PER LA FONT D'AMUNT, ENTRE PINS, AVETS I FAIGS.

Primera pregunta que us heu de fer: On està la Font d'Amunt. És normal que us la feu doncs jo si no arriba a ser per les informacions que en va donar en el seu moment en Joval tampoc ho sabria. Està entre la Plana i les Collades. Ara de la font s'agafa l'aigua que alimenta el dipòsit de la Plana doncs amb l'aigua de la font de la Plana no n'hi ha prou.
És una excursió agradable i per sender ben transitable (menys el tram que passa de la palanca de la Plana a la pista...) que un altre dia us l'explicaré detalladament.
Valoració: Una excursió força interessant per descobrir racons propers a la Plana i els costers de la Serra del Verd. Inèdita.
Dificultat: Baixa. Sols cal tenir la dificultat de trobar l'antic camí de la Palanca de la Plana a la pista.
Desnivell:  460 metres..
Distància

Temps: 3 hores 10 min.
De Tuixent vaig al pont del Regatell, sobre el riu de Mola, i agafo el camí que puja al coll de Mola (Planells del Sastro).
Deixo la pista i agafo el carreró que baixa a la palanca de la Plana que va fer malbé els aiguats del 82 i encara es pot observar una mica la construcció del pont. Canvio de vessant. A la vora hi havia la font dels Capellans on anaven els capellans amb els escolanets a menjar xocolata. Els aiguats la va fer malbé, era la font amb l'aigua més bona de la vall.
L'antic camí està fet malbé però vaig per camins que van propers als camps per on es passa molt bé. Deixo a l'esquerra el cortal de la Minguella encara que ara no hi queda practicament res d'aquesta edificació. Ara pujo per prats abandonats.
Surto a la pista  i agafo l'antic camí de la Plana que fa uns anys vam marcar i que ara trobo molt evident.
1 h 10 min. Arribo a la Plana o la Jassa de la Plana (1531 m.). És un indret singular, si li poseu una mica d'imaginació us semblarà que esteu al Canadà. Hi ha una petita cabana que serveix com a refugi forestal i una font i uns dipòsits. Seguim la pista menys evident que passa per davant de la cabana i la font i tirem amunt seguint la vall, ara ja per sender. Deixem a la dreta la font vella.
A la nostra dreta apareix un mur abalmat sorprenent. Anem trobant nombrosos avets.
1 h 30 min. Deixem el camí carreter que es perd en el bosc i agafem un trencall a l'esquerra. Fites.
A la dreta hi ha un destacat pi amb una curiosa forma de canelobre.
Hi ha algun tram dret on el sender no es gaire evident.
1 h 35 min. Arribem a la font d'Amunt d'on davalla un tub negre que alimenta els dipòsits de la Plana.
Anem per la dreta per un corriol.
1 h 34 min. Sortim a la pista que puja a les Collades. Podríem baixar per la pista però fa més volta. Tornem a la Plana.
1 h 52 min. Tornem a estar a la Plana. Seguim la pista per la dreta.
2 h 01 min. Deixem la pista i anem per una drecera marcada que surt a mà dreta.
Baixem per un contrafort de la muntanya fins arribar a un marcat gir a la dreta que ens duu a una vallada on trobem exemplars de faigs. En el terme de Tuixent només hi ha faigs en aquest rodal.
2 h 15 min. Sortim a la pista. Jo ja no vaig prendre temps doncs era molt evident per a mi.
Anem a la dreta seguint la pista fins sortir a la font dels Planells del Sastró i agafem el camí en direcció descendent fins enllaçar amb el camí d'anada.
3 h 10 min. Arribem a Tuixent.