COGULLO D'OSSERA, LA GRATA SORPRESA

Ahir quan vaig fer la volta de Sorribes a Ossera pel torrent d'Ossera i retorn pel riu Fred em vaig adonar que no havia pujat mai al Cogulló d'Ossera i vaig pensar que era una bona fita per l'endemà. No esperava gaire d'aquesta sortida que pensava que seria una etapa de transició.
Però avui quan m'hi he posat he de reconèixer que m'ha sorprès el recorregut que he dibuixat. La travessa ha estat possible gràcies a la xarxa impressionant de camins que han obert a Ossera amb una senyalització immillorable que possibilita fer moltes combinacions interessants. Senzillament felicitar-los per la feina ben feta. Penso aquest estiu fer un monogràfic per la zona per tenir-los tots en aquest blog.
Característiques tècniques:
Valoració: Travessa molt interessant que ens permet descobrir el Cogulló i els boscos d'Ossera.
Dificultat: Baixa, enllaço diferents camins senyalitzats.
Distància: 7,32 km.
Desnivell: 385 metres.
Temps total: 2 hores 21 minuts.
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Surto d'Ossera (1222 m.) pel camí que baixa a Sorribes pel torrent d'Ossera, a ponent del poble. Hi ha un cartell indicatiu.
5 min. El sender fa un tomb a la dreta, per baixar a Sorribes, mentre que hi ha el camí vell que continua recte amunt. Pugem. El camí no està netejat i trobem un munt d'arbres caiguts que ens molesten la nostra progressió.
11 min. Surto a la pista. De fet aquesta opció més salvatge potser no cal fer-la i es pot sortir per la pista que surt a ponent del poble.
Poc després trobo una bifurcació. La de l'esquerra puja a la part de dalt del poble. Anem per la dreta.
21 min. Un cartell m'indica que per l'esquerra surt l'anomenat camíns a Organya. Continuo per la pista. Vaig anar per la pista però ara seguiria el sender.
29 min. Era del Polla (1381 m.) amb una cabana ensulsiada. Continuo per la pista.
34 min. Per l'esquerra surt el sender de Camins d'Organya. En aquest punt em desorienta doncs no he vist en quin punt s'ha incorporat a la pista, segurament ho haurà fet en la mateixa era del Polla. Segueixo per la pista.
40 min. Abandono la pista i em decanto a la dreta per pujar al Cogulló d'Ossera. Vaig sense camí primer entre antics camps i després per bosc cercant el millor pas. Es passa millor pel costat de la dreta doncs hi ha menys vegetació.
Cogulló és un nom emprat amb assiduïtat per referir-se a les muntanyes. Segons un article que vaig llegir fa anys a la revista Muntanya el cogulla és la túnica amb caputxa que durien els frares i el topònim cogulló faria referència precisament a la caputxa piramidal. L'autor de l'article encara utilitza una etimologia més agosarada i diu que faria referència a una antiga divinitat urgull. Aquí ho deixo escrit i que tothom pensi el que vulgui.
56 min. el Cogulló (1433 m.) on hi ha una clariana entre el bosc que ens permet la val del riu de Lavansa amb els pobles de Sorribes, Fórnols i Cornellana.
Retorno a la pista.
1 h 09 min. Trobo en mig d'uns antics camps un aixopluc molt interessant. Coordenades UTM: 31T  x=373227  y=4675862
1 h 14 min. Arribo a la pista i tiro avall per on he vingut.
1 h 19 min. Agafo el sender que puja pels Camins d'Organya i abandono la pista.
Pujo per una clotada entre bosc.
1 h 34 min. Arribo a una esplanada que s'anomena Plansarell. Veig un sender que surt a l'esquerra però no veig cap senyalització així que decideixo tirar pel fons de la vall amunt. Finalment, quan s'estreny i no veig el pas tan clar pujo per l'esquerra.
1 h 43 min. Surto a una pista que segueixo amunt a la dreta.
1 h 49 min. Per l'esquerra baixa un camí que agafo. Es tracta del sender que fan anar quan fan la cursa d'Ossera i que puja al coll d'Ares. El camí davalla fent ziga-zagues. Hi ha trams empedrats que denoten que camino per un camí tradicional. Tram molt agradable.
2 h 07 min. Trencall que va a fer la volta pels Camins d'Organya. Aquí em desoriento una mica però no hi ha problema. ja vindré un altre dia a completar aquest itinerari. Continuo avall.
2 h 17 min. M'incorporo a una pista que segueixo a la dreta. Ja veig algunes construccions del poble d'Ossera.
2 h 21 min. Arribo a la part de dalt del llogarret d'Ossera. Tiro avall pels carrers.
2 h 23 min. Acabo l'itinerari a l'aparcament que hi ha a l'entrada del poble.
Per obtenir el track:



Powered by Wikiloc

Comentaris