COMIAT D'ESTIU: TUC GRAN DE LA SENDROSA

Segurament pel calendari, aquesta serà la meva darrera sortida a Pirineu a l'estiu. He escollit un cim de la llista dels 100 cims - perquè m'ajuda a sortir de casa. De fet fa anys vaig passar pel coll i el vaig veure un cim imponent (ara no sé si cal batejar-lo amb l'adjectiu Gran). He fet bivac - també serà el darrer de la temporada - a la vora del cotxe prop del Banys de Tredós. Per cert és el lloc per portar una noia a passar una nit i quedar bé, o molt bé. Jo solet i fent un bivac i fruint dels estels del cel. Qui no es conforma és perquè no vol. Del cim destacaria la seva superba visió sobre les muntanyes de l'entorn. Impressionant.
Característiques tècniques:
Valoració: Excusió que ens permet descobrir un bell mirador del nostre Pirineu.
Dificultat: Moderada. Bona part del recorregut es fa per sender. El tram inferior costa de trobar. Jo he fet alguna variant no interessant.  La principal dificultat és el desnivell. La cresta de dalt exigeix posar les mans però no presenta dificultat.
Distància: 12,4 km.
Desnivell: 1100 metres
Temps: 5 hores 31 minuts
Descripció de l'itinerari:
Al parquing de la Muntanyeta 8(1745 .m.) hi ha un cartell que indica que està prohibit l'accés a la pista fins al 15 de setembre... llàstima... la pista està perfecta però es claríssim que és un negoci pels taxistes.
Agafem la pista i amunt. Recordo haver passat per aquí amb esquí de fons (fa 31 anys).
30 min. (he pujat ràpid doncs tenia fred) A l'esquerra hi ha unes taules amb bancs. Una mica més enllà hi ha pont sobre el riu. És el lloc on deixar la pista i agafar una antiga pista que poc a poc es va estrenyent i puja per la vora del riu. Hi ha alguna fita i alguna marca de pintura vella vermella. Poc a poc l'antiga pista va esdevenint un sender.
41 min. Arribem a un rierol. El camí primer el travessa però poc després va pujant pel mig de l'aigua. Tram poc evident on cal anar amb cura per no perdre el sender.
1 h 07 min. Fem cap a una esplanada  on el sender pràcticament és inexistent. A més si volem tornar per aquí hem de posar molta atenció per la tornada.
1 h 11 min. Per l'esquerra s'incorpora el sender que puja del refugi de Colomers. El sender ara esdevé ample i sempre problemes d'orientació.
Aviat tenim davant la silueta del tuc de la Sendrosa.
1 h 50 min. Tinc una estranya temptació (no recomanable, millor seguir el camí fins el coll). Es arribar al tuc sense haver de passar pel coll i abandono el camí. Ara pujaré per tarteres i herbassar amb mates de nadius.
Finalment m'encaro vers una canal herbosa on comença la cresta.
2 h 23 min. Surto a la cresta on retrobo les fites. Per la cresta puja un corriol amb nombroses fites. Es puja sense dificultat encara que de vegades cal agafar-se a la roca.
2 h 54 min. Assoleixo el cim del Tuc Gran de la Sendrosa (27062m.). La visió es espaterrant. Es veu a vista d'ocell els llacs de la vall de Colomers i la de Saboredo. Els cims destaca el tuc de Ratera, de Colomers, la Creu de Colomers, la Punta Alta, els Bessiberris, el Mulleres, la cresta del Russel a l'Aneto, el pic del Malpas, Mauberme, Mont-Valier, el tuc de Mill o de la Bolanguera, el Port de la Bonaigua, Marimanya, Certescan, pics de Saboredo, Subenuix, Peguera,.. i els dic de memòria.
Retorno per la carena fins el colh deth Tuc Gran de  la Sendrosa (3 h 28 min - 2451 m.). Com tinc la sensació que serà la darrer pirinenca d'estiu decideixo enfilar-me al turo que tinc davant. De fet, l'he estat mirant mentre baixava i veig que hi ha una petita línia entre els matolls que em permetrà pujar amb comoditat. Primer va per l'esquerra de la  paret per passar després per un collet (fita) i vorejar una paret. Vaig seguint el corriol entre herbes fins arribar al cim.
3 h 41 min. Tuc de Pishader (2539 m.). Davallo fins al coll i després agafo el camí de pujada i refaig el camí que he fet a l'anada.
5 h 31 min. Torno a estar a l'aparcament.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc




Comentaris