MEMÒRIA DEMOCRÀTICA: PIC DE CLAVERA

De sobte tinc dos dies lliures i decideixo anar a fer el Pic de Clavera. Està situat a l'extrem nord-oest del Pallars Sobirà i domina el port de la Pala de Clavera que era un dels nombrosos passos que van emprar els fugitius de tots els bandos entre els anys 1936 - 45 (guerra civil - IIna guerra mundial) que escollien aquest pas per ser el més inhòspit, i per la qual cosa el menys controlat pels carabiners, guàrdies civils, gestapo...
Durant l'excursió anirem trobant diferents cartells que ens recorden la tragèdia dels éssers humans que han d'emigrar d'una guerra. Potser ara que veiem sirians, etíops, afganesos i d'altres paisos que s'arrisquen la vida per marxar de la guerra hauríem de recordar que fa 70 anys ho van fer els nostres padrins.

Característiques:
Valoració: Interessant, per a col·leccionistes de cims.

Dificultat: Moderada. Només hi ha la dificultat del desnivell i seguir de tant en tant el camí perdedor.
Desnivell: 1250 m

Distància: 14,7 km.
Temps: 6 hora 24 minuts

Descripció de l'itinerari:
Sortim de l'aparcament del pont de Perosa (1478 m.) i agafem una pista que surt a la dreta seguint el curs de la Noguera Pallaresa.
20 min. Deixem la pista que dona la volta al Pallars mentre que nosaltres anem a la dreta. La pista poc després esdevé una sender transfronterer amb marques blanques i vermelles. N'hi ha poques però es pot anar seguint, però cal posar atenció doncs hi ha moments que anem per prats.
1 h 10 min. La vall es bifurca. Recte va la vall de Cernalla (que jo pensava que era la correcta) i la vall de Clavera, a la dreta. El sender gira a la dreta i entra en el bosc.
1 h 22 min. El camí fa un gir sobtat a l'esquerra. Hi ha un cartell tombat que ens recorda aquests punt per la baixada. Hi ha molts corriols que ens poden dur a confusió.
1 h 28 min. Creuem el riu Clavera. Damunt tenim una cascada, el camí gira cap allí dalt. El sender no està gaire ben marcat i jo em vaig anar a l'esquerra (veure track) fins que em vaig adonar de la distracció.
2 h 23 min. Estany de Clavera, amb una cabana a la dreta. De fet una mica abans també em vaig confondre (falta de pintura) doncs el sender tira amunt i no hi ha cap marca que ho indiqui i jo vaig anar a l'esquerra però vaig arribar a l'estany encara millor. És un estany petit amb la sortida es filtra i desapareix.
D'aquí una mica tenim davant el coll de la Pala però el sender puja per la dreta. A la baixada us recomano agafar la tartera que és més directa.
3 h 12 min. Coll de la Pala de Clavera (2522 m.) amb una visió impressionant sobre l'estany Long a França.
Ara ens queda la pesada pujada al cim (dreta). Primer anem per un coster d'herba però en arribar a la roca que sembla complicada hi ha un corriol que surt pel vessant francès que ens permet anar fent.
3 h. 50 min. Pic de Clavera (2677 m.). Al nord destaca el Mont Valier, impressionant, encara que la baixada al proper coll sembla alguna cosa més que complexa. La visió des d'aquí dalt és dilatadíssima i podeu estar una bona estona buscant les muntanyes conegudes.
El descens el fem pel mateix camí: 2 h 34 min.

Comentaris