GREDOS (2): PORTILLO DE LOS MACHOS - CUCHILLAR DE LAS NAVAJAS - ALMANZOR

Per tenir una visió de conjunt mira aquesta pàgina.

La majoria de la gent puja per la canal de la Portilla Bermeja i després assoleixen el cim de l'Almanzor. Però nosaltres vam voler ser més originals i vam pensar que podríem pujar per la canal del Portillo de los Machos i després crestejar el Cuchillar de las Navajas per arribar finalment a la Portilla Bermeja. Ens va sembla una molt bona combinació. Vam anar a preguntar-li al guarda que ens va comunicar que no presentava cap dificultat especial. Així que amunt, per la canal de los Machos...

Forma original de pujar al pic Almanzor. La normal resulta molt curta.
Dificultat: Mitja. Cal tenir present el pas de cimal al pic que requereix l'ús de mans i peus i saber trescar per  una cresta amb blocs de granit.
Distància:   11,3  km
Desnivell:  860 metres
Temps:  4 hores  12 minuts.
Itineraris circular.

Sortim del refugi de Laguna Gran (1950 m.) i ens dirigim vers la costeruda canal del Portillon de los Machos. Anem seguint el riu que pot baixar sec.
10 min. Travessem el riu i tirem amunt. A la dreta deixem la tolla Esmeralda, ideal per anar a banyar-se després de l'excursió que està sota una petita cascada.
Ens enfilem per l'esquerra i trobem les primers fites que ens serveixen per passar per una petita feixa.
Poc després ens posem al centre de la canal i anem pujant amb paciència seguint les fites. Anem contemplant els esvelts Hermanitos que deixem a l'esquerra. Dalt trobem un sender borradís que ens duu a la base de la Penya del Casquerazo. A l'esquerra deixem també l'agulla del Perro que fuma.
1 h Grimpem unes roques per una fissura sense gaire dificultat (PD-) que ens permet assolir el cim del Casquerazo (2436 m.). Veiem que el Cuchillar no és tan fiera com el pinten doncs pel vessant meridional no és tan vertical com el que cau sobre la Laguna Grande.
1 h 5 min. Arribem al Portillon de los Machos (2387 m.) i ens enfilem al Cuchillar. Veiem que les fites ens fan seguir tota la cresta enlloc de fer la diagonal.
1 h 27 min. Coronem el Solanillo (2463 m.) que és la màxima elevació del Cuchillar en el costat est de la muntanya. Continuem pujant i baixant bloc i més blocs amb algun pas més exigent que superem amb algun pas llarg.
2 h 04 min. El Sagrao (2507 m.), abans però hem de passar un pas estret pel costat nord (Laguna grande) on han instal·lat una corda.
Continuem pita avall.
2 h 19 min. Arribem a la Portilla Bermeja (2418 m.) per on arriba el camí normal del refugi. Ja ens trobem gent que està pujant. Durant tota la travessa albiràvem excursionistes al cim.
2 h 47 min. Passem per damunt del portillo del Grampó i anem seguint les fites que ens obliguen a contornejar-nos i fer moviments atlètics. Cal ressaltar el darrer que és un tram vertical amb bona presa que impressiona (PD+) i més si pensem amb la baixada. Voltem el cim i arribem al cim del pico del Moro Almanzor (2592 m.) (3)  amb el seu vèrtex geodèsic. Trobem aventurers que van amb keds (bambes) i material de muntanya molt precari.
Baixem amb cura el primer pas i anem seguint les fites, quan arribem al portillo del Grampó ens tirem avall vigilant no tirar pedres doncs hi ha muntanyencs per sota. Si el vostre nivell és una baix és millor voltar per la Portilla Bermeja.
No hi ha camí evident però hem de baixar una canal, fer cap a una esplanada i cap al refugi de la Laguna grande (4 h 12 min.
Per obtenir el track del Josep Lluís:

1. M'has fet venir records de quan hi vai pujar de canalla, primer amb dos mossèns catalans, i després amb una senyora guàrdia civil. Ja veus que el republicanisme hi té molta fenya en aquelles contrades. No he llegit res sobre els torreznos, les llenties o el chorizo de mi tia... t'has perdut el millor de la contrada doncs... Salut i mantecaos!!!