GARRIGUES ENCISADORES: CIRCULAR DEL MAS DE MELONS A MATXERRI

Torno als secans del Mas de Melons i descobreixo tota la bellesa de les Garrigues en aquest final d'hivern que ja anuncia la propera primavera. Ha plogut i la natura es mostra empoderada. És un plaer caminar-hi pels seus comellars i clotades suaus. L'altre dia vam anar d'Aspa al Mas de Melons. En el mas de Melons vam veure un recorregut que anava i tornava a Matxerri i hem decidit anar a fer aquest tomb. Recorregut ideal on fruïm d'una panoràmica del Pirineu excepcional. Cal venir un dia amb l'aire net i us quedareu espatarrats.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Passejada ideal per descobrir racons bells de les Garrigues.

Dificultat: Baixa. Camins ben senyalitzats.

Temps: 2 hores

Com arribar al Mas de Melons? Ens situem en el Pont del riu Set sota del poble d'Aspa en la carretera a Artesa de Lleida (LV-7021) Coordenades UTM: 31T  x=305855  y=4596609 i agafem una pista asfaltada cap a Castelldans i Mas de Melons. Cartell informatiu.

3,4 km Trencall a la dreta vers el Mas de Melons. Cartell. Pista de terra.

42 km Aparcament del Mas de Melons, una masia imponent situada en un lloc privilegiat. A la dreta de la casa podem veure l'escultura en record de dos agents rurals vilment assassinats per un caçador irascible. Un cas que va commocionar les Terres de Lleida.  Un cop al Mas de Melons podeu fer un tomb per les seves instal·lacions. Perdueu-vos una mica pels voltants.

Marxem per la pista per on hem vingut. Als poc metres agafem un trencall a l'esquerra.

9 min Petita collada. Baixem pel vessant oposat. Davant tenim l'espectacle superb dels Pirineus on podem veure: el Mont Perdut, Posets i Aneto (les tres muntanyes més altes del Pirineu en un cop d'ull), el Cotiella, el Turbo, el Montseny de Pallars, les muntanyes d'Andorra, el Cadí, la serra de Port del Comte, en un nivell inferior, la serra de Guara, el Montsec, la serra de Mont-roig, serra d'Aubenç... i al mig en un nivell inferior la ciutat de Lleida amb la Seu Vella. Ja sé que no em creieu... aneu a veure-ho i punto. Anem baixant i fruint de la perspectiva.

18 min Sortim a la carretera d'Aspa a Castelldans. Anem uns metres a l'esquerra i aviat trobem un trencall a la dreta. Anem per l'esplanada del Roquís. Veiem una carena formada per roques sugerentes ben arrodonides.

34 min Arribem a bassa dels Roquissos (que em recorda més a un pou amb escales per descendir). Anem a la dreta. A partir d'ara trobarem força trencalls amb la prohibició de pas per protegir la nidificació d'ocells protegits. Respecteu les indicacions. Passem per sota d'un turó amb una cabana amb al sostre destruït.

38 min Bifurcació. Per la dreta podem escurçar el recorregut, però preferiblement anem a l'esquerra. Totes les cruïlles estan indicades amb cartells.

51 min Baixada cap a la vallada de Matxerri.

58 min Arribem al mas de Matxerri on destaquen els grans corrals per guardar el ramat. M'atreveixo a formular l'hipòtesi que etimològicament Matxerri voldria dir el mas de xerri (xerri és la fenta de les ovelles i que era molt emprada com adob). Darrera puc observar algunes sitges. Hi ha un corriol que s'enfila cap al tossal del darrera.

1 h. 03 min Mirador de Matxerri (308 m.) on podem aguaitar part del nostre recorregut. Baixem de nou al mas i agafem la pista de l'esquerra.

1h 19 min Per l'esquerra marxa una pista cap a una font que deixem per un altre dia. Cartell. Continuem recte.

1 h 22 min Cruïlla. Anem a la dreta. Estem seguint el GR-3. Recte aniríem a Castelldans

1 h 24 min Passem pel costat de la cabana de Baluard. A partir d'aquí hi ha nombroses cruïlles però totes estan perfectament indicades. Les marques blanques i vermelles també ens ajuden.

1 h 45 min A l'esquerra deixem el camí cap a la cabana de Tancat Vell.

1 h 49 min Travessem la carretera d'Aspa a Castelldans.

2 h Arribem al Mas de Melons.