PER LES GUILLERIES: RUTA DELS CARBONERS

El meu gran mestre excursionista, en Manel Cortés, deia que als de la Catalunya ponentina ens encanta els boscos frondosos i verds, en canvi els catalans de l'altre vessant els hi agrada les muntanyes obertes. Ja veiem ningú està content amb el que té. És veritat, avui, molta verdor però vistes panoràmiques ni una, però els de terra oberta ens encisa la vegetació atapeïda.

Les meves filles ens han regalat una nit a una cabana als arbres a Sant Hilari Sacalm. Una experiència a incorporar al cistell vivencial. Té el seu encant i cal agrair a les filles el detallàs.

Pel matí volíem anar fer una caminada però l'amenaça de la pluja ens ha fet fer la ruta  de la Font del Pic i de la Font Vella. És un itinerari periurbà que ens permet conèixer les dues fonts i la localitat de Sant Hilari, però es massa curta, per publicar-la en aquest blog. De totes formes a sota us deixo l'enllaç a la caminada (1,8 km i 55 m de desnivell) encara que vam començar més enllà de l'indret recomanat. Vam aparcar a la sortida del poble i van poder anar en diagonal a l'inici del recorregut. Error... cal anar pel carrer principal fins trobar-nos amb l'inici.

Però la sortida més interessant ha estat la ruta dels Carboners que voreja la riera d'Osor amb racons com la Roca Foradada o la Gorja Plana, topants encisadors. Finalment abandonem la riera per una ferma pujada per cercar el Salt de Mas Claver. Tenim la sort que aquests dies ha plogut força i poder fruir de la cascada, però, la roca està molla i en algun indret esdevé fins i tot perillós.

VALORACIÓ: Excursió molt interessant per fruir de la vegetació esponerosa.

DIFICULTAT: Entre normal i alta. Tot depent de com estigui la roca ja que nosaltres vam tenir problemes perquè lliscava molt. Personalment posaria elements de protecció (passamans)

TEMPS: 2 hores 25 minuts.

LONGITUD: 7,3 km

DESNIVELL: 340 metres.

ITINERARI CIRCULAR

Descripció de l'itinerari: Ruta dels Carboners:

Ens situem en el km 18,1 km de la carretera de Sant Hilari d Sacalm a Osor (G1-542). Hi ha un cartell que prohibeix el pas. Preguntem i ens diuen que no es pot baixar amb cotxe però si caminant, així que aparquem al costat (espai per a un vehicle). A baix trobarem uns quants cotxes aparcats. Penso que venen per algun altra indret.

Baixem per la pista. En el primer revolt trobem la font de l'Illa (sense aigua), tot baixant.

5 min Travessem un pont sobre la riera d'Osor. Al costat hi ha l'aparcament del qual parlàvem dalt. De la vora del riu surt el nostre sender. Anirem trobant marques blaves amb algun punt negre. No hi ha pèrdua. Anem vorejant la riera entre vegetació de ribera.

21 min Abandonem la ribera i ens enfilem amunt.

29 min Collada. A la tornada ens incorporarem per l'esquerra. Ara davallem decididament per la dreta.

43 min Roca Foradada. Es tracta d'un gran blog desprès de la muntanya. Per arribar-hi hem d'agafar-nos a un passamà encara que hi ha topants amb roca molla on cal anar-hi amb cura. A la sortida de roca Foradada, hi ha un indret on hi ha dos claus clavats que ens permeten vorejar superar el tram més lliscant. Vam dubtar si continuar la nostra aventura. Al costat hi ha una petita balma.

Continuem per la riera amb alguns passos arran d'aigua.

1 h 01 min Gorja Plana, un bell salt d'aigua.
1 h 04 min Abandonem la riera i comença una ferma pujada amb trams ben pendents. Cal pujar amb calma.
1 h 23 min Fem cap a una pista que seguim a l'esquerra.
1 h 33 min Deixem la pista per agafar un sender que davalla per l'esquerra.

1 h 37 min Cruïlla. Per la esquerra marxa un altre sender que fa cap a la roca Foradada. Anem per la dreta. Aviat sentirem l'aigua que cau amb brogit per la cascada.
1 h 42 min Bifurcació. Anem per la dreta per anar al salt del Mas Claver. Després tornarem aquí i baixarem per l'esquerra. Hi ha cartells que indiquen, Carretera.

1 h 45 min Salt del Mas Claver. Impressionant ara que baixa amb molta aigua. Trobem un barraquista que aprofita aquesta intensitat. Retornem pel camí d'anada.
1 h 47 min Cruïlla. Anem avall.

1 h 55 min Enllacem amb el camí d'anada en un marcat coll. Baixem a la riera.
2 h 20 min Pont sobre la riera d'Osor. Agafem la pista amunt.