DIES TRANSFRONTERERS: HOSPITAL DE BENASC - PORT DE BENASC - HOSPICE DE FRANCE - CHEMIN DE L'IMPERATRICE - PORT DE LA GLERE - HOSPITAL DE BENASC

Travessa fronterera que permet tenir una visió diferent del nostre Pirineu que els homes hem decidit que havia d'estar dividit per una frontera absurda. Camins que ens parlen de contraban, de fugitius, de maquis, d'esperances de jornalers que van a millorar les seves condicions de vida.

VALORACIÓ: Travessa superba que ens permet conéixer l'altre vessant del Pirineu.

DIFICULTAT: Mitjà. La tornada ésdevé exigent pel desnivell.

TEMPS: 1r dia 4 h 25 min + 2n dia 6 h 12 min = 10 h 37 min

LONGITUD: 1r dia 11,33 km + 2n dia 14,29 km = 25,62 km

DESNIVELL: 1r dia + 750 m – 1100 m + 2n dia +1400 m - 1050 m = + 2100 m – 2100 m

1r dia:

Sortim de l'aparcament de l'antic Hospital de Benasc. Ara els manyos no utilitzen aquest nom i prefereixen dir Llanos de Benasc. Una forma absurda de renunciar a la seva història. D'estar un hospedatge humil per ajudar als caminadors que havien de travessar la carena muntanyosa, però el capitalisme agressiu l'ha convertit en un hotel de luxe.

Baixem al pla de Benasc que travessem. A l'extrem nord trobem ja el camí ben marcat que puja aigües amunt, poc a poc ens anem enfilant muntanya amunt.

Coronant el port de Benasc

2 h 15 min Coronem el Port de Benasc (Venasc, en francès) de 2444 metres. La millor panoràmica del Pirineu ens queda avui tapada pels núvols i no podem albirar el gegant del Pirineu. Només podem veure la silueta de la Forcanda, el tuc de Mulleres, la Maladeta i el seu estol de pics secundaris, el pic d'Alba. El port de Benasc és una profunda osca que s'obra en mig d'una muralla pètria.

Baixem cap a France. Davant tenim l'estany del Boum de Venasc, a l'extrem nord hi ha el refugi de Venasc (2 h 48 min) (que jo desconexia), sembla bastant nou i acollidor. Ara ens toca fer un vertiginós descens que em deixa amb les cames míg xafades després de mil metres de descens. Es pot agafar força dreceres.

4 h 05 min Pont de penjat que ens indica que s'ha acabat la baixada. Anem planejant.

Finestra del refugi de Venasc amb el port al fons

4 h 25 min Arribem a l'Hospice de France on edifici també històric, bastit igualment per ajudar als caminants que volien fer aquesta travessa. L'edifici ha estat condicionat amb gust i el tracte vers els excursionistes és molt correcte (quina diferència amb el vessant espanyol). Habitacions tipus albertg i un menjar molt correcte. Hi ha un monument recordant el trescar dels lluitadors antifranquistes. Tota una deferència encara que en lloc de la bandera espanyola bicolor hauria d'haver la bandera republicana.

2n dia:

La intenció inicial era retornar a l'Espanya pel port de l'Escaleta i el port de la Picada, però finalment decidim canviar el projecte i pujarem pel Chemin de l'imperatrice que ens duu a l'espectacular circ de la Glere amb dues impressionats cascades. Finalment coronem el port de la Glere on travessem la frontera i baixem cap a l'Hospital de Benasc.

Ens dirigim cap al pont que vam travessar ahir en descendir del port de Benasc que travessem i a la dreta trobem un cartell indicador. Val a dir que a França hi ha poques marques senyalitzadores però són les necessàries i en cap moment he tingut cap dubte. Caldria aprendre'n.

22 min Pont de Penjat que travessem. Entrem en una bella fageda principalment planejant.

31 min Tram amb una cadena. Ara pot semblar innecessàries però a l'hivern amb neu... ha de fer por patinar ja que a la dreta la muntanya és vertical.

1 h 40 min Entrem a l'espectacular circ de la Glere solcat per dues cascades d'uns tres-metres d'alçada que ens atrau vertiginosament. Passem per sota de les cascades i comença la primera pujada ferma del dia.

2 h 28 min Trencall a l'esquerra. Cal estar una mica atent. Per la dreta veig que hi ha una cabana propera, però nosaltres tombem a l'esquerra. Anem a buscar un camí planer bastit damunt de contraforts de pedra que sorprenen de la capacitat constructora dels francesos. Iniciem un llarg flanqueig.

2 h 51 min Fi del flanqueig i comencem la segona pujada que es ben exigent malgrat les llaçades. Hem de travessar alguna congesta de neu.

4 h 21 min Coronem el port de la Glere (2467 m.) que ens dona entrada a España. Comencem el descens.

4 h 38 min Passem prop de l'estany de Gorgutes. Prosseguim el descens ben evident. Podem albirar a sota de la vall l'Hospital de Benasc, el nostre objectiu final.

5 h 23 min Travessem per un pont el rierol de Gorgutes

5 h 40 min Cruïlla de camins. Cartell indicatiu. Anem a l'esquerra avall per anar a buscar l'Hospital (prefereixen posar Llanos de Benasc). A la dreta aniríem al final de la carretera.

6 h 12 min Hospital de Benasc.

Per obtenir els tracks: De l'Hospital de Benasc a l'Hospice de France pel port de Benasc