NIU DE METRALLADORES DE LA GRANYENA DE SEGARRA

Dissabte, 23 de maig de 2026

El bon amic en Josep M. Mirmi ha anat a fer bicicleta i veu un niu de metralladores i em passa les coordenades. Ja tinc deures. Quan tinc ocasió vaig a posar-hi el nas. Si es tracta d'una defensa militar republicana que correspon a la L2. La línia que va fer la Generalitat per si queia la L1 que estaria arran del riu Segre - Pallaresa. No va patir combats greus per la qual cosa queda justificat que resti en tant bon estat. Militarment, defensa la vall del Torrent de Vilagrasseta en els alts de la Segarra que davalla fins la capçalera de Verdú ja en l'Urgell.

M'ha costat molt posar-li nom ja que els nuclis de Granyena de Segarra, Verdú i el mas de Bondia hi tenien possibilitats, si creieu que ha de dur un altre nom, m'ho argumenteu i ho canviem.


Descripció de l'itinerari:

Com arribar-hi: Agafem la carretera que enllaça els nuclis de Verdú i el mas de Bondia. En el km 2,7 agafem una pista que surt a l'esquerra que davalla a la vall del Torrent de Vilagrasseta. Anem seguint barranc amunt.

3,4 km per la pista de terra localitzem una cabana a la dreta del camí. Aparquem i comencem a caminar.


Itinerari: Agafem un sender que puja per l'esquerra.

8 min Arribem a un camp conreat de cereals. Damunt nostre hi ha un tossal, en la cima es pot mal distingir la construcció militar. El camí s'estreny i tira amunt per un carrerany ciclable.


11 min Arribem a la part alta de la serra. Tirem a la dreta.  

12 min Arribem al niu de metralladores ubicat en la part més enlairat de la serra. Té una estructura circular amb una espitllera, única, encarada cap al fons de la vall. A l'esquerra hi ha un tram de trinxera ben conservada d'uns 10 metres amb una altra que revolta el tram final. No puc arribar a fer el tomb ja que ha crescut arbres pel mig. Coordenades UTM: 31T  x=350846  y=4609329

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Per consultar el meu mapa de vestigis de la Guerra Civil amb més de 1000 emplaçaments

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

AUTOCAR CENTRE: VALLFOSCA A LA NOGUERA (BARO) PEL COLL DE SANT QUIRI

PELS CIMS OBLIDATS: LA PALA PEDREGOSA DE LLESUI

EL DOLMEN DE LA CABANETA D'ENVALL

L'AMAGATALL DELS EMBOSCATS D'ANGRILL

PICS DE DELLUI I MARIOLO, ESTIMAT PIRINEU DE CASA

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

PIC DE PEGUERA, UN PIC SUPERB ENTRE ELS SUPERBS

CIRCULAR AIGUABELLA - MOLINOS - ASTELL - CAMBRA D'AIGÜES - AIGUABELLA

TRAVESSA DE LA VALL FOSCA A LLESUI