CIRCULAR D'ASPA AL MAS DE MELONS - CABANES DE VOLTA i ALTRES EDIFICACIONS

Monument en record dels dos guardes rurals assassinats per un caçador. Una persona amb una arma a la mà sempre és perillosa. El millor record per aquests defensors de la natura.
El recorregut permet descobrir raconades prou desconegudes de la nostra comarca  i de les Garrigues que ara, després de la nevada, estan meravelloses. En qualsevol lloc pots trobar una cabana de volta, un pou... una edificació defensiva (que crec que poca gent coneix, ni els historiadors). Un conjunt de sensacions totals que em fan estimar l'excursionisme com font per aprendre i estimar cada dia més la natura.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Ideal per descobrir l'encant de l'Espai natural del Mas de Melons.
Dificultat: Baixa si s'evita la pujada a l'edifici defensiu bastit dalt d'un turó.
Temps: 1 hora 57 minuts.

Accés: Sota del poble d'Aspa hi ha el riu Set que trobem per la carretera que va a Artesa de Lleida (Lv-7021). Ens situem en el seu pont i agafem un trencall cap a Castelldans. Als 800 metres hi ha una bifurcació a la dreta on aparquem.

Estem en el GR-3 en l'etapa que va de Les Borges Blanques a Aspa. Seguim l'itinerari cap a les Borges.

2 min Bifurcació. Agafem la pista que puja per l'esquerra (GR, perfectament senyalitzat) i deixem el camí que va per la llera del riu Set). Alerta: Aquí el GPS va deixar d'agafar senyal i traça una línia recta, però es pot seguir perfectament perquè anem pel GR. Pujada.

A l'esquerra ens queda a uns 50 metres una balma amb pedres a l'entrada, no té gaire interès. Continuem per la pista. Coordeandes UTM: 306776 - 4595999

Arribem dalt de la carena i iniciem una forta baixada a cercar la vall de Melons. Davant albirem unes roques que criden la nostra atenció. Dalt hi ha un mur de pedra. Em pregunto que significa.

30 min Deixo la pista i m'enfilo cap a les roques.

35 min Entre els camps trobo uns forats en sentit recte. Sé que corresponen a ubicacions de bigues de fusta que sustentaven el sostre d'una edificació. Ho he vist en altres llocs. Resulta interessant. No resta cap altra senyal. Coordenades UTM: 31T  x=307576  y=4595862
En mig de l'herbassar em dirigeixo vers les roques altives que tinc damunt.

40 min Entrada de la fortificació defensiva. Només ho puc fer per un mur de roques que tapa l'entrada, per on passo aplanant-me. Potser hi ha algun altre pas però hi ha molta vegetació. Coordenades UTM: 31T  x=307654  y=4595849

Entrada
Dalt hi ha una sèrie de murs de protecció. Per pujar dalt passo per damunt del pas estret com una mena de pont. Estic segur que es tracta d'una construcció defensiva prominent. No sé el nom del tossal. Crec que té aquest punt de misteri que tant m'agrada. Ara diré allò de que aquesta edificació en un altre camí estaria plenament catalogada i protegida. Aquí el màxim oblit. Coordenades UTM: 31T  x=307660  y=4595843

Observo un caneló repicat a la roca per recollir l'aigua. surto per l'altre extrem i vaig per un camp.

45 min (sense incloure el temps d'exploració). En l'extrem del camp trobo un carrerany que vaig seguint prou bé.
49 min Un carrerany tira amunt - més evident - però hi ha un altre en un principi menys evident que va recte. Tenim el mas de Melons que veiem fa estona i ens ajuda a orientar-nos. Darrera ens queda un amagatall sota una roca amb una mur lateral. Coordenades UTM: 31T  x=308062  y=4595731

1 h 02 min. Mas de Melons bastit dalt d'un turó, dominant la contrada. Construcció de grans dimensions. Una mena de casalot rural. És la seu del Centre d'interpretació de l'Espai Natural dels Secans de Melons i alfés. L'edifici i el seu entorn està en molt bon estat. En els finestrals hi ha força nius d'ocells instal·lats. Hi ha un mur exterior que protegeix l'edifici. En un lateral trobem el monument als dos guardes rurals que van morir en acte de servei als que m'he referit en iniciar aquesta entrada.
En una porta podem adonar-nos dels impactes de bala que es veuen en els carreus (desconeixem l'origen). Coordenades: 31T  x=308577  y=4595375

Uns metres més a migdia també hi ha una mena de mirador sobre uns trulls. Una barana impedeix arribar a la part més interessant de les sitges. Trobem dos plafons que ens informen d'altres itineraris i dels ocells que podem trobar per la contrada. Tot excepcionalment cuidat.
Anem vers un pal indicador que ens indica la ruta cap al mas de Matxerri. Agafem la pista que surt per darrera de la casa, la que va més a l'esquerra.

Excepcional panoràmica sobre la ciutat de Lleida i el seu entorn mentre anem baixant.
1 h 20 min Fem cap a la pista asfaltada d'Aspa a Castelldans. Anem a l'esquerra.
1 h 24 min Agafem un trencall a la dreta. A la vora hi ha un cartell d'obres de la carretera.
1 h 26 min Anem a l'esquerra seguint un camí poc evident els primers metres.
1 h 28 min Arribem a una curiosa cabana de volta amb dos nivells. Damunt de la volta han aprofitar per bastir una altra cabana. Coordenades UTM: 31T  x=307626  y=4596614

Uns metres més enllà hi ha un pou sec. Retornem a la pista asfaltada ( 1 h 34 min). Anem a la dreta, tot baixant cap a la fondalada del riu Set.

1 h 42 min Vall de Melons. A l'altre costat veiem una altra cabana de volta. Ens hi dirigim.

1 h 46 min Cabana de volta. Coordenades UTM: 31T  x=307122  y=4596225

Retornem a la carretera i seguim avall.

1 h 57 min Inici del recorregut on hem començat la travessa.