L'AUDIÈNCIA NACIONAL M'ENSENYA HISTÒRIA: MONUMENT-HOMENATGE A JULIÀ BABIA

ANTECEDENTS: Llegeixo al diari que l'alcaldessa de Castelló de Farfanya es veu obligada a retirar un monument (trobareu més informació) del seu terme per enaltiment del terrorisme (poca broma). La pobra alcaldesa davant d'aquesta ordre judicial de l'Audiència Nacional es veu obligada a traure el monolit de pedra. Aquesta noticia desperta la meva curiositat i em començo a preguntar qui era en Julià Babia, amb el sobrenom de el Nen. (gener de 2018). Finalment és arxivada la causa als set independentistes promotors de l'acte de record a Julià Babia. Finalment el monument es torna a posar i sembla que als voltants del 9 de febrer es fa un aplec.

En aquell moment jo desconeixia totalment la figura de Julià. Gràcies a l'Audiència Nacional a obrir-me la curiositat. De totes formes em guardaré de posar el reguitzell d'adjectius que es mereix la justicia espanyola.. He llegit i rellegit la wikipedia d'en Babia que m'atreveixo a resumir. Naix a Barcelona (1961) i en plena dictadura franquista pren un posicionament clarament independista radical. Participa en la fundació del Moviment de Defensa de la Terra (MDT). No hi ha cap constància que fos membre de Terra Lliure. Va morir en un desafortunat accident de trànsit el 9 de febrer de 1987 a Castelló de Farfanya.

ON ESTÀ EL MONUMENT? No trobo cap informació detallada. Dedueixo erròniament que deu d'estar en la mateixa corva on es va produir l'accident però no es així i cal començar investigacions - i una mica de sort - que finalment ens permet localitzar l'indret.

Desitjaria que vosaltres tinguéssiu més sort que jo i per això volia explicar un es troba la làpida en record d'El Nen

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Vam fer tantes voltes pel terme que m'atreveixo a dir tres formes per arribar-hi que podeu veure en el mapa de dalt.

Color taronja (1): En el km 16,8 de la carretera C-26 de Balaguer a Castelló de Farfanya hi ha a la dreta una carretera asfaltada que va a les Avellanes. Nosaltres hem d'agafar el camí de terra que surt a l'esquerra - direcció a Farfanya. Als 500 metres trobem un trencall a mà dreta ben costerut que seguim. Fins aquí es pot anar en vehicle.

Als 650 metres trobem una esplanada en la part més alta del serrat de l'Horta (337 m.) on trobem el monòlit de pedra i una placa metàl·lica. Coordenades UTM: 31T  x=311946  y=4631430

Color verd (2): En el km 16,7 de la carretera C-26 hi ha una pista a l'esquerra que seguim en  pujada. Al centenar de metres hi ha un trencall a la dreta que seguim amunt. Arribem a una gran esplanada on sembla que havia hagut un circuit de motos. Anem a l'extrem del circuit i uns dos-cents metres més endins trobem el record a Julià Babia.

Color lila (3): En el centre de poble trobem un revolt molt marcat per on passa el riu Farfanya. Passem per darrera del que sembla la cooperativa. Anem paral·lels al riu. Per la dreta s'incorpora un camí que puja del riu. Poc després en una mena de coll hi ha una bifurcació de camins. Anem a l'esquerra. Poc després trobem el ramal costerut que puja amunt al que fèiem referència en el primer itinerari. Pujad ferma (150 metres) i arribem a l'esplanada.