TOMB PEL PUIG DE MEIÀ


L'altre dia anava per la carretera del Pas Nou i vaig trobar un cartell a la carretera que pujava directament a l'ermita del Puig de Meià. La temptació va ser molt forta per una persona tan dèbil com jo així que quan vaig tenir un moment vaig decidir anar a fer aquest tomb circular molt interessant.

Característiques:
Valoració: Itinerari que ens permet fer un tomb prou interessant pujant al Puig de Meià on havia hagut el poble de Meià. Panoràmica excepcional. Baixem a Vilanova de Meià i evitem la carretera fins tornar al pont la Gata.
Dificultat: Baixa, encara que hi ha un tram sense sender on cal pujar cercant el millor corriol.
Desnivell: 430 m.
Distància: 6,4 km
Temps: 2 hores 6 minuts.


Descripció de l'itinerari:
Passo el pont la Gata i m'enfilo per un camí molt evident on hi ha uns trams de cadenes, totalment innecessàries. Considero un pecat agafar-les.
Als 10 min. perdo el camí, tanta cadena i no marquen el sender dignament, però no em poso nerviós doncs sé on està l'ermita del Puig de Meià i puc anar sense camí, cercant el millor pas entre la vegetació. En algun moment dubto si flanquejar vers un barranc però es millor pujar tendint anar a la dreta doncs sé que per dalt passa la pista.
21 min. Arribo a un camp de tòfones tancat per una tanca. Vaig vorejant per l'esquerra cercant el millor pas. Vaig per Paús.
38 min. Faig cap a una trinxera encarada cap al Montsec de Rúbies. Crec que pot ser de la Guerra Civil però tinc algun dubte. Coordenades UTM: 31T 336212 4652384 alt 898 m.Veig la pista a prop i m'encaro a ella, tot baixant.
43 min. Surto a la pista, i la segueixo a l'esquerra. Als pocs minuts l'abandonem i baixem a uns camps que hi ha a l'esquerra.
47 min. Travesso el rierol de Merler. Passo a tocar d'una font. Pujo entre prats.
54 min. Faig cap al coll de Meià (892 m.) on retroba la pista. A la dreta tinc una granja. El camí als dolmens de la Lluella del Llop surten a la dreta. Vaig a l'esquerra seguint la pista.
56 min. Agafo un sender poc evident que surt a mà dreta. És l'antic camí que passa per les antigues cases del llogarret de Meià. Encara queda algun mur important a Cal Caslana.
1 h 02 min. Arribo a l'ermita de la Mare de Déu del Puig de Meià(921 m.) amb una impressionant visió sobre la Coma de Meià i el Montsec darrera. He estat tants cops que recordo mil anècdotes. Torno al camí per on he pujat però recordo que hi ha un corriol que passa per darrera de la casa de la Caslana i que fa de drecera.
1 h 07 min. Estic al camí que anava del Puig de Meià a l'emplaçament "nou" del poble de Meià. Es un camí ben fressat i evident. Baixa fent alguna ziga-zaga.
1 h 32 min. Arriba a la part alta de Vilanova de Meià. Davant tinc l'església. En el campanar observo l'ogiva d'un obús. També cal anar a veure la portalada de l'església que és de l'escola de Lleida caracteritzada per les arquivoltes de la porta, sense cap altra decoració.
Ara em vull perdre pels carrers del poble, molt recomanable, però vaig baixant amb una tendència cap a l'esquerra.
Fins que arribo al Portal de la Font. Pujo unes escales amb una escultura amb una padrina amb unes perdius recordant la popular Fira de la Perdiu. A la vora hi ha una placa que em recorda que els maquis van guerrejar per aquesta contrada i el jovent del poble els hi ha dedicat un senzill monument. En el cementiri de Santa Maria de Meià n'hi ha uns quants d'enterrats. Estic a la plaça de la Creu i pujo una mica i agafo un camí carreter que marxa del poble. Passa per damunt de la piscina.
1 h 44 min. Bifurcacions de camins. Per l'esquerra  continua el camí carreter mentre que recte va un sender que agafo.
1 h 51 min. Passo per una gravera i surto a la carretera al Pas Nou que segueixo. Aviat arribo a una font i segueixo l'asfalt, travessant el barranc de Merler.
1 h 56 min. Abandono la pista i baixo a buscar el riu Boix. Ho faig per un sender obert en un desmunt de terra. En arribar al fons vaig a la dreta doncs l'altre dia no vaig poder travessar el riu que anava molt ple. Avui el travesso i baixo fins prop de Vilanova seguint una ruta marcada. Entre anar i tornar estic 35 min que no incloc en la descripció. Si feu aquest tomb el normal és que aneu a l'esquerra.
Aviat arribeu a la font de l'Hedra i travessem el riu per una passarel·la de fusta.
2 h 02 min. Surto a la carretera per la dreta puja el sender al Cogulló. Seguixo la carretera amunt.
2 h 06 min. Arribo al pont la Gata on hem començat l'excursió.
Aproximació:
Abans del km 2 de la carretera L-913 hi ha un cartell a l'esquerra que ens indica l'Ermita de Meià. Aparquem uns metres abans . Espai per un sol vehicle.
Track de la sortida:

Powered by Wikiloc

Comentaris