L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

Vaig llegir en un blog que era el camí més impressionant del Pirineu. Ho trobo una mica exagerat però la veritat és que és un camí SUPERB que ens ajudarà a comprendre que Tor és el racó més perdut del nostre Pirineu. Serà la millor manera de comprendre els esdeveniments que allí hi van passar.
Feia molts anys que hi volia anar però la logística era una mica complicada. Vaig aprofitar que el grup de whasapp Lletraferits hi pujava havent llegit el llibre Tor, tretze cases i tres mort i volen conèixer l'escenari. Va ser un jorn rodó amb uns organitzadors que es preocupen perquè tot vagi bé. No pertanyeria mai a un club com aquest on poden acceptar gent com jo. Vaig i enlloc de fer una descoberta del poble i contorns em dedico a recórrer l'impressionant camí d'Alins a Tor. Mireu que ja em van suspendre en l'avaluació que van fer...
Valoració: Imprescindible per a tot excursionista que estimi el país.
Dificultat: Moderada. Hi ha algun tram aeri on cal agafar-se a un cable. Cal no tenir vertigen.
Desnivell: + 1115 metres - 518 metres.
Temps: 5 hores 54 minuts.
Recorregut linial.

Passat el poble d'Alins, direcció a Àreu. En el km. 9,4 trobem un cartell que ens indica el camí que hem de seguir, a la dreta (1122 m.). Primer anem una estona paral·lels a la carretera. I després anem pujant dibuixant ziga-zagues en mig del bosc.
32 min. Collada (1344 m.). Comencem a baixar. En un moment trobem un tram de cadena que passem sense cap dificultat. El camí de baixada és molt interessant ja que en la paret hi ha afegida unes filades de roques que es sustenten en l'aire. Visió espectacular sobre la vall de la Noguera del Tor. El camí resulta molt interessant.
1 h 35 min. Arribem al llogarret de Noris (1304 m.), encisador. Durant tot l'any només hi viu una persona, ara a l'estiu hi ha més gent. Hi ha moltes cases arreglades.
Sortim per l'altre extrem del poble. Cal estar atentes.
La pujada esdevé ferma i cal anar amb compte doncs el camí, com bon camí tradicional, va fent marrades i en algun moment ens podem saltar algun revolt. Camí molt interessant.
2 h 25 min. Arribem al coll a 1582 m. Més que un coll es podria parlar de portell entre roques. Canviem de vessant i avall en aquest joliu tobogan.
Baixada impressionant.
2 h 40 min. Pas trencat del camí on hi ha un cable per ajudar-nos a passar. Està trencat perquè el camí s'ha caigut. Anirem trobant altres trams de cable.
2 h 58 min. Estem apunt d'arribar a la carretera però el camí es perd. Cal anar molt amb compte doncs cal remuntar uns metres. Practicament no hi ha fites.
3 h 09 min. Sortim a la carretera. Ara amunt per l'asfalt.
3 h 18 min. Abans de travessar un pont hi ha un sender que tira dret amunt i s'abandona la carretera però vaig parlant amb la Neus i em salto la cruïlla. Faig la descripció per l'asfalt.
3 h 33 min. S'acaba l'asfalt. Agafem un trencall a l'esquerra. Un cartell ens indica que entrem en una propietat privada. Estem en els dominis de Tor. La pista pels cotxes està fatal.
5 h 54 min. Arribem a Tor (1610 m.). Són 13 cases escampades. Una raconada fosca i tenebrosa. Segurament és el poble més amagat que he estat mai. Tot és misteri.
Com encara no estem tots decidim explorar els contorns del poble i pugem a la torre de guaita de la Força de Tor que domina l'entrada d'Andorra pel coll de Cabús. Al costat hi ha un petit mur de pedra que sembla que sigui l'emplaçament de la Guàrdia Civil per controlar el pas dels maquis. Sembla ser que aquests van cremar el poble. Tot va començar quan el Sansa va dir a la Guàrdia Civil que aquells ocupaven el poble. Ells en revenja li van cremar un paller i el foc es va estendre per tot el poble.
Alerta el primer tram correspon a una altra sortida.