ITINERARI PELS ESCENARIS DE LA NOVEL·LA DOS TAÜTS NEGRES I DOS DE BLANCS DE PEP COLL

Foto de grup
Anar a la muntanya només a caminar és una mica absurd. Crec que cal anar a caminar per aprofundir. Aprofundir en el coneixement del territori, per estimar-lo més. Aprofundir en el propi coneixement per millorar. No sempre tinc la sensació de respondre a les premisses anteriors quan vaig d'excursió però aquest dissabte tinc la certesa que he complert amb escreix els objectius.
Tinc que agrair mil cops a Pep Coll per haver-nos acompanyat a la sortida que ha acompanyat amb interessantíssimes explicacions. Crec que la resta dels 80 excursionistes que van venir deuen sentir el mateix que jo.
Interior de l'església
Dificultat: Baixa, Sempre anem per un sender ben marcat. Nombrosos cartells informatius que fan impossible perdre's.

Desnivell:   470 metres.
Distància: 13,8  km.
Itinerari circular
Inici i final: Font de les Trilles
Temps : 3 hores 15  minuts.

Al cementiri ds'Herba-savina
Primer ens vam agrupar a cal Pep a Pessonada on ens va explicar les dades tècniques de la sortida. Vam agafar els vehicles i ens vam traslladar a la font de les Trilles.
Aparquem els cotxes i seguim la pista a Herba-savina.
25 min. Entrada del llogarret d'herba-savina. Primer anem a l'esquerra visitant les cases enru
nades del poble. Només queda en peu l'església de Sant Esteve arrapada per una heura que la sustenta.
Poc després anem al cementiri on estan enterrats les víctimes. Actualment hi ha una creu nova però fa uns anys l'herbassar cobria aquest paratge i era impossible saber on estaven enterrats. Una bonica col·lecció de fòssils estan dipositats damunt com present per la malaguanyada família.
Prenem un sender que surt de davant del cementiri. No està gaire marcat però tampoc té perdua. Passem per la vora d'alguns cingles. El camí puja fent ziga-zagues.
1 h Sortim a una pista, pels camps dels Feixants de Carabasset. Anem a la dreta.
1 h 20 min. Arribem a un gran pla. Es tracta del Pla de Tro per on passava la carrerada que pujava al Boumort. A la casa del Pla de Tro s'havia fet fonda pels pastors que pujaven amb els ramats.
Baixem per la pista.
1 h 37 min. Trencall. Anem a la dreta per pujar a la casa d'Ortó. Aquí es va produir l'assassinat de la mare i de les seves dues filles. En Pep Coll llegeix el fragment del llibre on descriu l'arribada de la Guàrdia Civil i com troben els cossos. Després de l'explicació fem una alegre dinar de campanya.
Sortim per la pista avall vers el riu de Carreu.
1 h 53 min. Sortim a la pista principal. Esteu en el Clot de Moreu. Anem a l'esquerra. Encara no passats uns 200 metres, agafem un trencall a la dreta. A la dreta hi ha les runes de la casa de Moreu on va ser assassinat el pare. Ara només queden algunes pedres de l'obaga casa.
A les restes de la casa del Pla de Tro
Tirem barranc avall, ara sense sender.
2 h 07 min. Arribem al barranc del riu de Carreu. Veurem una marges de pedra pel mig del barranc que no semblen tenir cap lògica fins que ens trobem un tram de via i en Pep ens explica que per aquí dins anava la vagoneta que baixava els troncs de l'Obac del Carreu fins a la pista. Aquest tram pel barranc és laboriós i cal caminar amb cura saltant i davallant per les pedres.
2 h 27 min. Travessa de l'antiga via de tren. Seguim per la torrentera.
2 h 34 min. Sortim a la pista principal. Aquí antigament un Renard - una mena de tractor a vapor - baixava els troncs fins a Pessonada. Ara només ens queda seguir la pista.
3 h 15 min. Arribem a la font de les Trilles i tanquem el circuit.

A l'entrada de Pobla de Segur prenem un trencall a la dreta cap a Pessonada.
2,4 km. Agafem un trencall a l'esquerra. Passem pel poble de Sant Martí de Canals.
9,1 km. Arribem a Pessonada. Agafem una pista que surt per la part superior de la vila.
Anem per una pista de terra acceptable.
Bifurcació amb cartell que ens indica que venim de Pessonada. Anem a l'esquerra però per la dreta podem anar a veure un niu de metralladores. Només cal continuar la pista uns 50 metres i revoltar uns 100 metres un camp d'arbres per localitzar-lo.
12,9 km. Entrem a la reserva natural de la Serra de Boumort.
13,7 km. Font de les Trilles i, uns metres més enllà, el trencall a l'esquerra a Herba-savina tancat a la circulació.
Més fotos de la sortida: