OH SORPRESA: LA CASA D'ALMACELLES I ELS REGALS DELS MORTS (MAQUIS)


Feia temps que ho anava perseguint. Finalment ho he aconseguit. Segurament una decisión les poques qualitats/defectes que tinc és la perseverant/tossuderia. Sabia que a Almacelles havia una casa que en les golfes havia unes pintades del bàndol feixista. Després d'un parell d'anys he pogut accedir a les golfes i fer les fotografies, per documental l'indret...
En una entrada vaig explicar (veure aquí) que a Almacelles - el meu poble - es va establir el cap de comandament de l'exèrcit d'Aragó. Estava comandat pel general Yagüe. Doncs resulta que en les golfes d'una casa havia hagut un taller d'armament (sembla ser que feien bales) que han romàs amagades/oblidades.

La casa en qüestió es troba al carrer Sant Antoni, núm. 58.. Hi ha tres grans pintades que he penjat en aquesta pàgina. Mirant el parets hem vist petites pintades/guixades menys evidents a primer cop d'ull. En una llegim 1939 i en l'altra Valeriano Perez
EL REGALT DELS MORTS:

Després vaig a parlar amb el Ramón Torrente de cal Muntanyes de la Saira. Hem xerrat molta estona i m'ha ensenyat la gran quantitat de material antic que guarda a casa seva.
Li retrac el tema dels maquis dels anys 1940. M'explica que en el REGALT DELS MORTS, havia sentit dir que una "bandolers" es dedicaven a asaltar, i per la toponimia, matar alguns comerciants que venien de Tamarit de la Llitera cap al mercat de Lleida. Sabien que anaven calents d'armilla. M'explica que de vegades els mercaders dormien en un hostal que havia a la Saira o a l'hostal del Lluc d'Alpicat. A la Saira m'havien dit que la Guardia Civil rondaba per la contrada doncs per aquí trescaven partides de maquis armas. Finalment, a en Ramón li costa certificar si la història  que m'explicat era de la postguerra o anterior. Aquesta partida també es coneguda com Fenollet. Coordenades UTM: 291126 4625146.

Detall



Comentaris