EL PONT TIBETA DE CANALDA

Al peu del poble de Canalda hi ha una bella série de barrancs (el Salt de la Perdiu o d'Urdell i de Canalda) on es va amagar un emboscat (un jove que no volia anar a la Guerra Civil i prefería amagar-se). Per anar a l'amagatall havia de travessar-los. Era un pas exposat, segur que els carabiners no el localitzarien. Fa uns anys van instal·lar un passamà per flanquejar el barranc a l'estil de vía ferrada. Penso que posteriorment, van veure que l'indret es podía travessar per un espectacular pont tibetà que van bastir. Té una llargària de 18 metres

VALORACIÓ: El pont tibetà de Canalda recórrer uns paratges excepcionals, creuant barrancades. A més hi ha el component humà-històric dels emboscats que es van amagar en indrets com aquests per salvar llur vida.

DIFICULTAT: Hi ha un tram que és una ferrata de nivell F1 (fàcil).

TEMPS: 1 hora 56 minuts.

LONGITUD: 5,24 km

DESNIVELL:500 metres

Sortim del llogarret de Canalda, situat al peu de la serra de Port del Comte. En la part inferior del poble hi ha cal Reguer, sota mateix de l'església romànica de Sant Julià. Anem per un campo que ens queda a l'esquerra. En l'extrem inferior esquerrer hi ha uns boixos que travessem i sortim a un sendero que davalla decididament fent alguna zifa-zaga. Alerta costa un xic de localitzar el començament del sender.

15 min Fem cap al barranc de Canalda que travessem i ens enfilem per un corriol poc visible contornejant la muntanya fins fer cap al barrancs d'Urdell o Salt de la Perdiu.

30 min Inici de la ferrata on ens posem l'arnès, dissipador i casc. Hem d'anar una quarantena de metres flanquejant un mur. Es passa per un relleig de roca. Coordenades UTM: 31T  x=377977  y=4664619

35 in Pont tibetà de Canalda que travessem. Són 18 metres penjats travessant el barranc. Un cop estem en l'altre vessant us suggerim que aneu a l'esquerra flanquejant la muntanya. Hi ha un cable de vida i uns esgraons per anar-nos agafant.

En la part final trobem uns esgraons que ens duen a la part baixa del barranc que seguim per la dreta fins fer cap a una cascada recoberta de molsa. Retornem pel barranc fins trobar els esgraons en l'altre vessant de la muntanya que ens deixen a l'inici del pont tibetà que tornem a fer per segona vegada.
50 min Un cop hem creuat de nou el pont ens podem desequipar. Anem a la dreta seguint un sender que va arran de paret.

57 min A sota en la roca veiem una petita porta de fusta. Estem en l'amagatall de l'emboscat. Obrim la porta i entrem a una petita sala d'uns dos metres quadrats on encara es pot veure el llit de palla on va dormir el pròfug. Coordenades UTM: 31T  x=377990  y=4664548. Seguim el camí.

1 h 03 min Bifurcació de camins. Anem a la dreta avall cap al Forat Negre. Una barana metàl·lica ens protegeix.

1 h 07 min Forat Negre, petita balma amb una excepcional panoràmica sobre el llogarret de Canalda que resta a l'altre vessant dels barrancs que hem travessat. Retornem a la cruïlla i tirem amunt.

1 h 14 min Sortim a una gran esplanada oberta que recorrem per una pista amunt.

1 h 21 min Coll de la Creueta on abandonem la pista que tira vers cal Puig-Arnau i agafem un sender que va a l'esquerra. Anem voltant per dalt el barranc d'Urdell.

1 h 35 min Travessem el barranc d'Urdell o del Salt de la Perdiu. Remuntem per l'altre vessant. A la dreta hi ha un cable i uns esglaons que constitueix una variant opcional.

Variant: Ens decantem cap a una escletxa on veiem un cable i uns esgraons de ferro que ens permeten remuntar uns 8 metres drets i després ja caminant seguir la carena fins trobar el GR-1 on podem retornar a Canalda o a Cal Puig Arnau. Coordenades UTM: 31T  x=377820  y=4665118

Pujant el pas equipat de la variant

1 h 41 min Travessem el barranc de Canalda per una palanca.

Seguim el sender ara ben evident.

1 h 56 min Arribem a Canalda.

Per veure la filmació dels Xerpes de Tuixent:

Una altra filmació divertida:

Per obtenir el track de la descripció:

Per obtenir el track des de Puig Arnau, en sentit invers a la descripció:

Per obtenir el track amb la variant: