EL BERGUEDÀ PROFUND: EL CAMÍ DELS AFRAUS – BONNER – PONT CABRADÍS – MOLÍ D’EN GÜELL

Dissabte, 21 d’agost de 2021

L’altre dia em vaig trobar amb en Guillem Quer de Gósol netejant el camí de Josa a Tuixent. Ell es dedica a recuperar i netejar camins de muntanya, sempre he sentit una gran admiració per la tasca que està fent. Fem petar la xerrada i em recomana que vagi al camí de les Fraus. Em falta temps per anar-hi.

Feners és un petit poble de l’Alt Berguedà per on passa el Camí dels Bons homes (GR 107) i constitueix un racó salvatge d’una bellesa sublim. Segurament l’indret més conegut és el Pont Cabradís que constitueix un pont natural on el riu ha excavat un pas natural – túnel d’uns 50 metres de llargària. Si no us fa por l’aigua freda el podeu travessar nedant.

Descrivim la ruta a la inversa tot reconèixer que és millor fer-la en el sentit oposat ja que acabem amb dos quilòmetres de pista avorrida i en pujada, mentre que de l’altra forma acabem pel camí dels Afraus deixant un bon regust de boca.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Recorregut molt interessant que ens permet descobrir encisadores raconades de l'Alt Berguedà. La visita del pont Cabradís es optativa.

Dificultat: Moderada. Encara que cal tenir present que baixar al pont Cabradís exigeix fer anar unes cordes per anar amb més seguretat.

Desnivell: 670 metres

Temps: 4 hores

Distància: 12 km

Itinerari circular

Descripció de l’itinerari:

Agafem la carretera B-400 a Gósol i en el km 20 ens trobem amb el trencall a Feners, es tracta d’una petita agrupació de cases de camp amb un nucli poc definit. Acabem l’asfalt, després del petit nucli, i aparquem en una esplanada a la dreta (0,4 km de Feners). Remuntem 75 m fins un trencall a la dreta, en pujada, on trobem un cartell indicatiu. Anem a la dreta.

4 min Deixem el GR 107 que ens abandona per l’esquerra. Hi ha forces bifurcacions però les ratlles i les creus ens indiquen la dirección correcta. Anem entre boscúria, sense poder fruir gaire del paisatge que ens envolta. Anem pujant de forma constant.

En Guillem ens recomana descendir a visitar el Castellfraumir però tristament en el passem. La baixada al Castell està situada en el punt més alt de la nostra travessa, en un coll amb una panorámica supeerba sobre ei Serrat de la Palla sobre Vilacireres i la serra de Busa al migdia. (53 min).

1 h 24 min El camí fa un revolt i sortim a la pista que ens duu a Bonner que resta a uns dos-cents metres. Nosaltres preferir anar a la dreta.

1 h 35 min Coll de Castellar. Pal indicador cap al pont Cabradís. Anem a l’esquerra. Aviat deixem el camí carreter – fita – i agafem un corriol fitat i amb marques de color blau.

1 h 47 min Ens trobem una corda que ens ajuda a descendir un primer pas on cal parar compte. Hi ha força preses per agafar-se però de baixada no les veiem gaire bé. Anem trobant nous trams equipats però no són tan exigents.

Un corriol marxa a l’esquerra abans de baixar per una canal dreta. Segons ens han indicat marxa cap a Bonner però nosaltres no el seguim ja que ens queda en el sentit contrari del nostre recorregut. Bifurcacions de camins. Anem a l’esquerra. A la dreta aniríem a l’altra boca del pont.

2 h 10 min Font del Roure que naix a la base d’un arbre monumental. Passat el patimoll trobem un sender que puja del molí de la Corriu. Continuem recte. Estem caminant per sobre del pont Cabradís. Poc després hem de començar a baixar. Hi ha algún flanqueig un xic exposat i en el tram final trobem uns metres desprotegits de terra i es pot lliscar amb facilitat. En el tram final tornem a trobar una cadena.

2 h 24 min Boca sud del pont Cabradís. Des de dins es pot veure l’entrada de llum de l’altre costat del Pont. Ara hem de reprendre la pujada costeruda pel mateix camí.

3 h 10 Min Tornem a estar al coll de Castellar. Anem seguint la pista que ara davalla.

3 h 26 min Molí de Gúell, amb un pont sobre el riu Aigua de Valls. Continuem per la pista ascendent.

3 h 37 min Pista a Moripol. Anem a la dreta.

3 h 48 min Túnel de l’Avi

4 h Aparcament on hem deixat el vehicle i hem començat l’excursió.