TUC DE VACIVER (O BACIVER): AMBIVALÈNCIA DE SENTIMENTS

El tuc de Vaciver (abans n'escrivíem Baciver) és una muntanya que m'ha portat una ambivalència de sentiments. No hi havia pujat mai, però ja intuïa que fruiria d'una dilatada panoràmica dels Pirineus des del seu cimadalt, però en canvi en arribar al cimal m'he trobat una antiestètica línia d'instal·lacions metàl·liques de l'estació de Vaqueira-Beret. Han obert una pista cap al vessant de la vall del riu Malo. La primera pregunta: Calia malmetre aquesta bella raconada per afegir uns quilòmetres més esquiables? La segona, penjava aquesta entrada en el meu blog?. Resposta a la primera pregunta: NO CALIA. Resposta a la segona: SI.perquè la muntanya de Vaciver és prou interessant i agradable. Penso que els excursionistes sempre hem callat de les agressions que pateix les nostres muntanyes. Crec que aquesta pàgina podria recollir el meu mal estar emocional que vaig sentir mentre trepitjava la pista d'esquí més absurda del món encara que en arribar al cim vaig xalar com un nen petit.

Ascensió ambivalent com he explicat abans.
Dificultat: baix - mitja doncs la pujada es fa sense sender.
Distància: 11  km
Desnivell: + 900 metres
Temps: 4 hores 40 minuts.
Arribem a l'aparcament de l'Orri (1862 m.) a la dreta del pla de Beret. Deixem el cotxe en l'extrem oposat, davant de la caseta de fusta.
Ara podem seguir la pista d'esquí o anar per un sender que surt a la dreta de l'Arriu Malo.
15 min. Travessem la barrancada per una palanca i es troben els dos senders.
Aviat deixem la pista d'esquí per una drecera que surt a la dreta. Aviat tornem a la pista.
26 min. Per l'esquerra surt un sender menys fressat que agafem. Tornem a agafar la pista d'esquí.
39 min. Abandonem la pista d'esquí i agafem un sender que surt a mà dreta.
52 min. A la dreta s'inicia una petita vall. Deixem el camí i anem a l'esquerra.
Pugem sense camí per una vall, que no té ni nom al mapa...
1 h 28 min. Arribem a un estany (2293 m.) que té el mateix nom que la vall. Com la vall no té nom, l'estany tampoc... Anem girant cap a l'esquerra entre neret i granit. Més amunt hem de travessar una tartera que ens deixa davant d'un coster d'herbei que pugem com podem: pas lent i amb paciència.
2 h 07 min Assolim el coth deth Clot der Os (2443 m.). Observo que el mapa de l'ICC el marca malament.
Ara tirem a l'esquerra i davant meu apareix una petita vall amb un parell d'estanys. Què bonic!!! però no trobareu cap foto doncs pel mig passa la pista d'esquí i em vaig negar a fer-hi cap foto.
Travessem la construcció humana i pujo en diagonal vers el tuc de Vaciver.
2 h 27 min. Assolim la carena cimal. Anem a l'esquerra.
2 h 38 min. Passem pel cim del tuc de Vaciver (2645 m.) i m'encara vers una creu que hi ha als pocs metres.
Panoràmica: Tuc de Crabera, Tuc de Mauberme, tuc der Ome, tuc de Barlonguera o Mill, Mont Valier, tuc de Pincela, tuc de Parros, Dosau, tuc de Beret,t uc de Bonabé,  Tucs de Marimanya, Tuc del Rosari, pic de Mont-roig, Tessó de Son, Tuc de la Llança, Muntanyó d'Arreu, pic de la Bonaigua, pic de les Xemeneies, pics de Bassiero, pic d'Amitges, tuc de Saburedo, tuc de Ratera, tuc de Colomers, tuc de Montardo, Tuc de la Solana, Punta Alta, Pala Alta de Serrader, Bessiberri Nord, tuc de Sarraera, tuc de Mulleres,  pic de Russell, Margarida, Tempestat, Aneto, amb una gelera empobrida, Cresta del Medio, Maladeta, Maladetes occidentals, pic d'Alba, Posets, Perdiguero, pic Cabrioles, pic del Malpas, pic del Boom.... Després d'esplaiar-me amb la visió decideixo baixar a la mundanal terra i deixar els deus de les muntanyes que tant bé m'acullen.
Retornem al colh deth Clot der Os (3 h 08 min.).
Baixem el pesat coster d'herba i la tartera fins arribar al fons de la vall. En lloc de tornar per la vall desconeguda, m'encaro vers l'estany de Dalt de Vaciver.
3 h 28 min. Arribem a la riba de l'estany de Dalt de Vaciver (2312 m.) que voregem. Baixem per camí ben evident.
3 h 52 min. Estany de Baix de Vaciver (2137 m.). A la dreta surt un sender, primer no gaire evident que comunica amb el camí que nosaltres duiem bona part de la pujada (minut 52 de la pujada).
4 h 40 min. Arribo a l'aparcament de l'Orri.