VOLTANT TRESORS PEL MAS DE MATXERRI (PUIGVERD - CASTELLANS)

Font de les 13 Piques

No hi ha com anar d'excursió amb un bon guia local. Avui he tingut la gran sort que en Josep-Maria Bosch m'ha portat a passejar pels voltants del Mas de Matxerri. Es coneix el terme com el palmell de la mà i m'explica mil anècdotes que em deixa amb la boca oberta. Mireu si he trobat la sortida interessant que penso fer tres entrades: Voltant pels tresors del mas de Matxerri - la roca del Valent - Els emboscats de la cabana de la Pedrera.

VALORACIÓ: No hi ha com anar amb un company guia com en Josep-Maria. Excursió ideal per descobrir aquest entorn de les Garrigues

DIFICULTAT: Mitja. Hi ha força trams que anem sense sender ja que adrecem per anar directament als indrets assenyalats.

TEMPS: 1 hora 42 minuts

LONGITUD: 7,3 kilòmetres

Ens situem al Mas de Matxerri (en el track podeu veure com arribar-hi des de Puigvert), però també poder venir des de Castelldans i d'Aspa. Anem al sud-est pel mig del camp.

4 min Bassa de Matxerri (en Josep- Maria en diu embalç) que recull l'aigua de la vall de Matxerri (molt originals amb el nom no ho som..). Coordenades UTM: 31T  x=309862  y=4597648. Anem a la pista que ve de Castelldans (per no tornar a dir la vall de Matxerri).

12 min Com en Josep-Maria adreça deixant la pista i ens endinsem per una petita fondalada. Al fons ja hi ha la font de les 13 piques que no veiem. Creuem la fondalada i ens enfilem pel coster del davant. Anem una mica a l'esquerra per un corriol.

18 min Font de les 13 piques. Té forma de T i està formada 13 piques - nom tampoc original - que van omplint-se a mesura que arriba l'aigua. Hi ha una canella en començar però no baixa aigua. Paratge ben curiós. Coordenades UTM: 31T  x=310586  y=4597715

Travessem la fondalada - retornem a la direcció que dúiem - i ens enfilem al tossal que tenim davant que voregem. Ens encarem al turó del davant. Es tracta del tossal de Matxerri (333 m.), però no arribem dalt ja que en les primeres pedres hi ha roques que han estat, en el seu moment repicades. Sembla que hi ha una petita tomba en una pedra que s'ha descalçat de la beta principal de roca.

32 min Baixem del tossal i ens encarem cap a una pista que tenim al nord-est (com es nota que vaig amb un bon coneixedor del terreny que sempre anem adreçant.

40 min
Arribem a una petita bassa on hi ha una cabana amb una finestra - generalment tancada - que permet fer fotografies d'animals. Observeu si hi ha algun vehicle en una cabana de la vora. Si hi ha algun cotxe, segurament hi ha algú observant els ocells. Discretament allunyeu-vos per no molestar.

Retornem a la pista i anem baixant.

47 min Fem cap al camí del Pla de les Moles. Anem a l'esquerra (est).

1 h 01 min Ens situem al costat oposat d'un destacat tossal que domina la plana on pujarem després. Hi ha una cruïlla de camins amb un cartell. Tirem uns 50 metres per sota de la pista que ve de Castelldans (sento no poder explicar-ho millor)

1 h 02 min Font del Clin - Clin (font totalment seca) Hi ha un llosa amb lletres on sembla posar RE Pont AÑO 1948. La font - musical - estava dins d'una petita sala però s'ha ensorrat i no es pot accedir. És una llàstima que no s'hagi arranjat - principalment traure les pedres - i permetre la visita acurada de l'indret. El meu acompanyant afirma que la seva padrina li va dir a sa mare que una vegada - en tota la seva vida - havia vist que la font tenia un curs normal d'aigua ja que, tal com indica el seu nom, generalment el que fa és gotear i fer aquest soroll. Coordenades UTM: 31T  x=311721  y=4597209

Sortim de l'amagada font i creuem la pista. Hi ha un cartell explicatiu de la Guerra Civil. Pugem per un corriol poc evident al cap del turó.

1 h 07 min Arribem a la part superior del tossal. El cimal està ocupat per un niu de metralladores ben singular. Hi ha una trinxera que el circumval.la. Sembla que abans hagués hagut un refugi , en el vessant oposat a l'espitllera, però ara està colmatat. En el niu hi ha una espitllera ampla encara cap al Front del Segre (Lleida).  Damunt hi ha una petita torreta per la qual s'ascendeix per unes escales que seria l'observatori de la posició. S'ha netejat l'entorn encara que està sense sostre. Al voltant hi ha els blocs de formigó que formaven l'antic sostre. Coordenades UTM: 31T  x=311681  y=4597289

Baixem el turó i agafem la pista en direcció al Mas de Matxerri.

1 h 22 min Fem cap a la pista més important que recorrer al vall de Matxerri.

1 h 36 min Passem per davant de la fondalada de la Font de les 13 piques.

1 h 39 min

Deixem a l'esquerra la Bassa o Embalç de Matxerri.

1 h 42 min Mas de Matxerri on hem començat l'excursió.

Altres sortides per Matxerri: De Mas de Melons a Matxerri, D'Aspa al Mas de Melons,

Per obtenir el track: Alerta, en aquest track hi ha l'anada a Matxerri des del poble de Puigverd i la tornada per la Gravera.

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)