GR-7 CAMÍ RAL PER LA VALL DE TUIXENT

Segona etapa del camí ral de la Seu d'Urgell a Solsona amb l'autocar del Cel. Avui ens ha tocat anar del coll de Port al coll de Bancs, tot passant per Tuixent - la capital de la Vall -, el Molí de Fórnols, el llogarret de Fórnols fins al coll de Bancs on enllacem amb l'itinerari anterior. Una excursió molt agradable i amb molt bon ambient.
Hem parlat de la tradició a Tuixent de fer un munt de pedres als llocs on ha hagut un mort i els hi explicat les llegendes de la fossa del Patge (on hem tirat tots una pedra), la fossa de les criatures i la fosa del pastor de la Coma.

Dificultat:  Mitja - Baixa. Recorrem el GR-7 amb les marques blanques i vermelles.
Desnivell:  + 550 metres - 800 metrs.
Distància:  13,7 km.
Inici : En el coll de Port (en la carretera de la Coma a Tuixent).
Acabament: En el coll de Bancs (en la carretera de Fórnols a la Seu d'Urgell. Cruïlla amb la carretera que puja de Sorribes)
Temps total: 3 hores 24 minuts.

Descripció de l'Itinerari:
Sortim de coll de Port (1675 m.) en la partió de les comarques de l'Alt Urgell i el Solsonès. És el pas més important de la serra de Port del Conte. De fet el nom antic era el coll de Port del Conte. A la dreta hi ha les estribacions de la serra del Verd. Enfront, l'omnipresent Cadí.
Prenem una pista tancada al trànsit al costat de l'agulla Estrambòtica. El camí està en tot moment ben senyalitzat.
6 min. Excepcional mirador cap a la vall de Tuixent amb el poble homònim. El sender abandona la pista que travessa un parell de cops.
10 min Fossa del Patge que podem identificar per un munt de pedres que indica l'emplaçament on va morir el malaurat patge. No oblideu de tirirar-hi una pedra com mana la tradició.
14 min. Ens trobem amb la més modesta fossa del pastor de la Coma. Travessem la pista i poc després ens queda a mà esquerra l'amagada font del Gallinó que és com anomenen als galls fers per aquest topans. Anem baixant pel mig del bosc de pi roig. Creuem un parell de pistes. A la part inferior anem entre marges de pedra.
54 min. Sortim a la carretera que travessem. Poc després deixem la pista i agafem un corriol a l'esquerra que fa de drecera.
1 h Passem el pont sobre el riu de Mola i en arribar al Molí Vell agafem un sender a la dreta.
1 h 4 min. Cruïlla amb un rètol. Anem a l'esquerra.
1 h. 7 min. Entrem al poble de Tuixent (1195 m.) que visitem. Pujant a l'esglèsia. La sortida és troba a la part oposada del poble.Anem seguint les marques blanques i vermelles pels xerois carrers.
1 h 13 min. Travessem de nou la carretera i baixem de nou el riu i seguim el camí carreter per l'obaga.
2 h 03 min. Arribem al Molí de Fórnols (999 m.)actualment funciona com a restaurant, habitatges de turisme rural i càmping. Travessem la carretera i anem pel ramal de la carretera vella que va més per dins del barranc. Als 300 metres abandonem la pista i agafem el camí vell que surt per la dreta a tocar d'una pedra destacada. Passem propers al Pui Xic, roca característica.
2 h 36 min. Sortim a una pista. Al camí vell hi ha una aspa indicant que el sender no va per allí ... ni cas i vosaltres amunt. La pista fa una bona volta innecessària.
2 h 44 min. Entrem al llogarret de Fórnols on dinem. Fem un café al bar del poble. Sortim per darrera del poble a tocar d'uns rentadors. Travessem camp conreats. El sender va molts cops entre marges de pedra.
3 h 06 min. Sortim a la carretera que seguim un centenar de metres a l'esquerra. Ara l'abandonem per la dreta.
Passem pel coll de Bancs (1392 m.), un xic apartat de la carretera. Baixem pel l'altre costat a buscar-la de nou. En sortir-hi anem a l'esquerra.
3 h 24 min. Fem cap a l'aparcament (1387 m.)del coll amb un font i una àrea recreativa. Parada de transport públic.Aquí s'uneixen la carretera que puja de Sorribes amb la procedent de Tuixent.