EXCURSIÓ AL TOSSAL DE MORADILLA

La fita d'avui és assolir el tossal de Moradilla que contsitueix un dels cims més interessants de l'entorn urbà de la ciutat de Lleida. La seva ubicació l'ha convertit en un dels elements de la història local més interessant de les nostres contrades. Personalment em dur molts bons moments viscuts allí. Entre d'altres, aquí vam fer la foto del llibre Itineraris pel Front del Segre.
Vaig a situar-vos una mica sobre els elements culturals que trobarem en el cim del tossal de Moradilla:
- Jaciment de l'edat del bronze (ja estudiat per l'arqueòleg Rodrigo Pita Mercé.
- Jaciment de l'edat de ferro-ibèric.
- Poblat medieval. Observar algunes sitges que trobarem per tota la serra.
- En el segle XVIII es va construir una torre de comunicacions que enllaçava tota Espanya amb senyals visuals i que es va provar durant les guerres carlines com forma de comunicació però aviat es va descartar aquest sistema per les dificultats meteorològiques i l'aparició del telègraf.
- Durant la Guerra Civil es van bastir unes fortificacions que són molt interessants que envoltaven aquest indret que domina la carretera de Lleida a Barcelona. No va arribar a entrar en combat.
- L'any 1959 es va filmar en els seus vessants la pel·lícula "La Fiel infanteria" que tanta transcendència va tenir en aquella Lleida grisa i avorrida de la postguerra.
- Vèrtex geològic.
- Està inclòs en el llistat dels l00 cims de la FEEC
Ja veieu una fita de primer ordre que els lleidatans amb les lleidatanes haurien de córrer amb assíduament per valorar el nostre patrimoni. L'altre vegada que vaig estar vaig trobar un altre niu de metralladores que malgrat haver-hi estat molt cops encara no havia localitzat.
Proposta molt interessant al voltant del terme de Lleida. Interessant pels seus vestigis històrics.
Dificultat: Baixa.
Desnivell:  110 metres
Distància: 10  km.
Temps: 2 h 32 minuts.
Itinerari circular
Com arribar-hi?  Llegiu la descripció que faig de l'itinerari:
Els temps estan presos tenint en compte que anava observant els ocells amb els prismàtics i poden ser més breus.
Ens situem en el polígon dels Frares, i cerquem el Mercat central de Fruites i el CIM Centre Integral de Mercaderies al fons de carrer D. Coordenades UTM: 31T  x=306830  y=4609492
Tiro la carretera avall.
4 min. Abandono la carretera i agafo la sèquia quarta del Canal d'Urgell per la dreta.
9 min Passo per sota de la variant sud i seguim la sèquia. Vaig per la banqueta de la dreta hidrogràfica (esquerra en la direcció). El camí està protegit per una filera de plàtans que a l'estiu ens fan ombra i a l'hivern deixen passar els raigs del sol. Indret molt bell i que recordo perfectament de jove quan venia a córrer per aquests rodals. Llavors no existia el polígon i l'agafava més enllà. Entre els arbres ja albiro el tossal de Moradilla.
31 min Cruïlla de camins. Travesso el camí d'Alcoletge a Artesa de Lleida. Continuo per la banqueta que s'enfila amunt formant alguns salts d'aigua.
42 min A l'esquerra em queda una bassa i un camí que agafaré després. Continuo pujant.
45 min Esplanada on trobo una casilla que eren les cases on vivien els sèquies que donaven l'aigua del canal, seguint un estricte ordre fixat. Havia hagut molt conflictes en la repartició de l'aigua vital per la producció agrària. En aquest punt es creuen el canal Auxiliar i la quarta sèquia del Canal d'Urgell. Opcions que permeten bones alternatives excursionistes. Però jo m'he proposat anat al tossal de Moradilla i tiro endarrere.
48 min Agafo el camí carreter a la dreta que voreja la bassa de rec. Tram també molt agradable amb la companyia de l'aigua.
Hi ha algun moment que el camí es no és gaire evident.
1 h 03 min. Faig cap a un sender evident a l'esquerra. Aquí he d'estar atent ja que un sender poc evident en els seus 20 primers metres surt a la dreta. Coordenades UTM: 31T  x=309111  y=4609324 però aviat esdevé un camí carreter prou clar. Vaig per l'antiga carrerada de Lleida.
1 h 10 min M'incorporo a una pista més evident que segueixo a l'esquerra.
1 h 15 min Surto al camí de Moradilla i vaig a l'esquerra.
1 h 25 min Collada (202 m.). Deixo la pista i agafo un sender que surt a l'esquerra vers la carena que davalla del tossal. Hi ha una pista que va a una casa/granja propera. Pujada.
1 h 35 min Torre de comunicacions i un dels punts més importants en la pel·lícula de "La Fiel Infanteria". Darrera hi ha el vèrtex geodèsic (242 m.). Baixo per la carena oposada. Trobo l'estructura d'un niu de metralladores volant i que costa de reconèixer.
1 h 40 min En l'interior d'una roca arenisca hi ha trinxera que la recórrer (una cinquantena de metres) amb espitlleres als dos costats encara que en el vessant que dona a la carretera hi ha sortides on hauria peces d'artilleria encarades a la carretera N-II de Lleida a Barcelona. En la part central trobem la joia de la corona. Una placa que ens recordo els  soldats que la van construir i defensar encara que ja he comentat que no va entrar en combat ja que el 6 de gener de 1939 quan els feixistes van ocupar la riba esquerra del riu les tropes republicanes havien abandonat la ciutat abans de ser encerclats per l'avançament dels franquistes.
Segueixo la carena en direcció oest. Aviat ens trobem sense camí i hem d'anar " a l'aventura" la nostra fita és una cabana que veiem enfront.
1 h 53 min Arribo a la cabana on arriba un camí carreter.
1 h 57 min Surto al camí dels Alamús a Lleida. Vaig a la dreta.
2 h 02 min Cruilla de camins. Tiro recte pujant en paral·lel a la Autovia de la Variant Sud.
2 h 20 min M'incorporo a la Quarta sèquia del Canal d'Urgell i al camí d'anada. Travesso la variant Sud per un túnel.
2 h 27 min M'incorporo a la carretera que va al polígon del camí dels Frares per sota. En creuar-la veig que hi ha un carrerany que puja per la muntanya i prefereixo resseguir.lo.
2 h 32 min Arribo al polígon i on he començat l'excursió.