EL TOSSAL DE LES BRUIXES: PERDENT MEMÒRIA


Mirant pel mapa del voltant de Sunyer (veure racons desconeguts i caminada popular) veig un tossal de les Bruixes. Es disparé el meu sentit de descoberta. Què amaga aquest racó? Havia hagut bruixes, havien ajusticiat dones fetilleres? ... Què hi passa allí? Veig que està al terme de Torres de Segre així que pregunto a Pepita Ruestes que fa uns anys va fer una obra de teatre a Torres sobre les bruixes (De dones sàvies a bruixes heretges) però em diu que no l'obra no té res a veure amb la història del tossal. Mentre vaig al tossal em trobo amb el propietari i li pregunto si sap alguna cosa del nom del tossal i em respon que no sap res. Estic segur que hem perdut ja per sempre la Memòria toponímica del nom del tossal. Ara sols ens queda el paper de la imaginació.


Vídeo de presentació de l'espectacle De dones sàvies a bruixes heretges
Ei... Sorpresa!!! La Pepita Ruestes m'aconsegueix el contacte amb Josep Marsellés de 95 anys amb qui tinc una conversa molt agradable. Li pregunto perquè es diu tossal de les Bruixes. Primer em parla que les bruixes eren les dones que coneixien les qualitats de les plantes però el masclisme (té 95 anys i ens dona lliçons) els va impedir aprendre a escriure i llegir per poder transcriure els seus coneixements. Quan en sabien massa les acusaven de bruixes perquè no ens fes ombra als mascles i les passavem per la foguera. Bé, continuem amb el tema, resulta que al voltant del Tossal de les Bruixes és el lloc del terme on creixement les plantes medicinals amb més qualitats curatives. Per aquests motiu duia aquest nom. També em va explicar que era un topant no anava mai el pastor perquè quan anava a péixer el ramat sempre se li moria una  ovella. Segurament perquè l'animal menjava una planta verinosa que creixia per allí. Finalment m'explica que el tossal va funcionar un temps com a pedrera i es va extraure la pedra per fer un pont.de Ribes.
Com arribar-hi? Agafem la carretera C-230a (d'Albatàrrec a Sarroca de Sudanell. En el km 15 trobem una entrada a la dreta, on aparquem. De fet jo vaig aparcar en l'extrem inferior.

Descripció de l'itinerari: Anementre arbres fruiters - que estan a punt de florir. Arribo al front del tossal i giro a la dreta. Observo un marge de pedra. Veig la diferència de conreus d'abans (oliveras principalment i ara abandonades) i ara a la plana filades i filades d'arbres fruiters. 
4 min Per un indret més baix pujo a un altre camp fruiter. Vaig a l'esquerra.
6 min Em trobo davant del coster del Tossal de les Bruixes. Tiro amunt per l'esquerra. Pujada ferma, cerco el millor pas.

8 min Assoleixo el cim on trobo dues roques ben curioses i destacades. Des de sota no les veia. Les roques sembla que haguessin estat treballades (pedrera?, poblat?, sembla com si s'haguessin fet escales). Pujo a la primera pedra. Per dalt és plana. Veig un forat fent fet. Més enllà veig algun altre intent de repicar la roca. Baixo i m'enfilo a l'altra roca que també és plana. No observo res picat, ara al costat de llevant i al nord sembla que hagi hagut un tancat ja que es veuen filades de pedra fent un mur. Volto la segona roca i veig davant una mena de plaça on hi ha una rotllana de pedres. Coordenades UTM: 31T  x=296587  y=4598050

18 min Davallo per l'altre costat. Tinc la sensació d'estar descendint per entre antigues muralles. En arribar al camp de ponent d'oliveres vaig baixant aprofitant els antics camins que pujaven pels marges. Es una baixada prou ferma. Abans però he trobat una cabana excavada al terra amb el sostre d'uralita. 
26 min Una altra cabana escavada al terra amb sostre d'uralita. Ara ja estic al camp fruiter i baixo sense dificultat.
29 min Torno a situar-me al peu de la carretera on tanco el tomb.
Mirant per internet trobo que al tossal hi ha un jaciment de l'edat del bronze encara que no trobo informació concreta.
Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris