UNA CLÀSSICA: BARRANC DEL BOSC I ROCA REGINA

El barranc del Bosc des del cim de la roca Regina

Volia baixar per les tolles del barranc del Bosc, però resulta que no fa el calor anunciat al meteocat, i fins i tot, cauen 4 gotes. Decideixo fer la sortida clàssica i deixar el barranc per un alter dia.

Text tret del meu llibre: Excursions pel Montsec i muntanyes veïnes. Aquesta excursió ha esdevingut una clàssica. Pensa que van recuperar aquest camí que estava perdut farà uns 20 anys. La travessa ens permet visitar el barranc del Bosc. És un indret excepcional. Flanquegem la base de la Roca Regina, una espectacular muralla gegantesca reservada als escaladors més forts. El barranc es tancat per tots els costats per afraus vertiginosos i el camí cerca el pas entre cingles. Antigament havia estat un barranc molt concorregut per carboners. Les carregues de mineral vegetal, a llom de mules, no podien passar pel camí del barranc per on ens introduïm a la vall sinó que havien de sortir trescant el vessant nord. Hi ha diversos senderons que pugen fins la carena. Però alguns no són practicables en èpoques de pluja ja que hi ha unes tolles que impedeixen la progressió cap a ponent. La ruta que aquí proposem es practicable tot l’any. Si es vol es pot introduir barranc endins per cercar com a mínim dos pujadors més que hi ha, sempre en època seca. Cal tenir present que el barranc del Bosc finalment acaba en una cascada que només es pot superar amb l'ús de cordes.

En el quilòmetre 72 de la carretera C-13, en el tram final del Congost de Terradets prop de Cellers hi ha una bona zona d’aparcament que segueix la carretera vella. A l’esquerra hi ha un aeri pont de ferrocarril que creu el barranc amb la majestuosa paret de la Roca Regina. Aquesta excursió es pot fer perfectament partint de l’estació de tren de Cellers per on transcorre aquest itinerari.

VALORACIÓ: Una gran clàssica. Molt recomanable. Camins molt fressats... nosaltres, el CEL, el vam recuperar farà una vintena d'anys. Suors que ara són oblidades. Hi ha forá cartellls indicatius i pintura verda i, de vegades, groga.

DIFICULTAT: Baixa.

TEMPS: 2 hores 23 minuts.

LONGITUD: 9 quilòmetres

Descripció de l’itinerari:

La sortida comença abans de l’entrada del primer túnel de Terradets (370 m) en direcció a Cellers, el de la Roca Regina. Veiem un cartell informatiu de l’excursió.

Creuem la carretera i passem per sota del pont del tren. Ens introduïm per la vall del barranc del Bosc, per la dreta hidrogràfica. Trobem un altre rètol indicatiu i més amunt, un altre.

Hem de deixar a la nostra dreta el corriol que prenen els escaladors que van a la roca Regina, paret de més de 500 metres d’alçària que contemplarem durant tota la jornada. També es pot agafar per anar o tornar del barranc.

23 min A l’esquerra hi ha una excavació a la roca es tracta d’una antiga prospecció minera a aprincipis del segle XX quan es volia fer un canal exterior que portes l'aigua des de la presa de Sant Antoni fins a Camarasa on fer un gran salt d'aigua per produir electricitat. Era més ecònomic que fer una gran resclosa com es va acabar fent els anys 20. Descens sobtat del camí.

33 min Arribem al fons del barranc del Bosc (405 m). Davant nostre hi ha una fita que ens indica el sender de pujada.

Anem fent revolts per suavitzar el pendent. Veníem per l’obaga i ara ascendim per la solana podem adonar-nos del canvi de vegetació dels vessants.

43 min Arribem a un balcó amb una magnífica vista de la Roca Regina. El camí continua amunt amb els revolts que fan la pujada molt més suau.

1 h Arribem a un collet (590 m) en el Serrat Pedregós. Si anéssim cap a la dreta (E), en un quart d’hora ens arribaríem al cim de la Roca Regina (701 m), amb una vista a vol d’ocell sobre el barranc del Bosc, el pont del tren, la carretera, la Noguera Pallaresa,... En aquest cas, després hauríem de retornar al coll, ja que la baixada directa a l’estació de Cellers hi ha molts rostolls que ens dificulten la marxa.

1 h 15 min Al collet no arribem a creuar la carena, ja que avancem cap a l’esquerra, per un camí que la ressegueix cap a ponent. Tot el vessant nord està repoblat de pins.

1 h 25 min Entrem en la repoblació forestal.

1 h 30 min Nova collada, deixem la carena i anem a cercar, avall, una pista costeruda.

1 h 33 min Fem cap a una pista més important,. Agafem un sender que surt recte. Cartell.

1 h 48 min Arribem a una pista en la part baixa de la vall, a prop hi ha l’embassament de Cellers. Anem per la de la dreta. Als pocs metres trobem una cruïlla, amb un rètol indicatiu; era la pista que hem deixat en el revolt superior.

Passem pel costat d’un vell embarcador del pantà.

2 h 02 min Casetes de l’estació de tren de Cellers. Abans d’arribar-hi, prenem un corriol cap a l’estació propera.

2 h 04 min Estació de trens de Cellers, amb bar i alberg (382 m). Seguim pel costat de la via de tren.

2 h 08 min Baixem a la carretera C-13, en direcció sud. Aviat passem per dos túnels il·luminats i amb un pas estret per a vianants. També podem anar per l’antiga carretera que revolta l’embassament per l’esquerra.

2 h 23 min Aparcament, d’on hem iniciat la caminada.