TRAVESSA DE LA VALLFOSCA A LLESUI

Després de molts dies sense anar a les sortides de l'autocar del Centre avui hem decideixo tornar doncs fan una travessa molt interessant i que només es pot fer amb autocar. Ha estat un plaer retrobar-me amb la colla de companys/es.
Sortim de la presa de Sallente en la capsalera de la Vallfosca. Encara recorda haver-hi passat quan no hi era aquesta presa i haver dormit en una cabana que havia en el fons del pantà. És el que té moltes excursions per aquests topants.
Valoració: Travessa amb esperit d'alta muntanya
Dificultat: Moderada. La principal dificultat és seguir el sender pel vessant de la vall d'Àssua.
Distància: 14,8  km.
Desnivell: + 490 metres - 840 metres.
Temps total: 3 hores 51 minuts. En anar amb una colla molt nombrosa pot haver alguna errada. He mirat de traure el temps aturat..
Pugem per la canal de Pigolo en l'extrem de la resclosa de Sallente (1765 m.) i comença la pujada ferma. Hi ha una mica de pique entre els primers galls de la sortida. Dalt ens haurem d'esperar més estona els que han corregut més..
40 min. Pista per on passava l'antic carrilet que enllaçava. Per l'esquerra aniríem cap a l'estany Gento però avui anirem a la dreta.
1 h Túnel tancat per la neu. Uns metres abans he observat que havia un corriol que pujada a un collet superior. Hem anat seguint el sender fins retrobar-nos de nou amb el traçat del carrilet. Cap problema.
El problema l'hem tingut quan hem hagut de travessar una congesta de neu que era una mica pendent i no duiem material per superar aquest petit ensurt. La neu, per sort, no estava dura i primer han passat els "sapadors" que han fet bona traça i amb cura tothom ha passat.
1 h 25 Abandono el carrilet per agafar un sender que puja amunt.
1 h 35 min. Arribo a un refugi-cabana i agafem una pista que surt de l'altre extrem.
1 h 48 min. Collada de Pamano (2159 m.). Seguim pel vessant oposat ja en la vessant de la vall d'Assua. Adrecem un revolt de la pista.
Tirem recte avall a buscar una pista que passa per sota. Hi ha un cartell vers el que ens dirigim.
1 h 55 min. Arribem al cartell i ens adonem que hi ha una pilona de fusta petita pintada de groc. Cap posar-hi força atenció. És l'inici de l'antic camí a Llesui que haurem de seguir.
Coordenades UTM s'inici del sender: 31T  x=337334  y=4703188
Passem prop de la fon
t de Vistes on segons la tradició els pastors que romanien l'estiu a la muntanya podíen veure les noies de Llesui i, si feia al cas, tancar el tracte per un futur casori.
Cal estar molt atent a les marques groques doncs costen de veure i el sender va descendint molt més suau que aquests costers d'herbei. Anem amb tendència a la dreta de la vall.
2 h 35 min. Collada de Prendo (1881 m.) poc destacada en el paisatge. Faltem al vessant oposat.
2 h 39 min. Travessem el barranc de Triador que ara baixa amb força aigua.
2 h 45 min. Passem per una esplanada. Anem sense marques grogues.
2 h 48 min. Trobem un marge de pedra on retrobem les marques grogues i l'antic camí que va pel costat. Anem baixant. Travessem diversos cops la pista.
2 h 56 min. Sortim a la pista principal i observem que no hi ha un sender que continuï per l'altre costat i seguim la pista.
3 h. Drecera de la pista que fa un revolta a l'esquerra. Aviat sortim de nou a la pista.
3 h 10 min. Travessem el riu de Pamano.
3 h 22 min. Abandonem la pista en un revolt a la dreta i agafem un sender que va per l'antic camí amb trams de pedra.
3 h 38 min. Sortim a la carretera i anem a l'esquerra.
3 h 45 min. Trencall a l'esquerra que entra al poble de Llesui. És més interessant anar per l'esquerra i veure el poble encara que potser és més pràctic anar per la dreta per una carretera que volta per fora el poble.
3 h 51 min. Plaça principal de Llesui (1411 m.) on ens espera l'autocar.
Després d'anar al bar a fer una cervesa mentre veiem com comença a ploure i un cop més ens hem salvat de l'aigua. Després anirem al museu dels Pastors de Llesui. Val la pena visitar-lo en aprofundir en el coneixement del nostre Pirineu. Per obtenir el track, encara que no coicideix amb el que jo vaig fer: