenent, poc després retornem a la pista.

29 min Arribem a l’Isme de sa Ferradura. Un Isme – per si no ho recordeu de quan vàreu estudiar-ho al EGB – és una porció de terra que uneix una illa amb el terra. Davant tenim l’Illa del Bosc on hi ha una casa de luxe a la que no podem accedir. Sembla ser que en Leo Messi s'hi va allotjar. Retornem per la pista.

36 min Abandonem la pista i agafem un corriol que remunta amunt decididament. Hi ha marques blaves esborrades però es segueix fàcilment.

47 min Arribem a la pista principal. Anem a la dreta.

49 min Fem cap a la torre des Molar o de Balansat: Estructura idéntica a les anteriors: Dos pisos, amb portes d’accés als dos nivells, però dalt hi ha una garita. La porta està oberta i poder accedir-hi. Hi ha unes escales, estretes, que ens permeten ascendir al primer nivel. En aquest pis hi ha una altra porta penjada a l’exterior. Al costat tenim un altre grapat d’escales que ens duu a la garita superior i podem sortir al pati superior amb una panoràmica excepcional. És una visió a vol d’ocell per veure l’illa del Bosc que ara albirem la casa de luxe. També veiem la badia del port de Sant Miquel. Coordenades UTM:31S  x=364581  y=4327570

Sortim per la pista per on hem arribat. Deixem a l’esquerra el camí per on hem pujat.

1 h Cruïlla. Anem a l’esquerra, avall. Nova cruïlla. Anem també a l’esquerra.

1 h 4 min Un camí carreter surt per la dreta. Poc després el pas queda prohibit. No cal agafar-lo, continuem per la pista principal. Poc després agafem un sender que surt per la dreta. Sortim a una pista que travessem. A l’esquerra ens queda un casa de camp. Continuem per un corriol. Bifurcació de camí. Els dos porten al mateix lloc.

1 h 16 min Retornem al camí d’anada que ara seguim en sentit invers.

1 h 21 min Port de Sant Miquel, on acabem el recorregut.

Seguidament anem a visitar la cova de Can Marça. Es tracta d’una cova turística (preu 13, 11 si sou jubilats). Si heu estat en altres coves segurament s’ho farà petita però crec que és una bella proposta. El guía li posa molta salsa amb el tema dels contrabandistes. La cova està situada uns 10 metres sobre el nivel del mar i té la particularitat que permet entrar per una boca i sortir per una altra (aquesta habilitada artificialment). Hi ha estalagmites i estalactites prou curioses. La visita dura uns 45 minuts. Hi ha un efecte musical-luminòs amb una cascada artificial que poder és una mica forçat.