PICS DE DELLUI I MARIOLO, ESTIMAT PIRINEU DE CASA

Després de molts anys he tornat a la Vall Fosca. Ha estat un plaer retrobar-me amb els pics de Dellui i Mariolo. L'any 1990, vaig fer una de les meves primeres sortides al Pirineu i vaig ascendir als pics de Subenuix i Morto pujant per la vall de Sant Maurici. Ja em vaig fixar en aquestes cotes però em quedaven massa lluny. Ha calgut que passin 28 anys per reeixir en el meu estrany desig.
Valoració: Excursió d'alta muntanya per a col·leccionistes de cims. Perquè aquests no estan a la llista dels 100cims de la FEEC?
Dificultat: Moderada. Només tenen el problema del desnivell.
Desnivell: 1460 metres
Temps: 8 hores
Voregem la tanca de la subestació de Sallente i anem seguin el camí que volta el llac. Hi ha una petita baixada que ja no fem,
ja que ens encarem a passar per sota de la primera torre de la llum.
17 min. Trobem el primer tram de sirga que marxa a l'esquerra per una llastra de roca en diagonal. En sec no presenta cap dificultat.
El camí no és en cap moment evident però si es va posant compte tampoc presenta cap dificultat, llàstima que no hagin posat alguna fita que ens permetria veure el sender més enllà dels nostres nassos. Anem per l'esquerra d'una profunda canal que seguim de lluny.
35 min. Segon tram de sirga.
51 min. Estany Gento (2150 m.). Ens incorporem al camí principal. Anem cap al telefèric tot passant per la vora del nou hotel i de la caseta d'informació de l'entrada del Parc Nacional d'Aigüestortes (56 min.)
Anem per un camí molt marcat i evident.
1 h 02 min. Trencall a l'esquerra cap a la collada de Rus tot seguint el GR 11.20. Anem per la dreta.
1 h. 21 min. Trencall a l'esquerra cap a l'estany Tort. Anem pel camí dels Carros de foc.
1 h 27 min. Arribem a la riba de l'estany Tort (2270 m.). Anem vorejant-lo encara que anirem pujant i baixant sense entendre gairebé perquè.
2 h 15 min. Travessem l'estany Tort que està represat al mig i canvien de vessant.
2 h 33 min. Estany de Cubieso (2290 m.). Ja veieu quasi un hora caminant i no hem guanyat gaire desnivell. Encara que molta estona hem estat pujant i baixant.
2 h 40 min. Abandonem l'estany de Cubieso i el camí que puja a la collada dels Gabatxos i agafem un sender que tira amunt per una canal. Cartell.
2 h 57 min. Abans de la pujada definitiva a la collada de Dellui decidiexo vorejar per l'esquerra.
3 h 20 min. Ens situem en una collada (2666 m.) entre els pics de Dellui i Mariolo. Ara crec que és millor acabar de pujar a la collada de Dellui, fer el cim del Dellui, anar a aquest coll , coronar el pic de Mariolo, i si es vol, retornar a la collada i enllaçar de nou al camí. No com ho he fet jo.
Pugem per la carena prou ampla i de bon fer cap al pic Mariolo. Val a dir que dalt la cresta s'estreny i cal anar amb una mica de cura. En cas de complicar-nos la vida només cal baixar un parell de metres pel vessant esquerra i es passa prou bé.
3 h 52 min. Cim del Mariolo (2856 m.). La panoràmica és excepcional.: A la Vall Fosca, el pic de les Costes de funest record, el pic de Filià o de Pallassos, la pica Cervi, el Corronco, els pics de Pessons, el pic de Comamarja, on vaig estar fa tres setmanes i em va recordar aquest racó que tenia en el calaix,  darrera el Turbó, la Penya Montañesa, el Cotiella, els Posets (mig enterbolits per la calitja), Castanesa, Vallhivierna, pics de Llausets, pic dels Anglios, pics de Russell, Aneto, Maladeta, tuc de Mulleres, Punta Senyalada, Cresta del Besiberri (destaca el Nord altiu), punta Harle, Comales Bienes, Punta Alta, Pala alta de Serrader, tuc de Contraig, Creu de Colomers, tuc Blanc, tuc de Colomers. A França, el Mauberme, i mont Valier.Més propers: el pic del Portarró, Bergús, Ratera, Saboredo, Amitges, Bassiero. Més propers, Subenuix, Morto, Peguera, Saburó, Mainera, Pala Pedregosa,  Montorroio, Montsent de Pallars...
Retornem al coll.
4 h 12 min. Collada. Ens enfilem muntanya amunt seguint la cresta.
4 h 36 min. Pic de Dellui (2802 m.). Baixem per la carena cap a la Collada de Dellui. Hi ha força trams amb un sender. Trobem excursionites que estan fent el Carros del foc que s'escapen a pujar al cim.
5 h 01 min. Collada de Dellui (2577 m.) on ens retrobem amb el Carros de Foc i la gent.
5 h 10 min. Ens retrobem amb el camí que hem abandonat per pujar ràpid al Mariolo. Seguim el camí de pujada.
7 h 02 min. Arribem a l'estany Gento i tornem a baixar pel camí de Sirga doncs el Pere ha perdut el GPS i a veure si el trobem. Anem poc a poc...
8 h. Arribem a l'aparcament (temps estimat).