CIRCULAR A L'ATALAIA DE LA TUCA DE LA SALANA

Feia 12 anys que hi vaig pujar al Tuc de la Salana des del Pont del Ressec de Valarties. Avui hi pujaré des de la vall de Tredòs  o d'Aiguamog. Val a dir que volia anar més amunt però la calor era tan aclaparadora que he preferit posar coneixement. Això vol dir que ja tinc massa anys?

Característiques tècniques:
Ascensió excepcional doncs el tuc de la Salana és un dels cims amb una panoràmica més excepcional del nostre Pirineu. Us podeu quedar extasiats en el seu cim contemplant tanta bellesa.
Dificultat: Fàcil doncs bona part es fa per camí, i orientació evident. Hi ha una pujada directa per un prat.
Distància: 12,8  km
Desnivell: +870 metres
Temps: 5 hores 17 minuts.
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:
Surto de l'aparcament dels Banys de Tredòs. Hi ha un camí que va per la vora del riu molt joliu. Si anem cap a la zona de Colomers, és molt recomanable i no anar per la pista com havia fet altres vegades.
15 min. Deixo a l'esquerra la cabana deth Vertedera on podria agafar la pista si vaig a la zona del tuc de la Sendrosa.
29 min. Arribo a un petit mirador que em permet fruir del pla d'Aiguamog (aiguamolls). La veritat és que observo molta sequedat en el paisatge. Hi ha nombroses passarel.les de fusta per evitar les mulleres però ara no cal. Potser estic en un camí massa turístic.
1 h 06 min. Surto a la pista principal. La travessem.
1 h.22 min. Torno de nou a la pista. Tiro a l'esquerra però aviat torno a agafar una altra drecera.
1 h 40 min. Surto de nou a la pista. Davant tinc el sender que puja al refugi de Colomers. Continuo per la pista del camí de Pruedo, voltant la vall.
2 h 25 min. Abandono la pista i tiro muntanya amunt per una barrancada. Hi ha una fita en començar i de tant en tant vaig trobant-ne alguna. Pujada forta. En el track podreu observar que vaig anar una mica massa enllà.
2 h 55 min. Surto a la carena (2337 m.). Visió espaterrant de les muntanyes del davant: el tuc de Ratera, Bergús, Colomers sembla que em vénen a saludar.
Segueixo per la carena amunt. Sé que puja un sender de la Passada de la Ribereta, així que vaig en direcció sud-oest entre prats.
3 h 10 min. Enllaço amb el sender esmentat i continuo per la cresta.
3 h 43 min. Cim del Tuc de la Salana (2485 m.). Estic impressionat per les muntanyes que albiro: Al nord, Mauberme, sota el poble d'Unya, la carreta al Pla de Beret, l'allargassat Pla de Beret, el tuc de Pedescauç, el Tuc de Mill o Barlonguera, tuc de Dossau, tuc de Vaciver, tuc de Marimanya, tuc de la Llança, Mont-Valier, pic de Cuenca, pica d'Estats, Mont-roig, port de la Bonaigua, tuc de la Bonaigua, tuc de Basiero, tuc de la Sendrosa, tuc de Saboredo, coll de Ratera, tuc de Ratera, tuc de Bergús, tuc de Colomers, tuc Blanc, Creu de Colomers, tuc de la Riberata (que era la meva fita inicial), port de Caldes, tuc de Montardo, la vall de Rius, Tuc Feixant o de la Tallada, Pic de Russel, pic de Margarida, pic de Tempestats, Espalda de l'Aneto, tuc de Mulleres, pic de Corones, Cresta del Mig, Maladeta, Maladetes occidentals, semblen les agulles de Perramón, Perdiguero, pics de Cabrioles, Malpàs, Boom. Al fons, mig tapat per la calitja sembla el Mont Perdut (amb algun dubte). Si mireu veu, podeu arribar a veure el teulat dels Banys de Tredòs.
Després d'esglaiar-me en aquesta descripció baixo per la carena nord cap a la Tartera de la Salana. Hi ha un incipient carrerany. En el començament hi ha un fort pendent però poc a poc es va suavitzant.
4 h. 20 min. Arribo a la pista al Colh de Pruedo.L'altre cop la vaig seguir per tornar a Valarties. Ara ens cal anar amb molt de compte doncs el corriol que baixa és molt perdedor i he hagut de mirar molt sovint el track per poder-lo trobar. Hi ha alguna fita però és tot un repte que davalla per la Coma de Montaner.
5 h 05 min. Arribo als Corraus d'Espanha. Traço una diagonal vers els plans dels Banys.
5 h 14 min. Carretera. Agafo el trencall cap als Banys de Tredòs.
5 h 17 min. Banys de Tredòs (1753 m.). Crec que es pot fer un bany a les aigües termals que seria el millor final de la travessa.
Track de l'itinerari:
Powered by Wikiloc

Comentaris