El camí pel funicular de Camarasa

Després de tres dies netejant el camí del funicular de Camarasa amb els companys crec que ja toca publicar-lo. Aprofiteu per anar-hi ara ja que hi ha llocs molt boscosos i segur que la propera primavera ja costarà de resseguir.Ara, penseu que hi ha encara molta cosa per descobrir. Damunt de la plataforma hi ha una pedrera que segons la cartografia és bestial. Hi ha refugis que podrien correspondre a la Guerra Civil. Hem trobat força bales d'aquella època que explicarien combats pel domini de la zona, força llaunes de menjar pressumiblement de la mateixa època ... encara hi ha molts misteris al voltant d'aquest paratge que romania desconegut per bona colla d'excursionistes.

Gràcies a la colla de la pessigolla que ens vam aplegar el dissabte i molt especialment a en Feliu Isard que va ser l'ànima mater, en Gustavo, que va ser que va fer el primer "disseny" del sender i en Pep Godoy que va currar com un jabato.
Dificultat: Baixa encara que hi ha algun pas aeri.
Desnivell:  500 metres.
Temps: 1 hora 20 minuts
Itinerari circular
DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:
Passem el túnel superior de la presa de Camarasa i aparquem.
Ens dirigim baixant cap a la resclosa de la central i abans d'entrar al túnel agafem un sender que surt a la dreta que ens evita un tram del túnel.

Sortim prop de la resclosa que travessem i passem el segon túnel. Cal anar amb cura ja que la vorera en algun punt és força estret.
12 min A la sortida del túnel sud hi ha una escala per on baixem. També hi ha l'opció de tirar uns metres més cap a baix i agafar un caminet. Poc després de baixar les escales trobem dos camins. Per l'esquerra va el corriol que voreja el cingle on hi ha nombroses vies d'escalada. Agafem un corriol que baixa directa avall.
16 min En una soca d'un pi hi ha una corda que permet baixar a un altre sector d'escalada. Nosaltres continuem recte. Veiem una corda de persiana que ens indica la direcció a seguir. Cal anar recte, baixant, cap a una pedra destacada on hi ha una corda que permet baixar un parell de metres - per aquí vam baixar les primeres ocasions - però es preferible agafar un sender obert entre la malesa a l'esquerra que ens duu al cingle.

21 min Arribem a uns safareig mig colgats per la vegetació. Coordenades UTM: 31T  x=324890  y=4641392Continuem una estona per la vora de la paret però poc després tornem a una feixa. Aquesta terreny totalment cobert d'herbassar havia acollit fa 100 anys un poblat dels treballadors de la Central. En queden pocs restes encara que caldrà explorar el terreny detingudament cercant nous indicis.
27 min Trobem una fita i un corriol que marxa a l'esquerra. Ens permet arribar fins una escala metàl·lica que sembla que segueixi una línia elèctrica. Avui no toca explorar aquest topall. Coordenades UTM: 31T  x=324932  y=4641463
Continuem pel camí principal i trobem unes escales arran d'una paret i amb un passamà que ens permeten davallar de nivell.
30 min Arribem a la base per on pujava el funicular (de fet encara no he baixat mai avall, encara trobaré noves sorpreses). Coordenades UTM: 31T  x=324959  y=4641468. Anem pujant per la rampa. Segons les dades que hem obtingut té un desnivell del 21%. Va arran de la paret. Quan entre la vegetació s'obre una mica podem albirar la central de Camarasa a l'altre costat del riu. Impressionant.
Hi ha algun tram estret on cal anar amb cura. Sense ser exposat les persones amb vertigen haurien de tenir una mica de cura.
40 min A la dreta sembla com si hagués una subestació. Nosaltres momentàniament deixem el camí del funicular i anem a la dreta per un sender aèri però el primer tram té una barana.
Arribem a un canal/túnel del sobreeixidor de l'embassament de Camarasa per on vindrem. Continuem per l'altre costat de la boca del túnel. Hi ha dos túnels sobreeixidors, anem pel que està més proper a la central.

43 min  Arribem al sobreixidor de l'embassament, que si no està ple, està la plataforma al terra. Quan arriba fins aquí l'aigua aquesta l'eleva i reté l'aigua fins un metre abans de colmatar la presa que llavors automàticament s'abaixa. Una tecnologia molt depurada, però senzilla. Hi ha una escala per permet sortir a la carretera.

Retornem per l'altre túnel al funicular.
48 min Base del funicular. Tirem amunt.
52 min Arribem a una plataforma on sembla que hauria la maquinària del funicular. Ara la plataforma planeja. Trobem encara les vies inicials. Hi ha un pujador per pujar al nivell superior i un refugi en forma de 4 d'uns 6 metres de fondària. Anem planejant. Vista imponent sobre la resclosa de la presa. En aquest indret també hauria els blondins (grues que s'instal.laven a les puntes de la presa per traslladar el material). Coordenades UTM: 31T  x=324662  y=4641585
55 min Trobem una vagoneta original de l'època. Impressionant. Una mica més enllà veiem un gran embut on es devia tirar els materials de la construcció. Encara continua una mica més la plataforma planera que després esdevé un sender obert entre la vegetació. Anem pel costat d'un cinglera encara que en pocs indrets ens adonem del precipici, però cal anar amb cura.
En els darrers metres el camí passa per roques i cal anar amatents especialment si el terra està moll que llavors pot esdevenir perillós.

1 h 8 min Arribem al camí que puja a la cova del Tabac. Si veniu en sentit contrari el camí comença quan acaba la barana que hi ha en un tram del camí a la cova. Molt evident.
Seguim el camí cap a la presa però ara per sota del cingle que hem voltat per dalt.
1 h 15 min Arribem a la presa que seguim cap a l'esquerra i anem a passar el túnel superior.