PASSEJANT PER LA SERRA DE LA GUINEU

Avui he tornat a fer vaga a l'escola. El motiu: No podem tolerar que hagi presos polítics a l'Espanya feixista. Perdoneu que em posa en temes polítics però des de l'estomacada de l'1 d'octubre crec que no he d'estar en un país que és capaç d'ordenar aquestes bestieses. I això que jo mai m'he definit com independentista.
Bé, tornem al tema, doncs sempre que hi ha vaga - i n'he fet força - aprofito per anar a la muntanya. El dia 3 d'octubre vaig poder passar amb enginy els controls de les carreteres. Però avui la cosa s'anava complicant i finalment he hagut de fer la política de peix al cove i he anat a Os de Balaguer i refer un excursió molt interessant. El sender que puja per la carena no és fàcil de seguir i crec que podria ser algun dia un Camí de muntanya.
Valoració: Excursió molt recomanable.
Dificultat: Baixa, ja que la majoria del recorregut es fa per senders.
Desnivell: 580 metres
Temps total: 4 hora 36 minuts.
Itinerari circular
Pont sobre el riu Farfanya (396 m.) que travessem. Trobem el cartell cap a l’ermita de Cèrvoles que surt uns 20 metres més endavant on deixem l’asfalt i ens enfilem per la dreta per un coster pendent. Cal anar seguint les nombroses fites ja que el rastre està poc dibuixat.
12 min. El carrerany traça unes marrades per superar un petit grau.
33 min. Arribem a la cova del Foric (555 m.) oberta en un barranc amb una entrada d’uns 2 per 4 metres. Té una llargada de 115 metres de profunditat. Presenta algunes formacions calcàries encara que algunes han estat malmeses per brètols que les han arrancades. Cal entrar amb una llanterna ja que al fons hi ha un pou de 6 metres.
En sortir de la cova hem de prendre un trencall a l’esquerra. Les fites que trobem ens durien a Os Vell, un indret molt interessant, però ens allunyarien de la carena que surt damunt nostre.
Anem seguint un carrerany desdibuixat. Hem de caminar amatents a les fites que anem trobant.
48 min. (sens incloure visita de la cova) sortim a un llom carener que seguim. Més endavant anirem trobant fites i rastres de corriol cada cop més evident.
Com la pujada és feixuga podem anar delectar-nos mirant al nord el poble de Tartareu, el convent de les Avellanes, el Montsec d’Ares i de Rúbies, la serra de Sant Mamet, la serra de Mont-roig i, al fons, els Pirineus amb la silueta de l’Aneto. Encara que si heu pujat en un dia clar la millor visió es cap al sud on podrem veure tota la depressió central lleidatana tancada per les muntanyes de Prades i el Montsant. Atalaiareu un reguitzell de pobles que semblen pivotar al voltant de la Seu Vella.
1 h 13 min. Collada (570 m.) on s’inicia el barranc dels Vilars. Seguim per la carena.
1 h 28 min. Ens incorporem al camí vell de l’Os de Balaguer a l’ermita de Cervoles que puja pel camí de l'Adoratori. A la poca estona hi ha una bifurcació de camins. Anem a l'esquerra deixant el camí que puja a la serra de la Guineu tira carena enllà.
1 h 53 min. Surto a la pista que puja del poble d'Os de Balaguer a l'ermita. Segueixo la pista amunt.
2 h 04 min. Bifurcació. Anem a l'esquerra vers l'ermta. Per l'esquerra surt el camí al Pas per on anirem més tard.
2 h 14 min. Ermita de Cèrvoles.(777 m.) L’ermita té unes grans dimensions. L’entrada està presidida per una renglera de xipresos que ens donen la benvinguda. Sota el campanar d’espadanya hi ha un rellotge de sol. Trobem una acollidora porxada amb un banc de fusta on descansar encarada cap a migdia.
Des de fa un temps vaig descobrir que cal pujar al turó que hi ha davant doncs ofereix una de les millors vistes sobre la plana de Lleida.
2 h 22 min. La Sisquella o Torre de Cèrvoels (818 m.,). Només hi resta la basa de la torre. Al costat hi ha un plafó amb una taula d'orientació prou important. De memòria recorda l'embassament de Santa Anna - al fons -, Sant Quiri, Volteria, Baldellou, la Penya Roja, Sant Salvador de Montpedrós, Montderes, Alfarràs, Almenar, la Serra Llarga ...
Baixo a l'ermita de Cèrvoles i continuo pel camí d'anada.
2 h 38 min. Cruïlla. Un cartell ens indica que a l'esquerra surt el camí a Lo Pas. Anem seguint la pista que en algun moment puc adreçar.
2 h 50 min. Deixo la pista i passo pel costat de la cabana del Gassent i vaig a buscar la planta d'ametller que està situada més alta. Alerta que hi ha un camp que hi ha a l'esquerra que ho sembla.
2 h 53 min. Després de trescar pels camps d'ametllers arribem a un sender que seguim amunt.
2 h 55 min. Lo Pas (887 m.) entre Lo Cogulló, a mà esquerra, i el Tossal del Pas, a mà dreta. Els dos tossals tenen sendes torres, amb la qual cosa són fàcilment localitzables. Vaig anar a l'esquerra per pujar al Cogulló però, francament, no val la pena pujar-hi doncs no hi ha vista panoràmica doncs està embolcallat de vegetació. Així que anem a la dreta per la carena.
2 h 58 min. Tossal de Lo Pas (903 m.). Al costat hi ha un vèrtex geodèsic prominent.
3 h 08 min.  Trobo un senderó que surt per l'esquerra. Com el camí carener ja el conec prefereixo tirar-me per l'esquerra seguint unes fites. De fet vaig baixant pel camí de Lo Pas.
Hi ha un moment que perdo el camí doncs hi ha una bifurcació i decideixo anar per la dreta. Error, era l'esquerra. Primer baixo prou bé, amb una clara direcció a la dreta doncs volia enllaçar amb el amí de l'Adoratori. Finalment miro a l'esquerra i veig per on deu de baixar el sender bo i hi enllaço.
3 h 46 min. Travesso un camí que va pel fons de la vall. Deixo una pista que surt aquí i continuo el corriol.
3 h 52 min. Faig cap a un camp amb ametllers que vorejo fins fer cap a una pista que segueixo per la dreta.
4 h Trencall a la dreta que puja pel camí de l'Adoratori a l'ermita de Cèrvoles. Continuo per la pista.
4 h 12 min. Arribo al fons de la vall i travesso per un pont el riu Farfanya. Poc més avall, deixo la pista que puja al poble d'Os i agafo un camí que segueix el riu.
És un congost modest però encisador. Hi ha una cadena per agafar-se quan baixi molta aigua i han posat 5 passarel·les per travessar el riu amb comoditat encara que l'altra vegada que hi vaig passar el vaig creuar sense tan de ferro i no recordo cap problema. Passo pe sota del poble d'Os que queda a l'esquerra.
4 h 36 min. Arribo al pont sobre el riu Farfanya que hi ha sota del poble d'Os de Balaguer.
Malgrat que l'itinerari no pugi al nucli d'Os de Balaguer recomanem visitar-lo perquè és molt interessant.