QUI HO HAVIA DE DIR: VOLTES PER LA MALERA DE SANTA ANNA

.El divendres hem diu en Josep Lluís: On anem demà?. No has vist la previsió del temps? Acabo d'anular una sortida de l'autocar a la serra de Busa... De totes formes, demà a les 8 h ens fem un whasapp.
L'endemà al matí encara està plovent però quedem a les 10 h. Anem cap a Camarasa. Abans d'arribar-hi comença a ploure. Miro el mòbil i li dic: - Si vols, podem anar a Santa Anna que potser allí ja no plou.
I així és com aquest dissabte anem a explorar, sense saber gaire on anem i el que és pitjor... amb el terra tot enfangat i tot moll. Però si no m'arriba a trucar avui em tocava panxint a casa.
Valoració: Excursió salvatge. Anem donant voltes explorant i explorant.
Dificultat: Mitja doncs anem prou estona sense camí. Finalment ens quedem tallats i hem de recular sobre el nostre camí.
Desnivell: +370  metres - 370 metres.
Temps:2 hores 28 minuts.
Sense saber gaire on anem aparquem el cotxe prop del km. 3,4 del trencall que puja a la central de Santa Anna. Al costat de la carretera trobem un cartell indicador cap a la cova de Salgà i Baldellou. Anem per un SL 21 per un camí carreter.
4 min. Trencall a ma dreta, marcat amb fites i alguna marca groga.
El camí va mig planejant cap a la dreta. La carretera no la veiem gaire lluny.
9 min. Al sender se li incorpora alguns carreranys que pugem per la dreta. Anem per l'esquerra seguint el camí més fressat. En baixar agafarem el primer d'aquests carreranys.
13 min. Assolim un coll. Al costat hi ha una torre de la llum. Pujada ferma.
20 min. Superem alguns trams drets que ens cal agafar-nos amb les mans. Forma un curiós grau. Crec que el camí es va fer per bastir i fer el mantenir la línia de les torres de la llum que anem seguint.
26 min. Arribem a la base d'una torre i tirem a la dreta entrant en una petita vall menys espectacular.
Anem a la dreta planejant.
33 min. Bifurcació. En l'excursió que vaig fer a la cova de Salga vaig anar per l'esquerra però avui vaig per la dreta. Sender menys evident que davalla a la fondalada propera.
36 min. Bifurcació. Anem a l'esquerra amunt resseguint una línia de la llum prou evident. A la tornada mirarem si el camí continua per aquest vessant ...
40 min. Arribem sota una torre de la llum. Decidim abandonar el camí i anar entre coscoll en diagonal.
47 min. Superem un petit grau. El que passa és que les cingleres arriben fins aquí dalt i cal remuntar més amunt per evitar la roca.
52 min. Arribem a un collet. Pocs metres després trobem un camí. Tan esgarrinxar-nos per veure que podíem pujar per un sender...
55 min. Mirador destacat de la Malera (680 m.). Vista privilegiada sobre l'embassament de Santa Anna, Montderes i Montpedró (tant i per tan poc). Veiem en un cingle una placa que recorda una noia italiana.
Retornem ara pel camí.
1 h 06 min. Fem cap a un collet on hi ha una torre de la llum. Hi ha una pista. En lloc de seguir la pista decidim tirar recte com si ens dirigíssim cap a un repetidor.
1 h 10 min. Sortim a la pista que puja al repetidor. A l'esquerra surt un sender que agafem. De fet es tracta del camí que hem deixat en el punt 33 min. de la present descripció.
1 h 18 min. Ens trobem a la cruïlla del punt 33 min. i volem explorar el camí que semblava que baixava del sender que puja a la línia de la llum. Si voleu escurçar la ruta ja podeu baixar pel camí de pujada.
1 h 21 min. Revolt del camí que puja a l'esquerra. Nosaltres creiem que a la dreta hi ha un corriol que descendeix. Error. Anem trescant entre antigues esplanades ermes i brutes de carrasques.
1 h 28 min. La barrancada es va adreçant i decidim sortir per l'esquerra planejant.
Anem en diagonal observant belles cingleres.
1 h 40 min. Arribem a unes balmes que hi ha a l'esquerra. Pensem que en sortirem.
1 h 48 min. La feixa queda tallada. Ja sabem el que ens toca tirar endarrere. Som damunt del Sot del Craber. Finalment decideixo enfilar-me a la torre de la llum (min. 26 d'aquesta descripció)
2 h 09 min. Torre de la llum. Agafo el camí de pujada, ara en direcció descendent.
2 h 19 min. Agafo un camí que surt a l'esquerra i va a la carretera.
2 h 22 min. Surto a la carretera. Vaig a la dreta.
2 h 28 min. Arribo al cotxe.