CAMINS TRADICIONALS: DE PERAMEA A GERRI DE LA SAL

L'altre dia vaig fer de Senterada a Peramea passant per l'estany de Montcortés i avui he fet de Peramea a Gerri de la Sal. Estic preparant etapes del futur trajecte del GR3. L'excursió d'avui ha estat curta però prou interessant. A més té l'encant que passa per dins del llogarret de Peramea una petita meravella local. La informació la dec al sr. Romà que m'ha informat per on anava el camí. Encara que després he trobat marques, i fins i tot un cartell indicatiu.
Valoració: Recorregut que ens permet enllaçar els pobles de Peramea i Gerri de la Sal seguint el camí tradicional.
Dificultat: Baixa. Hi ha algun tram que no es gaire evident el recorregut.
Distància: 5,12 km. (anada i tornada)
Desnivell: 305 metres (desnivell positiu i negatiu)
Temps total:49 min de baixada - 55 de pujada.
Comencem el recorregut en la plaça de la font o de l'Om a l'entrada del poble. Entrem al poble per una de les antigues portes de la vila closa. Davant nostre tenim dos carrers emporxats que s'han bigarrat dins dels antics murs de la vila. Els murs s'han convertit en cases porxades. Val la pena fer un tomb per la vila. Igualment arribar-nos fins l'església en la part superior i pujar a la roca que dona nom al poble (Peramea=pedra meva).
3 min. A l'esquerra del poble hi ha la sortida del Portalet i fem cap a l'exterior. Davant nostre tenim una font. Baixem uns metres i veiem els contenidors del poble, protegits visualment per unes fustes El camí vell surt de darrer del contenidors. Cartell indicatiu. Passem per un indret amb ortigues.
6 min. Passo per darrera d'una casa separada del poble. Passo a tocar de la carretera però no hi surto. Agafo un sender que surt a mà esquerra. Aviat veig que el sender segueix uns metres una petita barrancada.
10 min. Surto a la carretera que seguiré una estona.
14 min. Agafo un sender que surt a mà dreta. Els primers metres són ascendents.
20 min. Faig cap de nou a la carretera que segueixo a la dreta.
Revolt molt marcat. En acabar el revolt podem veure a mà dreta unes marques de pintura groga que seguim.
27 min. Arribo a una esplanada antigament conreada. No veiem Gerri de la Sal perquè esta sota nostra. Ens obreiem a la dreta.
30 min. Arribem a una antiga pedrera. A l'esquerra hi ha un camí que surt a la carretera de Peramea a Gerri de la Sal. Tirem avall fent zigzaguejats.
42 min. A la dreta queda una esplanada que sembla que serà per on passarà el túnel de Gerri de la Sal.
44 min. Primera casa del poble Baixem pel carrer cap de vila.
45 min. Fem cap al carrer de Sant Sebastià. Anem a l'esquerra.
47 min. Plaça Mercadal on hi ha el museu de la Sal i l'oficina de turisme en un edifici molt notable on abans havia hagut el magatzem de la sal.
Baixo per carrer del Mig que va damunt de la carretera.
49 min. Arribo a la carretera davant dels salins que han ocupat els aparcaments. Davant tinc l'accés al pont que va al monestir de Santa Maria de Gerri de la Sal.
Aquí acabo la meva travessa. Ara em toca tirar amunt a buscar el cotxe (55 min.)