ELS CIMS DE PORT DEL COMTE PEL VESSANT SUD

L'altre dia us vaig explicar l'ascensió des del vessant nord (estació d'esquí de fons de Tuixent). Avui faré la descripció des de l'estació d'esquí alpí de Port del Comte (vessant sud). Així veureu que una muntanya té moltes més possibilitats que un anar i tornar.
Dificultat: Baixa, encara que sempre depen de l'estat de la neu.
Desnivell:  500  m.
Distància: 8,5  km.
Temps: 3 hores 08 minuts.
Arribo amb cotxe fins l'aparcament de l'Estivella - Clot de la Vall (1935 m). Hi ha plafons que indiquen diferents possibilitats per pujar al Padró dels 4 batlles entre d'altres cimals.
De totes formes haureu de sortir per l'esquerra i vorejar una gran bassa que van muntar per fer la neu artificial. Ja teniu aigua però us falta fred per fer neu... les pistes estan tancades per falta de neu. Segurament amb neu (i aquest sector obert per esquiar) no podríeu fer l'aquesta opció.
20 min Per l'esquerra surt un trencall, no gaire evident que indica un itinerari que es pot fer anar sempre, independentment de si les pistes estan obertes o tancades. Estan marcades amb el color negre. Puja pel Clot de la Vall. Vaig per la dreta, més evident. Estic pujant per una pista d'esquí.
38 min Cruïlla de pistes d'esquí. Tiro pita amunt.
1 h 08 min Nova cruïlla. Tornaré per l'esquerra. Continuo per la pista principal cap a la dreta.
1 h 16 min Esplanada de l'Estivella (2225 m.) amb instal·lacions de l'estació de Port del Comte.
Continuo per la plana.
1 h 22 min Faig cap a una pista d'esquí i giro a l'esquerra, amunt.
1 h 35 min Coll de l'Estivella (2293 m). Tiro cap a la dreta, una mica a la dreta ja que vull coronar un dels cims més modestos de la contrada, l'Estivella.
1 h 42 min Tossal de l'Estivella (2338 m) a l'extrem llevantí de la serra de Port del Comte. Té la particularitat que permet veure el llogarret de Tuixent. És un lloc molt tendre.
1 h 48 min Torno a estar al coll d'Estibella. Ara tiro a l'esquerra. Vull pujar per una carena que tinc davant. A la dreta albiro els fondals de l'Estivella que enllaça amb els dominis esquiables de Tuixent.
2 h Enllaço amb l'itinerari que vaig fer l'altre dia pujant de Tuixent. Hi ha un tira-pits final que requereix posar-hi atenció.
2 h 07 min Tossa Pelada (2379 m). Al fons tenim els circuits d'esquí de fons de Prat Llong. Al fons Andorra, el Cadí, el Pedraforca, les muntanyes del Pallars .. els ulls es perden contemplant l'entorn i els hem de dir que es centrin en la nostra propera fita: El Padró. Vaig cap al sud.
2 h 13 min Collet (2329 m.). Tiro carena enllà.
2 h 21 min Cim del Pedró (Padró) dels 4 batlles (2386 m) cim més alt de la serra de Port del Comte amb la panoràmica més extens cap al migdia.
Tiro per l'esquerra i em poso a una canal més dreta. Poc a poc, va augmentant el pendent. Cal anar amb cura, de vegades pot anar bé baixant fent alguna ziga-zaga.
2 h 38 min Faig cap a un collet (2290 m). Per la dreta baixa la rasa del Clot de la Vall. Vaig per l'esquerra. Hi ha una pista que hi davalla. En algun moment podem adreçar per un fort pendent.
2 h 44 min Arribo a la rasa de l'Estivella per on he pujat. Segueixo el camí de baixada.
3 h 08 min Aparcament de l'Estivella i final de la travessa.