SA MAJESTAT EL MIDI D'OSSAU

Després d'anar tants dies cercant pics perduts he decidit anar a fer una excursió clàssica. Ja la vaig fer al juliol de 1994 però sempre es bo recordar belles muntanyes. Anem el Lluís Olondriz, el Sergi Miranda, el Sergi Font i jo. La majestuositat del Midi ve donada per les seves parets d'un color fosc provinent de la xemeneia d'un antic volcà.
Una mica d'història:
Les seves parets van atreure ben aviat l'atenció dels habitants del contorn. L'any 1591 en Cayet Palmer, Señor de la Plame, va afirmar que havia conquerit la cima però la seva narració cau en el sac de la llegenda. Més tard el bisbe d'Aix, un tal Foix Candale, intenta un atac preparat a mena d'expedició però no aconsegueix la seva fita. No serà fins l'any 1787 que un senzill pastor de la vall d'Aspe posa al cim una gran fita que li encomana el geògraf Reboul. Ja veieu la història s'escriu per la gent important però no sabem ni el nom del pastor que va aconseguir la primera ascensió.
El Midi d'Ossau fou molt freqüentat per la burgesia francesa del segle XIX que va fer col·locar unes barres de ferro per poder pujar còmodament al cim. Els anys 60 del segle XX foren tretes per un purisme ecològic... podrien treure també els parabolts de les vies d'escalada o els repetidors de molts cims.
Travessem el coll del Portalet i baixem cap a França.
1,2 km trobem un gran aparcament on hem deixar el cotxe. És una zona molt visitada.
Descripció de l'excursió:
Des de l'aparcament (1709 m.) prenem una pista a mà esquerra prohibida al transit per on anem a buscar el riu que travessem i pugem per dreceres. Passem per la vora d'una cabana de pastor i el camí es redreça de valent.
1 h Coll de Pombie (2120 m). que ens permet fruir del Midi i el refugi de Pombie al peu. Ara ens toca baixar. Sempre per bon camí.
1 h 15 min. Arribem al refugi de Pombie (2031 m.) a la vora d'un estanyol. Prenem el sender cap al coll a la dreta del Midi. Travessem una pesada tartera.
1 h 57 min. Assolim el coll de Suzon (2127 m). situat entre el Midi i el Saoubiste (on baixa força gent). Ara hem d'agafar la carena herbosa cap al nostre pic.
2 h 20 min. Ens trobem la primera canal (2324 m.) on pugem encaixonats fins que a la sortida hem de fer un flanqueig a l'esquerra gràcies a una barra de ferro no passa de PD+ però molta gent s'encalla i li costa de deixar la barra amb la mà i posar el peu. Hi ha els forats d'altres barres tretes. Fàcilment podem trobar retencions i ja no podem comptar el temps. Al track teniu els waypoints amb la localització exacta dels passos.
Tendim a anar a la dreta. Ens trobem la segona canal (2419 m.) que es puja per una xemeneia. Té una vintena de metres però no es tan difícil com l'anterior encara que més llarg.
Només sortir de la canal, anem també a la dreta, i trobem uns antics ferros per passar una torrentera. Ara que no fan gaire falta no els han tret!!!
La tercera canal (2602 m.) és menys compromesa que les anteriors encara que cal anar amb compte a la sortida. Dalt de tot hi ha una creu que ens ajuda a orientar-nos en el camí de baixada. Si no trobes la creu no davallis per enlloc ja que vol dir que no estàs en l'indret indicat. A partir de la tercera canal el terreny esdevé pedregòs i atarterat i cal anar seguint la munió de fites i de carrerons que hi ha per tot arreu. Cal anar amb compte especialment a la baixada ja que de pujada tots duen al cim.
3 h 50 min. Cim de Midí d'Ossau o point de França (2884 m.). La visió sobre el Balaitous i Frondelles, l'Anayet deuen ser meravelloses pel que vam intuir entre els núvols que no ens van deixar veure gaire el país.
A la baixada vam muntar un parell de rapels, evitables si teniu una mica d'empenta.

Dificultat: Alta. Camins ben fresats. Nivell d'escalada: PD+
Material: Cal portar una corda de 60 metres, boudries i casc.
Temps: 3 h 50 min (anada).
Distància: 14,83 (anada i tornada).
En el Wikiloc podreu trobar el track per si us interessa (clicar sobre el mapa)

1. tu no erets repubicà!!!!!! traidor!!!!

2. De tota la vida però això no vol dir que no m'imposi un bon pic reial.

3. Justet Joan Ramon. El pastor hi va pujar perquè totes les tardes l'ombra del Midi li entrava per la porta de la barraca i va entendre que era una invitació del mateix Midi. Falten fotos,croquis, l'he trobat pobre, trist.

1. No pateixis no et pots perdre de cap forma és una clàssica que em fa baixar el curriculum d'asalvatjat.

2. ja sé que és difícil perdres, sobretot un diumenge d'estiu, però "sa majestat" voldria una entrada amb més empenta!!!!!!

3. NO perdem el temps... Hi ha track, hi ha mapa, hi ha descripció (millor que les que he trobat per allí que són molt personals).

4. Doncs a mi m'ha encantat, com totes les excursions que vas escrivint aquí.

1. Gràcies Arnau. De totes formes sé que Jerkout no m'ho diu amb mala llet. és/som així.