LLIBERTAT: EL TOSSAL DEL PEDRÓS D'ALBATARREC

Després de 50 dies de romandre confinats a casa, avui he pogut sortir a caminar. Però, encara hi ha restriccions i només podia anar pel terme del meu poble. La primera fita que m'he marcat ha estat pujar al Pedró d'Albatarrec.
Ha estat molt emotiu poder sortir de casa i anar a caminar, super emocionant encara que guardo un record per la gent que no ha pogut fer-ho. A Catalunya avui eren més de 10000 en el recompte real que està fent la Generalitat. Un record per a ells/elles i al personal sanitari i d'altres sectors que ens han sabut cuidar. Gràcies. Sense vosaltres no ens haguéssim sortit... com sembla que en sortirem.
Ha estat un moment molt especial la sortida de casa amb la motxilla, el GPS per anar a caminar. M'ha acompanyat la Montse en aquesta primera aventura. Hem trobat força ciclistes i a la tornada gent del poble que anava cap al Tossal. Tothom teníem ganes de sortir, esperem que ho fem bé i no tinguem una recaiguda forta de la pandèmia. Salut i ànims.
La nostra fita ha estat el Pedró d'Albatàrrec el punt més elevat del terme on hem trobat a en Paulino Grau i ens hem fet un fart de riure però guardant la distància.
Sortida curta que ha servit com a primera toma de contacte amb la natura després del confinament.
Dificultat: Molt baixa. Orientació fpacil doncs aviat es veu el tossal.
Desnivell:  60  metres
Distància: 6  km.
Temps: 1 hores 20 minuts.
Ens situem en el centre del poble i agafem la carretera local que va a Alfés (L-700). Als pocs metres trobem el canal de Serós que és on comencem l'excursió. Coordenades UTM: 31T  x=300447  y=4605079. Seguim per la carretera.
4 min. Bifurcació. Anem a l'esquerra deixant la carretera. Cartell que ens indica cap al Tossal. Als pocs metres deixem el camí de les Eres i continuem per la dreta.
6 min: Deixem el camí a la dreta i anem per l'esquerra. Al fons albirem ja el tossal clarament definit.
18 min Passem per damunt del pont de l'autovia.
24 min Deixem a l'esquerra el cap que puja al costat del tossal Petit del Pedró.Segons sembla havia hagut en aquest indret un jaciment però les explanacions del terreny el van malmetre. Una mica abans hi ha uns murs de pedra que algú que em comenta que podrien tractar-se de pedres de l'antic poblat. A la tornada hi pujaré a fer un cop d'ull.
Seguim el camí asfaltat.
28 min Trencall a la dreta. Deixem el camí asfaltat que va a Artesa de Lleida. A l'esquerra hi ha una casa i un sender que baixa.
29 min. Deixem una pista a la dreta per on baixarem.
Deixem un sender que baixa de la muntanya i seguim per la pista.
31 min. Agafem un sender que surt a la dreta.
34 min Sortim en un collat que hi ha a la carena. Pugem per la dreta vers el cim.
37 min Assolim el cim del Pedró d'Albatarrec (229 m.) Vèrtex geodèsic més alt del terme. Amb una excepcional visió sobre la ciutat de Lleida i el teló de fons del Montsec. Fa un dia amb l'aire molt net que esdevé el millor premi en aquests dies de captiveri. Ens trobem al Paulino que està aquí amb la bici i riem una bona estona.
Fem petar la xerrada guardant la distància reglamentària. Finalment decidim seguir la carena enllà. Cal observar que sota del vèrtex havia un refugi que era una post d'observació de l'aeròdrom d'Alfés també  designat en els mapes franquistes com aeròdrom d'Albatàrrec.
40 min Arribo a l'extrem de la serra encarada vers Lleida. Encara es pot veure un post d'observació, mig colgat per la vegetació. Coordenades UTM: 31T  x=302452  y=4604239.Segueixo un corriol que gira a l'esquerra i faig cap a l'aparcament del refugi del Caçadores. Girem a la dreta.
47 min Enllacem amb el camí de pujada i anem a l'esquerra per anar a buscar el camí d'Artesa de Lleida a Albatàrrec per on hem pujat.
52 min. Abandono l'asfalt i m'enfilo cap al Tossal Petit (190 m.). No hi ha res d'especial però sempre pujo esperant trobar algun indici de l'antic poblat del Pedrós però està totalment modificat.
A la tornada al camí principal, però hi ha un cirerer que ens tempta a agafar els seus fruits que ja estan al punt. No hi ha millor plaer que abastir-nos de productes naturals fent la competència als pardals que també s'estan menjant les cireres. Per cert, veig volar una parella d'aligues daurades que també he vist volar prop d'Albatàrrec aquests dies. Estan festejadores.
No incloc en la relació del temps la pujada al Tossal Petit ni el temps collint cireres.
Seguim per l'asfalt.
1h 20 min Tornem a estar a la vora del canal de Serós on hem començat la caminada. Tornem a casa però estem contents per sentir la sensació de llibertat.