PELS DOLMENS DE CORTIUDA (PERAMOLA)

Aquests darrers dies l'atzar - o potser no l'atzar - m'ha dut a fer excursions per Cortiuda (Peramola) on hi ha un refugi de muntanya que porta el Damià. Mirant la zona veig que hi ha un grapat d'enterraments megalítics que penso condensar en aquesta entrada del blog. La informació l'he trobat en la pàgina http://dolmensmenhirs.blogspot.com/ on hi ha les fotografies i les coordenades però no hi ha una explicació de com arribar-hi i l'estat en que els trobarem.

1.- DOLMEN DEL SOLÀ O DE FORMIGUERA:

A la sortida del poble de Peramola quan agafem la pista (pujada ferma) cap al refugi de Cortiuda posem el comptaquilòmetres a zero. En el km 6,8 hi ha una esplanada on aparquem. Una modesta fita ens indica un camí a l'esquerra que seguim. Coordenades UTM: 31T  x=354100  y=4660327

El camí va planejant. Hi ha trams on es pot observar a l'esquerra un marge de pedra prou rellevant que ens parla que fou un camí important.

3 min A la dreta hi ha un forat d'un parell de metres amb la continuació obstruïda. Podria tractat-se sols d'una escletxa poc profunda. Coordenades UTM: 31T  x=353949  y=4660339

6 min Runes de l'antiga casa de Solà amb abans havia viscut el ferrer de Cortiuda. Seguim la direcció que duiem, primerament menys evident. Passem per un cobert a la dreta i més endavant una deu d'aigua Coordenades UTM: 31T  x=353573  y=4660275

13 min Arribem a una petita collada. El camí principal davalla cap a la rasa de Cortiuda (deures per un proper dia). Anem a l'esquerra seguint un corriol enfitat.

15 min Dolmen del Solà o Formiguera on encara es pot albirar el túmul que envoltava el dolmen. La llosa superior és prou gran i cobreix encara la cambra funerària a la que no es pot accedir ja que hi ha poca obertura ja que els pedres laterals estan poc elevades. En alguna clariana del bosc podem veure a l'altre costat de la rasa de Cortiuda podem veure l'agulla de Picals. Darrera d'ella hi ha el Dolmen de la collada de Picals però resulta més pràctic anar per la pista de darrera. Retornem a la pista.

Track del recorregut: Agafar l'opció de tornada, la primera fou l'exploració.

2.- DOLMEN DEL COLL DE BELTRAN:

Es pot anar en cotxe anant amb cura per la pista. Sortim de l'aparcament del refugi de Cortiuda.

0,5 km Cruïlla de camins. Per la dreta puja el camí procedent de Peramola. Anem a l'esquerra.

1,1 km Passem per la imponent casa de Cal Bertoli que em té el cor robat. Un cop passada agafem un trencall recte on la pista no està tant bé. Cal anar amb cura. És la pista que puja del barranc de Rialb.

2,5 km Coll de Beltran, poc destacat, on aparquem. A la dreta de la pista hi ha el dolmen del coll de Beltran que està passat un trencall que s'enfila decididament amunt. El dolmen està a tocar de la pista amagat per un arbre. Es tracta d'una construcció modesta sense llosa superior. Es pot observar les pedres laterals que la sustentarien i formaven la cambra. Coordenades UTM: 31T  x=352892 y=4660890

3.- DOLMEN DE LA COLLADA DE PICALS:

Sortim del coll de Beltran. Agafem un corriol poc fressat que davalla cap a la rasa de Cortiuda. Mentre anavem per la pista podem veure una agulla prominent en aquest costat del barranc. És l'agulla de Picals. Per ajudar-nos a situar-nos una mica, cal tenir present que les restes del dolmen està en la collada de Picals. Anem baixant sense sender però no es baixa malament, podria ser pitjor.

7 min Trobem un petit grau que ens supera sense dificultats. Davant ara tenim ja el contrafort del Picals.Continume baixant.

13 min Dolmen de la collada de Picals. Només hi resten les pedres laterals i força disseminades per la qual cosa costa distinguir la cambra funerària. No hi ha cap vestigi que ens parli de la llosa superior. Coordenades UTM: 31T  x=352994  y=4660585

Com he caminat poc decideixo remuntar el Picals que m'ofereix una panoràmica excepcional sobre el barranc de Cortiuda, les cases i l'emplaçament del dolmen del Solà a l'altre costat de la barrancada. Entre pujar i baixar fins al dolmen cal posar-hi 8 min.

Per tornar a la pista cal afegir 22 min.

4.- LES 3 CISTES DEL COLL DE CREUS:

Cal pujar al coll de Creus que efectúa des de cal Bernardí (Veure descripció a l'itinerari). Són 45 minuts d'ascensió fins al coll i cercar les tres cistes a l'esquerra del coll. Coordenades UTM 31T  x=353236  y=4662200. Són tres enterraments amagats entre arbres. Els tres estan a tocar.