D'OSSERA AL COLL D'ARES - RUTA NICO DE WINTER

L'any passat em vaig quedar sorprès en veure que a Ossera havien senyalitzats uns senders. En aquella ocasió vaig recorrer l'extrem del Cogulló Aquest cop volia anar al col d'Ares que comunica amb la vall d'Alinyà i seguir una pista que surt a la dreta fins a arribar a Vernús com punt més alt de la carena.
Enguany he descobert amb orgull que s'ha habilitat un itinerari que permet descobrir escultures de Nico deWinter. Era un escultor que es va establir a Ossera i era molt estimat per tota la Vall. Aquesta ruta ens permet descobrir i recordar la seva figura. Coincideix amb el principi i final de la present proposta.
Sortim de la part alta del poble dirigint-nos a la dreta per una pista.
6 min. Abandonem la pista i agafem un sender que surt a l'esquerra. Cartell. L'itinerari dedicat a en Nico continua per la pista.
Anem pel camí vell que ha estat molt ben arranjat. És un plaer caminar per aquest sender emboscat.
15 min. Travessem el barranc que davalla del coll d'Ares. Ara el terreny es torna més solell i en pujada.
17 min. Trencall a la dreta per on davallarem a la tornada.
El vell camí va dibuixant belles ziga-zagues que ens fan humanitzar la pujada.
42 min. Sortim a la pista. Uns metres més enllà el sender travessa la pista i surt per la dreta. Nosaltres vam anar per la pista.
1 h 02 min. Coll d'Ares (1650 metres). Cruïlla important de camins. Per l'esquerra hi ha el que baixa per muntanya a Ossera, recte, la pista que davalla a Alzina, per davant, per un camp, poc visible el camí vell cap a Alzina, per la dreta, la pista que puja a Vernús i per l'esquerra, el camí vell que ens hem deixat al sortir a la pista. Ja veieu una cruïlla importantíssima.
Anem a la dreta a buscar una pista molt malmesa que s'enfila per la dreta a la muntanya lateral.
1 h 21 min. Assolim el punt del Vernús (1697 m.), punt més alt de la contrada. Està envoltada d'arbres i no tenim una bona visió.
1 h 35 min. Tornem a estar al coll d'Ares. Agafem el camí que no hem agafat a la pujada. Ara davallem cap a Ossera.
1 h 43 min. Sortim a la pista i anem a l'esquerra. Passem pel camí que hem seguit a la pujada.
1 h 58 min. Abandonem la pista i agafem un camí a la dreta, cap a Ossera.
Hi ha algun tram del camí que no és tan evident i hem d'anar amb cura.
2 h 7 min. Font de Garbes, a la dreta del camí.
2 h 11 min. Ens incorporem al camí que hem seguit a la pujada. Anem a l'esquerra.
2 h 20 min Ens incorporem a la pista que hi ha a l'entrada del poble d'Ossera. Ens incorporem a la ruta del Nico de Winter que seguim per l'esquerra. Anem trobant escultures seves per tot el camí.
2 h 23 min. Camí de retorn que agafem a la dreta.
2 h 38 min. Ossera (1217 m.).