ARA O MAI: LES MINES DE CARBO DE CORÇA

En Ramon Monreal de Tremp em comenta que com hi ha tan poca aigua a l'embassament de Canelles es pot veure les antigues mines de Corçà de la Pardina. Els ulls se m'obren com una òliba...he d'anar. Ho comento a alguns companys i fem un petit grup per descobrir un petit tresor local que resta negat per l'aigua, i ara podem.

Deixem el vehicle a l'aparcament de la Pertusa (Corçà).

3 min. Aparcament vell de la Pertusa. A l'esquerra hi ha l'encisadora ermita de la Pertusa. Una meravella. Tiro camí enllà. Vaig per GR - 1 que vaig marcar fa molts anys.

11 min. Trencall. Per la dreta surt el sender que va a al ferrata de la Pardina i el sender que pujava al castell de Llorenç. El nostre camí davalla.

19 min. Travesso el barranc de la Pardina i remunto la vallada.

21 min. Restes de la masia de la Pardina (i pensar que de jove hi havia dormit). A l'entrada hi ha un cartell que indica Font. De fet la font està a l'esquerra, encara es poden veure la bassa envoltada d'esbarzers però està seca. Seguim un sender de la font prou evident que va passant per antics camps. A la tornada vindré pel sender que passa per davant de la casa. Hi ha força fites i cintes penjades als arbres.

28 min A la tornada m'incorporaré per l'esquerra. Poder serà el millor baixador a les mines.

34 min Abandonem el camí (de fet ens hem confós hi hem tirar 8 minuts enllà que després hem reculat - veure el track). Deixem el camí del Pas de Rècua. No hi ha ha sender, baixem com podem. En la part baixa hi ha algun tram tallat que anem vorejant. Enteneu perquè era millor anar per on hem retornat?

47 min Arribem al nivell de l'aigua. Ara baixem millor.

1 h 03 min Restes de la mina. Davant hi ha l'entrada de la mina. Podem entrar uns 50 metres per la galeria que està obstruïda per una caiguda del sostre. Alerta, entrar-hi pot ser perillós. Coordenades UTM: 31T  x=307227  y=4658478 Ens estem una bona estona albirant les restes de les construccions que queden ensulsiades. Albirem l'antiga carretera que anava a la mina i que seguim.

1 h 40 min Pont sobre la barrancada de la Pardina, cobert per un metre de fang. No hi passem. Albirem que la pista està encara colgada d'aigua sota el contrafort de la Pertusa. Tirem endarrere.

1 h 48 min Albirem un contrafort molt marcat que limita la barrancada de la Pardina. Anem pujant cercant el millor pas.

1 h 52 min Sortim del tram colgat per l'aigua de l'embassament, ara sec. Anem cercant el millor pas entre la vegetació. No és un tram de mal pujar.

2 h 02 min Fem cap al camí del pas de la Rècua  per on hem passat abans.

2 h 09 min Mas de la Pardina. Anem a la dreta, creuem el barranc de la Pardina i pugem refent el camí d'anada.

2 h 45 min Aparcament de la Renclusa.